Dacia Bigster
Wiadomości

Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-21
citroen c3 4 Wiadomości
Wiadomości

Nowy Citroën C3 CNG – oszczędność paliwa, wersje, silnik i wyposażenie. Debiut w Indiach

autor Tomasz Nowicki
2025-05-16
dacia spring Wiadomości
Wiadomości

Ile kosztuje nowa Dacia Spring? Sprawdzamy ceny taniego, miejskiego elektryka – maj 2025

autor Gabi Rusek
2025-05-19
renault clio v6 Wiadomości
Wiadomości

Renault Clio V6 – dziki, bezkompromisowy i dla odważnych

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18
Nowy Citroen C4 2025
Testy

Test: Nowy Citroën C4 1.2 Hybrid 145 po face liftingu. Niestraszne mu szutry i wyboje

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-15
Dacia Duster
Wiadomości

Używana Dacia Duster II z LPG. Najtańsze ogłoszenia od pierwszego właściciela

autor Gabi Rusek
2025-05-21
dacia jogger extreme 140 czyli z hybryda pod strzechy 08 Wiadomości
Wiadomości

Dacia Jogger kontra Toyota Proace City Verso i Ford Tourneo Connect. Który samochód wygrał?

autor Tomasz Nowicki
2025-05-15

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Renault ma zakaz produkcji w Algierii. Z jakiego powodu?
  • Anonimowo - Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km
  • E D - Gdzie i jak produkowana jest Alfa Romeo 33 Stradale? Staranny proces powstawania włoskiego superauta
  • Anonimowo - Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km
  • Rrr - Nowa Dacia Bigster zdobywa 3 gwiazdki w testach EuroNCAP. Budżetowy samochód bez zbędnych dodatków
  • Xx Anonim - Gdzie i jak produkowana jest Alfa Romeo 33 Stradale? Staranny proces powstawania włoskiego superauta
  • Anonimowo - Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Diesel w odwrocie? Europa odwraca się od silników wysokoprężnych, ale może do nich wrócić

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2025-04-11
w Wiadomości, Różne
Czas czytania 3 minut
7.6k
A A
53
diesel hdi Wiadomości

Jeszcze kilkanaście lat temu samochody z silnikami diesla były synonimem oszczędności i dominowały na europejskich drogach. Dziś jednak trend ten ulega radykalnej zmianie. Jak pokazują najnowsze dane za 2024 rok, udział diesla w nowych rejestracjach samochodów osobowych w Europie spadł do 14%, co oznacza kontynuację systematycznego spadku – jeszcze w 2023 roku wynosił on 15,8%. W liczbach bezwzględnych oznacza to sprzedaż około 1,62 miliona egzemplarzy, czyli o ponad 200 tysięcy mniej niż rok wcześniej. Tendencja ta może się jednak odwrócić.

Choć diesel wciąż znajduje swoje miejsce w większych samochodach, takich jak SUV-y, jego obecność w segmencie małych aut praktycznie zanikła. W 2024 roku aż 51% wszystkich rejestracji diesli stanowiły SUV-y, przy czym niemal wszystkie należały do segmentów C i wyższych. Wśród miejskich aut napęd wysokoprężny stał się marginesem rynku.

Diesel wypierany przez akumulatory

Co ciekawe, diesel nie tylko traci w liczbach bezwzględnych, ale też ustępuje miejsca nowszym, bardziej „zielonym” technologiom. W 2024 roku samochody elektryczne (BEV) osiągnęły 13,6% udziału w rynku Unii Europejskiej, tym samym po raz pierwszy wyprzedzając diesla, który spadł do 11,9%. W tym samym czasie hybrydy bez wtyczki (HEV) sięgnęły niemal 31%, a samochody benzynowe utrzymały pozycję lidera z wynikiem 33,3%.

Za spadkiem popularności diesli stoi kilka czynników. Przede wszystkim zaostrzające się normy emisji spalin oraz rosnące opłaty i ograniczenia w centrach miast skutecznie zniechęcają kierowców do inwestowania w tego typu napęd. Jednak diesla nie da się zastąpić np. na długich trasach czy wożąc ciężkie ładunki. I co zrobić?

HDi może wrócić?

Warto jednak zauważyć, że diesel nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Koncern Stellantis już zapowiedział wprowadzenie do swojej oferty hybryd z silnikiem Diesla jako jednostką główną. Taki układ napędowy może w przyszłości pojawić się również u innych producentów – zwłaszcza w większych samochodach, gdzie wysoki moment obrotowy i niskie spalanie Diesla w trasie wciąż stanowią duży atut. Diesel w wersji hybrydowej może być kompromisem między efektywnością a wymogami ekologicznymi – i właśnie tam może znaleźć swoją drugą młodość.

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

2.4 13 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

leapmotor 02 Wiadomości

Toyota w tarapatach? Chińskie marki odbierają japończykom rynek w Polsce. Analiza Wojciecha Drzewieckiego

2025-05-18
Emmanuel Macron 1 Wiadomości

Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”

2025-05-18

Dokąd zmierza motoryzacja, jeśli jakość staje się opcjonalna?

2025-05-18

Dramat właściciela. Tesla się zaktualizowała i przestała działać

2025-05-14
Tagi: Ciekawostki
Udostepnij2644Tweet1653Udostepnij463
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
53 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Fiat Pulse 2026

    Fiat Pulse 2026 zaprezentowany. Nowy wygląd i wyposażenie z panoramicznym dachem jako opcja

    1490 udostępnienia
    Udostepnij 596 Tweet 373
  • Używana Dacia Duster II z LPG. Najtańsze ogłoszenia od pierwszego właściciela

    959 udostępnienia
    Udostepnij 384 Tweet 240
  • Fiat 600 z fabryki w Tychach sprzedaje się coraz lepiej, ale klienci nie chcą elektryka

    1168 udostępnienia
    Udostepnij 467 Tweet 292
  • Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika

    4771 udostępnienia
    Udostepnij 1908 Tweet 1193

Testy samochodów

peugeot 308 sw 104 Wiadomości
Testy

Test i porównanie: Używana Dacia Duster 1.5 dCi kontra nowy Peugeot 308 SW 1.5 HDi

autor Tomasz Nowicki
2018-11-30
renault megane grandcoupe tce 140 06 Wiadomości
Testy

Test: Renault Megane GrandCoupe TCe 140 – kup, jeśli nie chcesz SUV-a

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-02-19
Peugeot 308 SW 1.6 Blue HDi
Testy

Test: Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi 120 KM – ekspert od dalekich niedrogich podróży

autor Małgorzata Kozikowska
2017-05-26
Peugeot 2008 przed premierą 1 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 2008 – pierwsza jazda 1.6 VTi 120 KM i HDi 115 KM. Testy w Alzacji. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2013-05-22
03. Renault Espace dCi 200 EDC Initiale Paris Wiadomości
Testy

Test: Renault Espace dCi 200 KM EDC Initiale Paris 2021 – ostatni z rodu. Mocny diesel z automatem i siedem miejsc. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2020-03-16

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Renault ma zakaz produkcji w Algierii. Z jakiego powodu?
  • Anonimowo - Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km
  • E D - Gdzie i jak produkowana jest Alfa Romeo 33 Stradale? Staranny proces powstawania włoskiego superauta
  • Anonimowo - Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km
  • Rrr - Nowa Dacia Bigster zdobywa 3 gwiazdki w testach EuroNCAP. Budżetowy samochód bez zbędnych dodatków
  • Xx Anonim - Gdzie i jak produkowana jest Alfa Romeo 33 Stradale? Staranny proces powstawania włoskiego superauta
  • Anonimowo - Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km

Zobacz też

Stronniczy przegląd prasy: „Auto-Świat” nr 28/2008

Auto Shanghai 2017 – dziewczyny

Koniec motoryzacyjnej telenoweli: zakaz silników spalinowych wprowadzony

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
53
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz