czwartek, 11 sierpnia, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny.
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny.
Brak wyników
temu
Główna Historia

Dlaczego w samochodach obawiano się hamulców na przednich kołach?

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-10-09
w Historia
Czas czytania 4 minut
159 4
0
140
UDOSTĘPNIEŃ
467
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Demonstracje czeskich i austriackich automobilistów. Wielki kryzys motoryzacyjny w Europie lat trzydziestych

Legendarny Citroen DS na opakowaniu czekolady Wedla z PRL

Tajemnica polskiego samochodu: Kto twierdzi, że Polska to kraj próżniaków, nieuków i niedopędków politycznych, niechaj jedzie i zwiedzi fabrykę Ursusa!

Był czas, gdy hamulce na koła przednie miały licznych przeciwników. Dzisiaj nad temi głosami opozycji przechodzimy do porządku, bo to, co było jeszcze dwa lata temu sporne, odbyło już okres próby i zdobyło sobie poczytne miejsce w rzędzie ostatnich udoskonaleń samochodu.

Czego się właściwie obawiano?

Pesymiści obawiali się, że przez gwałtowne zahamowanie kół przednich, tył samochodu uniesie się do góry i samochód fiknie poprostu koziołka. Ale pomimo licznego wprowadzenia hamulców na koła przednie, nikt dotychczas nie widział samochodu w tak swawolnej sytuacji. Rachunek popiera tę obserwację i powiada, te wypadek taki byłby możliwy tylko wtedy, gdyby samochód był krótki, a wysoki, ale przy obecnie stosowanym kształcie i rozmieszczeniu ciężaru, o wywróceniu przez koła przednie nie może być zupełnie mowy.

Jaką zaletę mają hamulce na koła przednie?

Niema takiej bajki, w której nie byłoby trochę prawdy. Otóż i w tych przesadzonych obawach było trochę słuszności. Istotnie, gdy zatrzymujemy samochód, to mamy do zwalczenia jego rozpęd, czyli siłę bezwładności. Siła ta pcha samochód do przodu i z chwilą, gdy koła są zahamowane, stara się podnieść tył samochodu do góry.

Jest ona za słaba, żeby koła zupełnie od ziemi oderwać. ale w każdym razie zmniejsza obciążenie tych kół i naciska mocniej na koła przednie. Oto całe wytłomaczenie zalety hamulców na koła przednie. Niechaj czytelnik sam odpowie: które koła mogą lepiej hamować. Czy te, które są silnie przyciśnięte do drogi, czy te, które dotykają do niej lekko. Oczywiście że te pierwsze, to znaczy przednie, a więc hamulce ra koła przednie będą działały skuteczniej. Oto ich cała zaleta.

Czemu hamulce na kola przednie nie są stosowane na wszystkich samochodach?

Stosowanie hamulców na koła przednie komplikuje do pewnego stopnia budowę i podnosi koszt produkcji samochodu. Komplikacja powstaje stąd, że koła przednie są zwrotne, a do ściskania szczęk hamulcowych, jak wiadomo, muszą prowadzić cięgła. Z chwilą skręcania cięgła te mogłyby się naciągać lub obluźniać, szczęki hamulcowe byłyby wskutek tego zaciskane lub zwalniane. Tego być nie powinno.

Druga trudność jest do pewnego stopnia odwrotna. Powstaje stąd, że przy hamowaniu koło toczy się po drodze z oporem, wytwarza się siła, która chce skręcić zwrotnicę na bok. Tego też być nie może. Zwracanie kół nie może wpływać na ich zahamowanie, ani zahamowanie nie powinno ich skręcać. Dodajmy do tego, że przy hamulcach na kola przednie, cała oś przednia musi być nieco mocniejsza, niż zwykle, a będziemy mieli wszystkie przyczyny, dla których hamulce na koła przednie podnoszą koszt samochodu. To też na samochodach lekkich i słabych, gdzie tak gwałtowne hamowanie nie jest potrzebne, wystarczają hamulce na koła tylne.

Praktyczne wnioski.

Samochód, który posiada hamulce na kołach przednch, może się zatrzymać prędzej niż inny. Trzeba o tem pamiętać szczególniej podczas jazdy po mieście, gdy samochody jadą jeden za drugim. Jeżeli przed nami jedzie samochód, który ma hamulce na wszystkie cztery kola, a my możemy hamować tylko kola tylne, to trzymajmy się z należytą rezerwą. Jeżeli jakiś wypadek zmusi naszego poprzednika do nagłego zahamowania, to możemy pomimo najszczerszych chęci rozbić nasze latarnie o jego numer policyjny.

Samochód, który posiada hamulce na przednie koła, powinien mieć właściwie z tyłu tabliczkę ostrzegawczą.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Ciekawostkihistoria
Udostepnij56Tweet35Udostepnij10
Poprzedni

Ostatnie pożegnanie Andrzeja Drewnikowskiego, dealera marek Citroën i Peugeot, w Szczecinie

Następny

Jak wyglądały pierwsze wyścigi samochodowe? Próba wytrzymałości, charakteru i częsta śmierć

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Jak wyglądały pierwsze wyścigi samochodowe? Próba wytrzymałości, charakteru i częsta śmierć

Czy Opel, tak jak Peugeot podąży w kierunku segmentu premium?

Nowa Dacia Duster LPG: dlaczego warto wybrać wersję z gazem?

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Jakub - Silnik 2.0 blueHDi 150 KM – dopracowany, oszczędny diesel. Opinie, awaryjność, eksploatacja
  • Edgar - Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Irbis78 - Renault Kiger pojechał w Himalaje. 2000 kilometrów w wysokich górach by przetestować wytrzymałość samochodu
  • khoral - Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Witek - UOKiK: 32 egzemplarze Peugeot 508 do serwisu
  • Bart - DS 7 Crossback z benzynowym silnikiem 180 KM w podróży do Włoch. Ile spalił ten luksusowy SUV?
  • Chip - UOKiK: 32 egzemplarze Peugeot 508 do serwisu
  • Krzysztof - Nowa Dacia Duster Commercial już w sprzedaży. Zmiana wizerunku i ceny
  • Maciej - Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Volf - Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Tuning silnika 1.5 blueHDi 130 KM. Jaki wzrost moc można uzyskać: box i chiptuning?
  • Jak wygląda struktura dostawców przy produkcji samochodu elektrycznego?
  • Dacia: 10 pytań najczęściej zadawanych przez klientów w salonie
  • UOKiK: Citroën C5 Aircross oraz DS 7 Crossback do serwisu
  • Silnik 2.0 blueHDi 150 KM – dopracowany, oszczędny diesel. Opinie, awaryjność, eksploatacja
  • Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Citroën Ami „Cross”: polska firma przerobiła model na plażowy łazik
  • Kłopoty fabryki Stellantis w Melfi. Czy grozi jej likwidacja?
  • Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.