Był czas, gdy hamulce na koła przednie miały licznych przeciwników. Dzisiaj nad temi głosami opozycji przechodzimy do porządku, bo to, co było jeszcze dwa lata temu sporne, odbyło już okres próby i zdobyło sobie poczytne miejsce w rzędzie ostatnich udoskonaleń samochodu.
Czego się właściwie obawiano?
Pesymiści obawiali się, że przez gwałtowne zahamowanie kół przednich, tył samochodu uniesie się do góry i samochód fiknie poprostu koziołka. Ale pomimo licznego wprowadzenia hamulców na koła przednie, nikt dotychczas nie widział samochodu w tak swawolnej sytuacji. Rachunek popiera tę obserwację i powiada, te wypadek taki byłby możliwy tylko wtedy, gdyby samochód był krótki, a wysoki, ale przy obecnie stosowanym kształcie i rozmieszczeniu ciężaru, o wywróceniu przez koła przednie nie może być zupełnie mowy.
Jaką zaletę mają hamulce na koła przednie?
Niema takiej bajki, w której nie byłoby trochę prawdy. Otóż i w tych przesadzonych obawach było trochę słuszności. Istotnie, gdy zatrzymujemy samochód, to mamy do zwalczenia jego rozpęd, czyli siłę bezwładności. Siła ta pcha samochód do przodu i z chwilą, gdy koła są zahamowane, stara się podnieść tył samochodu do góry.
Jest ona za słaba, żeby koła zupełnie od ziemi oderwać. ale w każdym razie zmniejsza obciążenie tych kół i naciska mocniej na koła przednie. Oto całe wytłomaczenie zalety hamulców na koła przednie. Niechaj czytelnik sam odpowie: które koła mogą lepiej hamować. Czy te, które są silnie przyciśnięte do drogi, czy te, które dotykają do niej lekko. Oczywiście że te pierwsze, to znaczy przednie, a więc hamulce ra koła przednie będą działały skuteczniej. Oto ich cała zaleta.
Czemu hamulce na kola przednie nie są stosowane na wszystkich samochodach?
Stosowanie hamulców na koła przednie komplikuje do pewnego stopnia budowę i podnosi koszt produkcji samochodu. Komplikacja powstaje stąd, że koła przednie są zwrotne, a do ściskania szczęk hamulcowych, jak wiadomo, muszą prowadzić cięgła. Z chwilą skręcania cięgła te mogłyby się naciągać lub obluźniać, szczęki hamulcowe byłyby wskutek tego zaciskane lub zwalniane. Tego być nie powinno.
Druga trudność jest do pewnego stopnia odwrotna. Powstaje stąd, że przy hamowaniu koło toczy się po drodze z oporem, wytwarza się siła, która chce skręcić zwrotnicę na bok. Tego też być nie może. Zwracanie kół nie może wpływać na ich zahamowanie, ani zahamowanie nie powinno ich skręcać. Dodajmy do tego, że przy hamulcach na kola przednie, cała oś przednia musi być nieco mocniejsza, niż zwykle, a będziemy mieli wszystkie przyczyny, dla których hamulce na koła przednie podnoszą koszt samochodu. To też na samochodach lekkich i słabych, gdzie tak gwałtowne hamowanie nie jest potrzebne, wystarczają hamulce na koła tylne.
Praktyczne wnioski.
Samochód, który posiada hamulce na kołach przednch, może się zatrzymać prędzej niż inny. Trzeba o tem pamiętać szczególniej podczas jazdy po mieście, gdy samochody jadą jeden za drugim. Jeżeli przed nami jedzie samochód, który ma hamulce na wszystkie cztery kola, a my możemy hamować tylko kola tylne, to trzymajmy się z należytą rezerwą. Jeżeli jakiś wypadek zmusi naszego poprzednika do nagłego zahamowania, to możemy pomimo najszczerszych chęci rozbić nasze latarnie o jego numer policyjny.
Samochód, który posiada hamulce na przednie koła, powinien mieć właściwie z tyłu tabliczkę ostrzegawczą.
Originally posted 2021-10-09 18:30:21.
Najnowsze komentarze