Grupa Renault ze swoimi markami Renault, Dacia i Alpine, sprzedała w grudniu 2024 roku więcej samochodów niż cały Stellantis. LPG, Full Hybrid, MHEV i PHEV – powód wydaje się oczywisty, Renault postawiło na kompleksową gamę napędów spalinowych i wydzieliło spółkę Horse, która zajmuje się ich produkcją i rozwojem. W tym czasie właściciel marek Citroën, Peugeot czy Opel, ograniczał ofertę.
Spójrzmy na zestawienie napędów w popularnych markach takich jak Citroën, Dacia, Peugeot, Renault i Opel. O ile w koncernie zarządzanym przez Luca de Meo mamy cały przekrój, od LPG (i to w dwóch wariantach, mocniejsza wersja 140 KM pojawiła się wraz z nadejściem Bigstera), przez miękką hybrydę po Full Hybrid i PHEV, tak w Stellantis propozycje silnikowe są bardzo ograniczone. Wyraźnie brakuje niedrogiego środkowego zakresu mocy, między 136 a 200 KM, opartego albo na miękkiej hybrydzie albo na technologii Full Hybrid.
W kwestii mocnych napędów Stellantis w markach popularnych nie wprowadził na razie nic nowego ponad 195-konnego PHEV, chociaż wcześniej była dostępna ciekawa opcja 300 KM 4×4 – teraz jest oferowana w ramach samochodów DS Automobiles. Według nieoficjalnych informacji Citroën, Peugeot czy Opel otrzymają jednak nowe napędy, prace nad nimi mają obecnie trwać, jednak trudno uzyskać jakiekolwiek wiążące informacje.
Stellantis (Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Opel) |
Renault i Dacia |
|
LPG |
– |
100 KM |
– |
140 KM |
|
Miękka hybryda MHEV |
100 KM |
100 KM |
136 KM |
130 KM |
|
– |
– |
|
Full Hybrid HEV |
– |
140 KM |
– |
155 KM |
|
– |
200 KM (wyłącznie Renault) |
|
Ładowalna hybryda PHEV |
190 KM |
300 KM 4×4 (wyłącznie Renault) |
Nasz komentarz: Za czasów Carlosa Tavaresa koncern Stellantis, spętany szaleństwem ograniczania kosztów, przespał czas, kiedy gama napędów powinna być poszerzana i teraz próbuje to nadgonić, jednak na efekty jeszcze trochę poczekamy. W efekcie możemy spodziewać się przede wszystkim walki cenowej o klienta, co dla nas, jako nabywców, jest w sumie dobre – konkurencja zawsze pobudza rynek i skutecznie obniża koszty zakupu samochodu.
Najnowsze komentarze