Fiat Pulse 2026
Wiadomości

Fiat Pulse 2026 zaprezentowany. Nowy wygląd i wyposażenie z panoramicznym dachem jako opcja

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-21
Citroen C4
Wiadomości

Używany Citroën C4 II z dieslem. Przegląd najtańszych bezwypadkowych egzemplarzy z polskiego rynku wtórnego

autor Gabi Rusek
2025-05-22
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Wiadomości

Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie

autor Tomasz Nowicki
2025-05-16
Dacia Logan
Wiadomości

Ile kosztuje bezwypadkowa, używana Dacia Logan II? Przeglądamy ogłoszenia z Polski

autor Gabi Rusek
2025-05-20
Nissan Juke 1.6 Hybrid 143
Wiadomości

Test: Nissan Juke 1.6 Hybrid 143 N-Sport, czyli crossover z pomysłem i na sportowo. 1000 km za nami

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-19
Nissan Micra
Wiadomości

Nissan udostępni swoje fabryki Chińczykom? „Rozważamy bardziej elastyczny model współpracy”

autor Tomasz Nowicki
2025-05-16
f1 grand prix emilii romanii 2025 podsumowanie piatkowych treningow 1 Wiadomości
Wiadomości

F1: Grand Prix Emilii-Romanii 2025 – podsumowanie piątkowych treningów

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-05-16

Najnowsze komentarze

  • Mat - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Robert - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Pionier - Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Sergiusz - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Anonimowo - Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Dlaczego nie warto jeździć latem na oponach zimowych?

Maciej Mokwiński autor Maciej Mokwiński
2025-04-28
w Wiadomości, Używane
Czas czytania 4 minut
367
A A
0
opony zimowe, letnie, całoroczne

Przebiegłość i zaradność Polaków jest znana w świecie w wielu aspektach. Od zawsze kombinujemy jak tylko możemy, by osiągnąć większą lub mniejszą korzyść. Dotyczy to także kwestii związanych z eksploatacją samochodu i opon. Gros zaradnych kierowców uparcie twierdzi, że nie ma sensu zmieniać opon co sezon, jeżdżą więc cały rok na oponach zimowych – są przecież zawsze jako pierwsi przygotowani do kilkudniowej, polskiej zimy.

Wśród grona starszych kierowców pamiętających jeszcze realia wiecznych niedoborów wciąż żywa jest jazda zimą na zwykłych oponach, których jakość i oferowana trakcja absolutnie nie przystają do współczesnych realiów. Te czasy już odeszły do lamusa, od co najmniej ćwierć wieku mamy powszechny dostęp do opon letnich i zimowych rozmaitych producentów. Każdy kierowca znajdzie ogumienie sezonowe odpowiadające możliwością finansowym.

W tą pogodę opony całoroczne naprawdę mają sens. Michelin Crossclimate 2 na DS 9 w naszej redakcji

Warto przeczytać!

Dacia Bigster Euro NCAP

Nowa Dacia Bigster zdobywa 3 gwiazdki w testach EuroNCAP. Budżetowy samochód bez zbędnych dodatków

2025-05-21
Części samochodu

Części samochodu, które kosztują majątek. Naprawa lub wymiana może poważnie nadszarpnąć budżet

2025-05-19

Dlaczego niektóre części w samochodzie wymieniamy parami?

2025-05-15

Policja nie ma prawa nazywać zlotów i spotkań miłośników motoryzacji nielegalnymi

2025-05-14

Tradycyjnie wiosną i jesienią większość z nas, kierowców, rusza do warsztatów wulkanizacyjnych. Rozsądnie wymieniamy opony na zbliżającą się zimę lub lato troszcząc się o własny komfort jazdy i bezpieczeństwo. Niektórzy jednak idą własną drogą i uważają że wydawanie 100-200 złotych za zmianę opon jest zbędnym wydatkiem – przecież opony zimowe sprawdzą się także latem. Otóż nie do końca.

Opony zimowe i letnie – na czym polega różnica?

Producenci ogumienia – z wyjątkiem największego, Lego – opony zimowe projektują z zamysłem skutecznej pracy w niskich temperaturach. Upraszczając, aby opona spełniała swoje zadanie w temperaturach poniżej 7 stopni C, wykonywana jest z innej – miękkiej mieszanki która w tych warunkach zachowuje założoną przyczepność i sprężystość. W ujemnych temperaturach letnia opona, nawet renomowanego producenta twardnieje, co skutkuje zauważalnym pogorszeniem zachowania na drodze.20250425 072600 Wiadomości

O ile zimą opony zimowe gwarantują założone przez producenta walory użytkowe, drogę hamowania, trakcję i wytrzymałość – o tyle latem, gdy temperatury są wysokie sytuacja wygląda o wiele gorzej. Samochód może sprawiać wrażenie pływania po drodze – pomimo w pełni sprawnego układu jezdnego, wydłuża się droga hamowania. To wszystko w konsekwencji w pewnym stopniu destabilizuje pracę systemów bezpieczeństwa, chociażby kontroli trakcji.

Opona zimowa w wysokich temperaturach

Warto mieć na uwadze również szybsze zużycie opony zimowej w wysokich, iście letnich temperaturach. Miękka mieszanka gwarantująca walory jazdy zimą, latem ściera się wyraźnie szybciej. Następną kwestią jest większa podatność na występowanie zjawiska aquaplanningu – czyli tworzenia się poduszki wodnej między oponą a nawierzchnią w czasie pokonywania kałuż, bądź w opadach deszczu. To zjawisko drastycznie pogarsza przyczepność, pojawia się niemal brak reakcji na nagłe hamowanie czy zmiany kierunku jazdy.20250425 072514 Wiadomości

Opony zimowe mierzą się z nim nawet już przy 40-50 km/h, letnie zaś dopiero od 70 km/h. Różnica jest więc znaczna. Aspektem który poza gorszą trakcją, szybszym zużyciem opon powinien przekonać niezdecydowanych jest spalanie. Opony zimowe latem generują większe opory toczenia, co wprost przekłada się na większe zużycie paliwa – te wartości zależne są oczywiście od konkretnego modelu i wersji silnikowej oraz warunków użytkowania.

W polskich realiach ustawodawca nie nakłada na nas, kierowców żadnych ograniczeń w stosowanym ogumieniu. Możemy dowolnie dobierać typ opon, nie bacząc na konsekwencje. Inaczej do tej kwestii podchodzą zakłady ubezpieczeniowe, które coraz częściej odmawiają wypłaty odszkodowania w przypadku stosowania niewłaściwych opon.

Ile kosztuje nowy Renault Captur? Oferta, silniki, wersje, wyposażenie

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

opony zimowe, letnie, całoroczne20250425 072600 Wiadomości20250425 072514 Wiadomości
0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: bezpieczeństwoporady i serwis
Udostepnij127Tweet79Udostepnij22
Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński. Od dziecka fan motoryzacji, w szczególności francuskich samochodów i starych motocykli. Obecnie szczęśliwy posiadacz Peugeota 508 SW i 32-letniej CZK, od dekady związany z dziennikarstwem motoryzacyjnym.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Fiat Pulse 2026

    Fiat Pulse 2026 zaprezentowany. Nowy wygląd i wyposażenie z panoramicznym dachem jako opcja

    2909 udostępnienia
    Udostepnij 1164 Tweet 727
  • Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

    1649 udostępnienia
    Udostepnij 660 Tweet 412
  • Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km

    1852 udostępnienia
    Udostepnij 741 Tweet 463
  • Używana Dacia Duster II z LPG. Najtańsze ogłoszenia od pierwszego właściciela

    1669 udostępnienia
    Udostepnij 668 Tweet 417

Testy samochodów

citroen cactusc 2015 61 300x2001 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroen C4 Cactus – pierwsza jazda. Opinie, wrażenia, jazda próbna. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2014-07-03
11. Nowy Peugeot 308 w optymalnej wersji – 1.2 PureTech 130 Allure Pack M6 Wiadomości
Testy

Test: Nowy Peugeot 308 w optymalnej wersji – PureTech 130 KM Allure Pack M6. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-04-18
1008 44 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 807 2.2 HDi 170 KM – oszczędny duży samochód dla sporej rodziny.Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2009-01-11
01 Citroen C Elysee test 300x199 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C-Elysée 1.6 VTi 115 KM 2013 – sposób na tani samochód dla rodziny. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2013-02-04
ds3 cabrio francuskie pl 003 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroen DS3 Cabrio 2013 1.6 THP 155 KM – kabriolet w wersji ekstremalnej. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Jola Leszczyńska
2013-08-12

Najnowsze komentarze

  • Mat - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Robert - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Pionier - Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Sergiusz - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Anonimowo - Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?

Zobacz też

Używane Renault Espace IV z dobrą oceną. Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 08/2024

To będzie największy salon marek Citroen i DS Automobiles w Polsce

Parkingowy już nie wystawi mandatu – kontrowersyjny system w Citroenie

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz