• Najnowsze

Diesel umiera? Coraz niższa sprzedaż samochodów z silnikiem wysokoprężnym

2020-11-20

Jakie są motoryzacyjne oczekiwania naszych Czytelników?

2021-01-17

Samochód elektryczny zimą. Pojechaliśmy Renault Zoe z Warszawy do Koszalina

2021-01-17

Francuskie samochody miejskie – ile kosztują? Najtańszy samochód z klimatyzacją: Citroën C3, Peugeot 208 i Renault Clio

2021-01-16
Fiat, Peugeot, PSA

Fiat Chrysler i Grupa PSA oficjalnie razem. Fuzja zakończona

2021-01-16

Koniec silników benzynowych? Nowe Peugeot 208 i 2008 będą wyłącznie elektryczne!

2021-01-16

Peugeot 5008 dla francuskiej żandarmerii

2021-01-16

Dacia Duster 6×6 na bazie modelu Oroch

2021-01-16

Citroën XM 3.0 V6 Tecnic z przebiegiem 40 tys. kilometrów na sprzedaż

2021-01-16
Citroen Xantia

Citroën Xantia: Ile kosztuje renowacja lakieru i blacharki w 20 letnim samochodzie?

2021-01-16

Renault Trucks D Wide Z.E. wyposażony w panele słoneczne

2021-01-16
niedziela, 17 stycznia, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Artykuły

Diesel umiera? Coraz niższa sprzedaż samochodów z silnikiem wysokoprężnym

Tomasz Nowicki Tomasz Nowicki
2020-11-20
w Artykuły
Czas czytania6min czytania
728 30
8
650
UDOSTĘPNIEŃ
2.2k
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

Jakie są motoryzacyjne oczekiwania naszych Czytelników?

Francuskie samochody miejskie – ile kosztują? Najtańszy samochód z klimatyzacją: Citroën C3, Peugeot 208 i Renault Clio

Elektryczne problemy Spidersweb: auta na prąd po wypadku nie opłaca się niekiedy naprawiać, ale oni robią z tego sensację

Nowe samochody z silnikami diesla to coraz większa rzadkość. Producenci powoli z nich rezygnują, zastępując je napędami benzynowymi i hybrydami. Jest też coraz liczniejsza grupa aut elektrycznych. Dlaczego tak się dzieje?

Ekologia kontra ekonomia

Jednym z najczęściej podawanych powodów wycofywania diesli jest ekologia. Mówi się o cząstkach stałych i wysokiej zawartości tlenków azotu. Jest to prawda, chociaż współczesne silniki są wyposażone w bardzo skuteczne układy oczyszczania spalin a diesel emituje mniej dwutlenku węgla niż benzyna. Tlenki azotu powstają również w silnikach benzynowych, bo reakcja ta zachodzi w związku z wysoką temperaturę spalania a nie rodzajem paliwa. Argumenty ekologiczne przemawiają jednak do wyobraźni bardziej niż ekonomia. Można bowiem postawić tezę, że bezpośrednią przyczyną wycofywania diesli są raczej pieniądze. Dlaczego?

Dopłaty do elektryków i hybryd, już nie do diesli

W niektórych krajach, jak choćby we Francji, do niedawna funkcjonowały dopłaty do wymiany starych samochodów na nowe. Diesle były takim programem objęte, co dawało okazję do obniżenia ceny zakupu przez klientów i firmy. Dzisiaj programy dotacyjne są nastawione na elektromobilność a diesel jest na cenzurowanym.

Afera Volkswagena też miała swój udział

Wizerunek silników diesla poważnie ucierpiał na skutek afery Volkwagena. Firma ta przyznała się, że oszukiwała instytucje nadzorujące rynek i klientów, że silniki EA189 są zgodne z normami Euro 5 i Euro 6. W rzeczywistości emitowały znaczne ilości bardzo szkodliwych tlenków azotu. Po takiej wpadce wiele osób postanowiło zrezygnować z diesla. Od momentu wybuchu afery udział diesla w sprzedaży nowych aut systematycznie maleje.

C5 Aicross i Kadjar – benzyna wyraźnie tańsza

Silnik napędzany ropą wraz z całym osprzętem do oczyszczania spalin jest droższy w produkcji niż benzynowy odpowiednik i widać to po cennikach producentów nowych samochodów. W przypadku Citroëna C5 Aircross dla silników 1.2 PureTech 130 i blueHDI 130 różnica ta wynosi 8700 zł:

Citroën C5 Aircrossbenzynadiesel
wersja1.2 PureTech 1301.5 blueHDIróżnica w cenie
Live96 150 zł104 850 zł8 700 zł
Fell102 850 zł111 550 zł8 700 zł
Feel Pack110 550 zł119 250 zł8 700 zł
C-Series111 550 zł120 250 zł8 700 zł

Z kolei w przypadku innego francuskiego SUVa, Renault Kadjar, różnica wynosi 5000 zł, tyle że tutaj diesel jest znacznie słabszy, ma bowiem zaledwie 115 KM, w porównaniu do mocniejszej 140-konnej benzyny:

Renault Kadjarbenzynadiesel
wersja1.3 140 FAPblueDCI 115różnica w cenie
Easy Life93 900 zł98 900 zł5 000 zł

Ale rynek wtórny wyrównuje różnice

Różnice te zacierają się później na rynku wtórnym, gdzie im starszy samochód, tym pomiędzy dieslem a benzyną są mniejsze, więc kwestia ceny ma mniejszy wpływ na wybór danego modelu. Jednak Polacy kupują bardzo dużo samochodów używanych, można się jednak spodziewać że diesle będą stanowiły coraz mniejszy odsetek oferowanych i kupowanych aut, chociaż to wydarzy się ze sporym opóźnieniem w stosunku do rynku pierwotnego. To akurat z uwagi na fakt, że kupujemy głównie auta 10-letnie i starsze.

Warto też zauważyć, że do paliwożernych benzyn wiele osób montuje LPG i problem spalania przestaje być aż tak istotny.

Hybryda zamiast diesla?

Diesel będzie jednak powoli znikać z ofert. Nowe auta kupowane w zeszłym i w tym roku w naszym kraju mają w większości benzyny. W przyszłym roku pojawi się jeszcze więcej hybryd. Bo dzisiaj to właśnie hybryda zdaje się być czymś, co ma zastąpić diesla, przynajmniej w oczach producentów.

Hybrydy są, przynajmniej na razie, znacznie droższe o diesli. 225-konny C5 Aircross kosztuje w wersji Feel, według konfiguratora Citroena, 149.900 zł. Klasyczna wersja z dieslem i automatyczną skrzynią biegów to wydatek 118.100 zł i chociaż będzie tu tylko 130-konny silnik to jednak możemy liczyć na znacznie niższe spalanie. Czy ponad 30 tysięcy zł różnicy za hybrydę ma uzasadnienie ekonomiczne? Niekoniecznie. Przy dzisiejszych cenach paliwa można by kupić ponad 7.500 litrów paliwa, co przekłada się na wiele lat eksploatacji samochodu.

Diesel umiera? A może pogłoski o jego śmierci są przesadzone…

Trend usuwania silników diesla z ofert producentów jest praktycznie nie do zatrzymania. Widać to po zmieniających się cennikach. A szkoda, bo są takie zastosowania, w których diesel jest nie do zastąpienia. Jeśli ktoś dużo jeździ na dłuższych dystansach oszczędności mogą być bardzo duże, co pokazał nasz długodystansowy test dwóch Renault Captur, którym staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie diesel czy benzyna. 

W Polsce napędy tego typu będą jeszcze długo popularne – wymusza to siła rynku wtórnego. Zmiany mogą przyspieszyć tylko wtedy, gdy zdecyduje się na to regulator, czyli zostaną wprowadzone restrykcyjne przepisy, zakazujące wjazdu starych samochodów do centrów miast. Na razie to mało realne.

 

Galeria

Newsletter

3.8 4 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CitroenRenault
Udostepnij260Tweet163Udostepnij46
Poprzedni

Dacia Sandero otrzyma zupełnie nowy design pod marką Renault

Następny

Czym był auto-skjóring uprawiany Citroënem? Niezwykły zimowy sport sprzed 90 lat

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Czym był auto-skjóring uprawiany Citroënem? Niezwykły zimowy sport sprzed 90 lat

Sensacyjne szczegóły fuzji PSA i FCA: wszystko zaczęło się już w 2018 r.

UOKiK: Opel Grandland X do serwisu (139 sztuk)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
8 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Maj 2021
Maj 29 - 30 2021

I Zlot Citroena BX

Maj 29 - 30 2021

I Zlot Citroena BX

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • Janusz o Samochód elektryczny zimą. Pojechaliśmy Renault Zoe z Warszawy do Koszalina
    • SYT o Citroën Xantia: Ile kosztuje renowacja lakieru i blacharki w 20 letnim samochodzie?
    • Janusz o Samochód elektryczny zimą. Pojechaliśmy Renault Zoe z Warszawy do Koszalina
    • Ewa o PureTech 1.2 awaria paska rozrządu. Gdzie sprawdzić czy mój pojazd jest objęty akcją serwisową? Peugeot i Citroën
    • Maciej o Nowa Dacia Duster – czy warto kupić ten samochód?
    • adam o Koniec silników benzynowych? Nowe Peugeot 208 i 2008 będą wyłącznie elektryczne!
    • Anonimowo o Jakie są motoryzacyjne oczekiwania naszych Czytelników?
    • Yade o Samochód elektryczny zimą. Pojechaliśmy Renault Zoe z Warszawy do Koszalina
    • Marcin o Samochód elektryczny zimą. Pojechaliśmy Renault Zoe z Warszawy do Koszalina
    • Krzysztof Gregorczyk o Samochód elektryczny zimą. Pojechaliśmy Renault Zoe z Warszawy do Koszalina


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Jakie są motoryzacyjne oczekiwania naszych Czytelników?
    • Samochód elektryczny zimą. Pojechaliśmy Renault Zoe z Warszawy do Koszalina
    • Francuskie samochody miejskie – ile kosztują? Najtańszy samochód z klimatyzacją: Citroën C3, Peugeot 208 i Renault Clio
    • Fiat Chrysler i Grupa PSA oficjalnie razem. Fuzja zakończona
    • Koniec silników benzynowych? Nowe Peugeot 208 i 2008 będą wyłącznie elektryczne!
    • Peugeot 5008 dla francuskiej żandarmerii
    • Dacia Duster 6×6 na bazie modelu Oroch
    • Citroën XM 3.0 V6 Tecnic z przebiegiem 40 tys. kilometrów na sprzedaż
    • Citroën Xantia: Ile kosztuje renowacja lakieru i blacharki w 20 letnim samochodzie?
    • Renault Trucks D Wide Z.E. wyposażony w panele słoneczne


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Utwór®z nowe konto

    Wypełnij, aby się zarejestrować

    Wszystkie pola wymagane Zaloguj się

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    8
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.