Jeszcze kilkanaście lat temu samochody z silnikami diesla były synonimem oszczędności i dominowały na europejskich drogach. Dziś jednak trend ten ulega radykalnej zmianie. Jak pokazują najnowsze dane za 2024 rok, udział diesla w nowych rejestracjach samochodów osobowych w Europie spadł do 14%, co oznacza kontynuację systematycznego spadku – jeszcze w 2023 roku wynosił on 15,8%. W liczbach bezwzględnych oznacza to sprzedaż około 1,62 miliona egzemplarzy, czyli o ponad 200 tysięcy mniej niż rok wcześniej. Tendencja ta może się jednak odwrócić.
Choć diesel wciąż znajduje swoje miejsce w większych samochodach, takich jak SUV-y, jego obecność w segmencie małych aut praktycznie zanikła. W 2024 roku aż 51% wszystkich rejestracji diesli stanowiły SUV-y, przy czym niemal wszystkie należały do segmentów C i wyższych. Wśród miejskich aut napęd wysokoprężny stał się marginesem rynku.
Diesel wypierany przez akumulatory
Co ciekawe, diesel nie tylko traci w liczbach bezwzględnych, ale też ustępuje miejsca nowszym, bardziej „zielonym” technologiom. W 2024 roku samochody elektryczne (BEV) osiągnęły 13,6% udziału w rynku Unii Europejskiej, tym samym po raz pierwszy wyprzedzając diesla, który spadł do 11,9%. W tym samym czasie hybrydy bez wtyczki (HEV) sięgnęły niemal 31%, a samochody benzynowe utrzymały pozycję lidera z wynikiem 33,3%.
Za spadkiem popularności diesli stoi kilka czynników. Przede wszystkim zaostrzające się normy emisji spalin oraz rosnące opłaty i ograniczenia w centrach miast skutecznie zniechęcają kierowców do inwestowania w tego typu napęd. Jednak diesla nie da się zastąpić np. na długich trasach czy wożąc ciężkie ładunki. I co zrobić?
HDi może wrócić?
Warto jednak zauważyć, że diesel nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Koncern Stellantis już zapowiedział wprowadzenie do swojej oferty hybryd z silnikiem Diesla jako jednostką główną. Taki układ napędowy może w przyszłości pojawić się również u innych producentów – zwłaszcza w większych samochodach, gdzie wysoki moment obrotowy i niskie spalanie Diesla w trasie wciąż stanowią duży atut. Diesel w wersji hybrydowej może być kompromisem między efektywnością a wymogami ekologicznymi – i właśnie tam może znaleźć swoją drugą młodość.
Najnowsze komentarze