Używane samochody cieszą się w Polsce ogromną popularnością. I chociaż ponad połowę rejestracji stanowią auta z benzyną, to diesel znajduje od niej tuż o krok. Powody są oczywiście: silniki wysokoprężne mało palą i zapewniają dobrą dynamikę. W naszym kraju jest też wyspecjalizowana sieć serwisów, które z łatwością radzą sobie z typowymi bolączkami tych napędów.
Od stycznia do lipca 2024 roku udział silników diesla wśród rejestrowanych po raz pierwszy samochodów używanych w Polsce wyniósł 40,5%. Jest to co prawda mniej o 2,3 punktu procentowego niż rok wcześniej w tym samym okresie, ale diesel to nadal prawie połowa rejestracji. Pierwsze miejsce wśród napędów zajmuje benzyna, która ma aż 53,4% udziału w napędach. Nie lubimy za to używanych elektryków, to zaledwie 0,6% udziału w tym rynku.
Dużo więcej sprowadzamy hybryd i hybryd plug-in. Używane auta tego typu cieszą się coraz większym powodzeniem, natomiast dynamika wzrostu udziału używanych aut na prąd pokazuje na bardzo niskie zainteresowanie nimi.
Dane prezentowane w poniższej tabeli dotyczą aut rejestrowanych po raz pierwszy a więc najczęściej sprowadzanych zza granicy – tendencja na najbliższe lata pozostanie zapewne podobna. Diesel jest nadal w zainteresowaniu wielu osób z uwagi na niskie zużycie paliwa i dobre osiągi.
Pierwsze rejestracje samochodów używanych w Polsce
Rozaj napędu | Sty-Lip 2023 | Sty-Lip 2024 | Zmiana % r/r |
Zmiana udziału r/r |
||
tys. szt. | udział % | tys. szt. | udział % | |||
Benzyna | 219,0 | 52,8% | 277,5 | 53,4% | +26,7% | +0,6 pp |
Diesel | 177,5 | 42,8% | 210,2 | 40,5% | +18,4% | -2,3 pp |
Pozostałe | 18,3 | 4,4% | 31,7 | 6,1% | +73,4% | +1,7 pp |
w tym: | ||||||
Elektryczny | 2,017 | 0,5% | 2,876 | 0,6% | +42,6% | +0,1 pp |
Hybryda | 9,241 | 2,2% | 19,181 | 3,7% | +107,6% | +1,5 pp |
Hybryda PLUG-IN | 1,201 | 0,3% | 3,588 | 0,7% | +198,8% | +0,4 pp |
LPG | 5,6 | 1,4% | 5,8 | 1,1% | +2,4% | -0,2 pp |
CNG/LNG | 0,130 | 0,0% | 0,150 | 0,0% | +15,4% | +0,0 pp |
Inne | 0,071 | 0,0% | 0,166 | 0,0% | +133,8% | +0,0 pp |
Dane za rok 2023 i 2024. źródło: PZPM
Najnowsze komentarze