Na Słowacji podstawowa wersja nowego Peugeot 2008 w wersji Active kosztuje 15.490 euro (według dzisiejszego kursu byłoby to ok 65 tysięcy złotych). W Czechach 385.000 koron (ok 64 tyś złotych). Tymczasem w Polsce wersja Active zaczyna się od 79.900 złotych. Czyżbyśmy mieli importować samochody od sąsiadów? I skąd takie różnice?
Polska nie jest najdroższa. W Niemczech i Francji ten samochód ten kosztuje 21.500 euro a więc około 90.000 złotych. Różnica jest więc jeszcze większa, niż w przypadku Polski.
Zobacz też: testy nowych modeli Peugeot
Każdy importer prowadzi własną politykę cenową w porozumieniu z centralą we Francji. Jednak poziom cenowy dla nowego Peugeot 2008 pozostaje mocno niezrozumiały dla przeciętnego Kowalskiego. Różnicy w cenie nie uzasadnia nawet różnica w wysokości podatku VAT, który w Polsce jest stosunkowo wysoki – wynosi 23%. Na Słowacji to 20%, natomiast w Czechach 21%. W każdym przypadku mówimy o wersji Active.
Nowy samochód, szczególnie tak ciekawy jak Peugeot 2008, powinien być szczególnie mocno promowany. Nowy model jest dla producenta wspaniałą, darmową reklamą. Przyciąga uwagę, zachęca do wizyty w salonach i rozmowy ze sprzedawcą. Jest wtedy okazja poznać klienta i przekonać do zakupu, zwłaszcza, że nowy Peugeot 2008 ma sporo do zaoferowania. Ma komfortowe zawieszenie, zupełnie nowe, bardzo ładnie zaprojektowane wnętrze, jest przestronny i jest modnym crossoverem – dzisiaj ten rodzaj nadwozia szczególnie klientów interesuje.
Zobacz też: wiadomości na temat Peugeot
Cena jest jednym z kluczowych kryteriów, które biorą pod uwagę klienci, szukając nowego samochodu. Klienci indywidualni szczególnie zwracają uwagę na cenę w momencie zakupu. Liczy się też dogodne finansowanie czy możliwość pozostawienia starego auta w rozliczeniu. Z kolei firmy bardziej biorą pod uwagę całkowity koszt użytkowania w czasie. Ale 2008 nie jest raczej samochodem dla flot.
Różnice w cenach są tym bardziej trudne do zrozumienia, gdy uświadomimy sobie, że w Czechach średnie zarobki są dzisiaj wyższe niż w Polsce. Słowacja jest jedną pozycję niżej niż Polska w tym rankingu. A jednak oba te kraje mają tańsze samochody niż my.
O komentarz do tej sprawy poprosiliśmy Peugeot Polska. „Ceny są dostosowywane do specyfiki danego rynku, jego uwarunkowań między innymi prawnych i podatkowych. Z zasady nie komentujemy cen na innych rynkach. Zwracamy jednak uwagę, że zostały porównane polskie ceny katalogowe do cen promocyjnych w Czechach i na Słowacji” – napisała Dorota Kozłowska, PR manager Peugeot Polska.
Najnowsze komentarze