czwartek, 11 sierpnia, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Stellantis

Dlaczego Stellantis chce zrezygnować z dealerów?

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2022-04-26
w Stellantis, Wiadomości
Czas czytania 4 minut
3.2k 243
57
3k
UDOSTĘPNIEŃ
9.9k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Silnik 2.0 blueHDi 150 KM – dopracowany, oszczędny diesel. Opinie, awaryjność, eksploatacja

Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”

Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”

Koncern Stellantis będzie proponował swoim dealerom przejście z umowy dealerskiej na agencyjną. Jest to poważna zmiana, która stworzy nową strukturę sprzedaży na całym świecie. Dlaczego dealerzy są dzisiaj firmie niepotrzebni?

W aktualnym modelu dealerzy kupują nowe samochody od importera, co pozwala producentowi na finansowanie części stanów magazynowych przez podmioty zewnętrzne. W przypadku Stellantis Polska w grze jest jeszcze podmiot finansujący, który również należy do Stellantis i również zarabia. Udziela bowiem kredytu kupieckiego na to, co stoi u dealera na placu. Innymi słowy mówiąc Stellantis zarabia na sprzedaży (bo ma marżę na samochodzie) i na kredycie (bo ma na nim marżę). Zysk dla koncernu jest więc podwójny. W zamian dealer może przynajmniej teoretycznie ustalić swobodnie cenę sprzedaży. W rzeczywistości marże są nieduże a realny zysk na jednym sprzedanym aucie to kilkaset złotych. Dealer zarabia bardziej na realizacji celów sprzedażowych, nakładanych na daną lokalizację. W zamian za to otrzymuje premię, która jest naliczana np. w formie dodatkowego rabatu.

Dealerzy mają dzisiaj sporo powodów do zmartwień. Stellantis chce zmienić model współpracy, zasady nie są jeszcze jasno określone, sprzedaż utrzymuje się na historycznie niskim poziomie, samochodów do sprzedaży brak (bo się nie produkują) a cele trzeba realizować, więc szanse na otrzymanie premii są raczej nikłe. W przypadku Stellantis Polska dochodzi jeszcze przedłużanie procesu rozliczenia faktur za sprzedaż, korekt i za serwis, co w skrajnych przypadkach trwa długimi miesiącami. Zmiana modelu dealerskiego na agencyjny może okazać się jeszcze większym problemem, bo już dzisiaj wielu dealerów mówi wprost: na współpracy ze Stellantis zarobić się nie da. Działają trochę siłą rozpędu a może bardziej przyzwyczajenia.

A szef Stellantis mówi wprost: chcę ograniczyć koszty dystrybucji jeszcze o 40%. To bardzo dużo i wprost oznacza odebranie już i tak niedużych zysków dealerom. Bardzo wielu z tych, z którymi rozmawiamy, deklaruje – przynajmniej na razie – że umów ze Stellantis nie przedłuży. Carlos Tavares wydaje się być jednak nieugięty. Twierdzi, że obecny system nie zadowala konsumenta i jest bardzo kosztowny, nie tylko dla producenta, ale także dla dealerów.

Stellantis zamierza więc inwestować w sprzedaż w internecie, która ma stanowić 30% całości oraz bardziej bezpośredni kontakt z klientem. Koncern zamierza zmienić eealerów w agentów.  W tym nowym systemie to producent miałby finansować stan magazynowe czyli tzw. plac (a raczej finansować będzie je instytucja finansowa Stellantis) i bezpośrednio wystawiać faktury klientom. Agent ma dostawać dodatkowo pieniądze za realizowane usługi oraz obsługę sprzedaży internetowej. Czy tak będzie naprawdę w przypadku Stellantis nie wiadomo, bo szczegółowych warunków do tej pory brak.

Zmiany pod kątem internetu widać już na polskich stronach marek Stellantis. Dużo pracy w nowy wygląd serwisu włożył Citroën, powoli zmienia się też wygląd i funkcjonalność witryny Peugeot. W przypadku tej pierwszej marki są też początki nowej strategii marketingowej, opartej na trzech filarach, w tym pewnym nawiązani do nostalgii związanej z komfortem i historią. To akurat bardzo pozytywne.

Stellantis ma również chęć pozyskiwać jak najwięcej danych klientów i zajmować się ich analizą oraz wykorzystywać do wspierania sprzedaży. Model ten ma jednak pewne wady – na przykład zaburza relacje na poziomie klient – sprzedawca. Dzisiaj to dealerzy mają często lepsze relacje w terenie niż jakaś mityczna centrala, daleko w Warszawie. To tylko jeden z wielu punktów spornych w nowych pomysłach Stellantis. W niektórych krajach prowadzony jest w tej sprawie dialog, w innych – tak jak w Polsce – warunki próbuje się raczej narzucać bez pytania kogokolwiek o zdanie. W efekcie część dealerów współpracować dalej nie chce,  przynajmniej w sferze deklaracji. Nie wszyscy są też zadowoleni z faktu, że sprawą interesują się media i o tym piszą. Niezależnie od tych opinii Stellantis zmierza w stronę modelu agencyjnego czy się to komuś podoba czy nie.

Ale czy to jedyna droga? Wygląda na to, że nie wszyscy chcą być tak radykalni jak Tavares. Renault uważa, że dealerzy to podstawa całego biznesu i warto ich wspierać – nie będzie zmieniać systemu, tylko koryguje warunki współpracy. Podobnie robią Toyota, Hyundai oraz Kia.

opracowano na podstawie materiałów Les Echos, AFP oraz informacji własnych

 

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

4.3 6 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Stellantis
Udostepnij1188Tweet743Udostepnij208
Poprzedni

Nowe obligacje Stellantis – 2,75% na rok 2032

Następny

Nie, producenci samochodów nie kupują pralek, by wyjmować z nich chipy do produkcji nowych aut

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Nie, producenci samochodów nie kupują pralek, by wyjmować z nich chipy do produkcji nowych aut

Nowe Renault Megane E-Tech Electric

Nowe Renault Megane E-Tech Electric drożeje. Oto nowy cennik

Citroen C4 Rouge Elixir

Nowy Citroën C4 stracił silnik 1.2 PureTech 155 i podrożał

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

57 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Krzysztof - Nowa Dacia Duster Commercial już w sprzedaży. Zmiana wizerunku i ceny
  • Maciej - Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Volf - Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach
  • Anonimowo - UOKiK: Citroën C4 Spacetourer, C5 Aircross oraz DS 7 Crossback do serwisu
  • tomy - UOKiK: Citroën C4 Spacetourer, C5 Aircross oraz DS 7 Crossback do serwisu
  • Ekspert - Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach
  • Ekspert zimowy - Kłopoty fabryki Stellantis w Melfi. Czy grozi jej likwidacja?
  • Slawo - UOKiK: Citroën C4 Cpacetourer i DS 7 Crossback z filtrami cząstek stałych do serwisu
  • Robert - UOKiK: Citroën C4 Cpacetourer i DS 7 Crossback z filtrami cząstek stałych do serwisu
  • MIŚ - Dacia Duster na ratunek w górach i w czasie klęsk żywiołowych


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Silnik 2.0 blueHDi 150 KM – dopracowany, oszczędny diesel. Opinie, awaryjność, eksploatacja
  • Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Citroën Ami „Cross”: polska firma przerobiła model na plażowy łazik
  • Kłopoty fabryki Stellantis w Melfi. Czy grozi jej likwidacja?
  • Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach
  • Renault Kiger pojechał w Himalaje. 2000 kilometrów w wysokich górach by przetestować wytrzymałość samochodu
  • Dacia Duster na ratunek w górach i w czasie klęsk żywiołowych
  • UOKiK: Citroën C4 Spacetourer, C5 Aircross oraz DS 7 Crossback do serwisu
  • Nowe Renault Mégane E-tech w Olsztynie. Zapisz się na jazdę próbną


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
57
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.