Dlaczego właściciele BMW i Audi często jeżdżą jak idioci? Czy to samochód sprawia, że zachowują się oni agresywnie za kierownicą, czy też do takich aut lgną określone typy ludzi, którzy częściej łamią przepisy ruchu drogowego? Nowe badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Helsinkach przyniosły interesujące odpowiedzi na te pytania – donoszą fińskie media.
Kierowcy Audi i BMW znacznie częściej ignorowali przepisy ruchu drogowego i jeździli lekkomyślnie – zauważył Jan-Erik Lönnqvist, profesor psychologii społecznej.
„Zauważyłem, że ci, którzy najczęściej przejeżdżają na czerwonym świetle, nie ustępują pierwszeństwa pieszym i ogólnie jeżdżą lekkomyślnie i zbyt szybko, to często kierowcy szybkich niemieckich samochodów” – opowiada prof. Lönnqvist ze Szwedzkiej Szkoły Nauk Społecznych Uniwersytetu Helsińskiego.
Wcześniejsze badania potwierdziły, że kierowcy drogich samochodów częściej łamią przepisy ruchu drogowego. Zjawisko to tłumaczono założeniem, że bogactwo ma deprawujący wpływ na ludzi, co prowadzi do nieetycznych zachowań w różnych sytuacjach.
Lönnqvist podszedł do tego zagadnienia z innej strony, pytając, czy określone typy ludzi lgną do marek o określonym statusie niezależnie od ich stanu majątkowego i czy mają również skłonność do łamania przepisów ruchu drogowego.
Aby uzyskać odpowiedzi, naukowcy przeprowadzili badania fińskich konsumentów. Blisko dwa tysiące właścicieli aut odpowiedziało nie tylko na pytania dotyczące ich samochodów, nawyków konsumpcyjnych i stanu majątkowego, ale także na te, dotyczące cech osobowości. Odpowiedzi zostały przeanalizowane przy użyciu najczęściej stosowanego modelu do oceny cech osobowości w pięciu kluczowych dziedzinach (otwartość, sumienność, neurotyczność, ekstrawersja, ugodowość).
Odpowiedzi były jednoznaczne: egocentryczni mężczyźni, którzy są kłótliwi, uparci, niezgadzający się z innymi i nieempatyczni, znacznie częściej są właścicielami samochodów o wysokim statusie, takich jak Audi, BMW czy Mercedes.
„Te cechy osobowości wyjaśniają pragnienie posiadania produktów drogich i te same cechy wyjaśniają również, dlaczego tacy ludzie częściej niż inni łamią przepisy drogowe” – mówi Lönnqvist. „Stwierdziliśmy jednak również, że osoby, których osobowość uznano za bardziej nieprzyjemną, częściej wybierały samochody Audi, Mercedes czy BMW. Są to osoby, które często uważają się za lepsze i chętnie pokazują to innym”.
Jednym z bardziej nieoczekiwanych wyników jest to, że inny typ osobowości również przyciąga uwagę do marek premium: osoby sumienne. Osoby o tym typie osobowości są z reguły godne szacunku, ambitne, dotrzymują słowa i dobrze zorganizowane. Dbają o siebie i swoje zdrowie i często osiągają dobre wyniki w pracy.
„Związek ten wynika prawdopodobnie z wagi, jaką przywiązują oni do wysokiej jakości. Wszystkie marki samochodów mają określony wizerunek, a jeżdżąc droższym samochodem, wysyłają komunikat, że sami są niezawodni” – wyjaśnia Lönnqvist.
Związek między sumiennymi cechami osobowości a zainteresowaniem samochodami o wysokim statusie stwierdzono zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet. Natomiast związek między egocentrycznymi cechami osobowości a samochodami o wysokim statusie stwierdzono tylko u mężczyzn, a nie u kobiet. Lönnqvist nie ma jasnej odpowiedzi na pytanie, dlaczego tak się dzieje. Jedną z możliwości jest to, że samochody po prostu nie mają dla kobiet takiego samego znaczenia jako symbole statusu.
„Byłoby wspaniale, gdyby konsumenci mieli inne, zrównoważone sposoby na pokazanie swojego statusu, zamiast powierzchownej konsumpcji dóbr luksusowych, która często ma negatywne konsekwencje. Już teraz widzimy, że jazda samochodem elektrycznym staje się czymś w rodzaju symbolu statusu, podczas gdy SUV-y z ich wysoką emisją spalin nie są już uważane za fajne.” – podsumowuje Lönnqvist.
źródło: Helsinki.fi
Najnowsze komentarze