poniedziałek, 4 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Różne

Dlaczego wciąż mamy tak drogie paliwa?

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2022-04-08
w Różne, Wiadomości
Czas czytania 6 minut
6.6k 419
89
6k
UDOSTĘPNIEŃ
20k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?

Opel Vivaro-e Hydrogen z nagrodą energetyczno-środowiskową automobilklubu KS za 2022 rok

Tonale debiutuje we Francji podczas legendarnego wyścigu Le Mans Classic 2022

Droga benzyna i olej napędowy na stacjach: można tak pisać i pisać, a do niektórych i tak to nie trafi. Na początku tego tygodnia jednak pojawił się ciekawy materiał agencji Reuters. Próbowałem się do niego nie odnosić, ale nie mogę. Ta sytuacja po prostu budzi we mnie wielkie emocje i muszę to wykrzyczeć. Zwłaszcza, że poza branżowymi mediami raczej do szerszej części społeczeństwa temat się nie przedostał.

Wspomniana agencja Reuters napisała – po angielsku – o dynamicznym wzroście marży rafineryjnej i zysku PKN Orlen. Piszą wprost: „zysk PKN Orlen z rafinacji wzrósł w marcu do 39,3 USD za baryłkę”, Reuters dowodzi, że to praktycznie pięciokrotny wzrost tego zysku. Jakim cudem? Nie chodzi tylko o dynamiczny wzrost cen paliw w hurcie, a więc i na stacjach. To efekt wojny na Ukrainie, która „zwiększyła dyskonto płacone za rosyjską ropę”. W przełożeniu dla ekonomicznie niekumatych – Rosja daje duże rabaty wszystkim, którzy chcą kupować jej ropę, bo zapotrzebowanie na nią w skali świata wyraźnie spadło. Australia, Wielka Brytania, Kanada i Stany Zjednoczone wprowadziły kategoryczne zakazy zakupu rosyjskiej ropy po inwazji Moskwy na Ukrainę, ale Unia Europejska pozostaje w tej kwestii podzielona. A w zasadzie nie tyle podzielona, co w dużej mierze wciąż uzależniona od ropy rosyjskiej. Trwają gorączkowe prace nad zorganizowaniem dostaw z innych kierunków, ale nie jest to łatwe ani szybkie do przeprowadzenia.

Reuters tłumaczy dalej: „Polska rafineria poinformowała (…), że marża rafineryjna wzrosła do 10,8 USD za baryłkę w marcu z 2,7 USD w lutym, podczas gdy dyferencjał Brent/Ural wzrósł do 28,5 USD za baryłkę z 5 USD w lutym, ponieważ kupujący unikali rosyjskiej ropy. Suma tych dwóch składników określa zyski z działalności rafineryjnej”. Przypomnijmy, że PKN Orlen przyznaje się do tego, iż połowa przetwarzanej przez koncern ropy wciąż pochodzi z Rosji. I ta ropa jest dużo tańsza od ropy brent. A ceny tej ostatniej też się stabilizują, aktualnie w okolicach 100-102 USD za baryłkę, więc po piku z 7. marca nie ma już niemal śladu. A pamiętajmy – rosyjska ropa jest aktualnie dużo tańsza i stanowi mniej więcej połowę dostaw Orlenu…

„Napięcia na rynku paliw wywołane wojną na Ukrainie oraz spadek lub ograniczenie zakupów rosyjskiej ropy i paliw sprowadzanych z Rosji spowodowały, że marże produktowe na wielu produktach osiągnęły ekstremalnie wysokie poziomy. Z drugiej strony dyskonto na rosyjską ropę też jest wysokie, bo ta ropa potrzebuje nabywców i musi kusić ich większymi rabatami” – powiedział cytowany przez Agencję Reuters Kamil Kliszcz, szef działu analiz w Domu Maklerskim BM mBanku. Co to oznacza? Ano nic innego, jak nagłe gigantyczne zyski m.in. PKN Orlen.

Oczywiście Orlen korzysta na taniej rosyjskiej ropie, ale kupuje też produkt z innych źródeł, a tam ceny wzrosły, ponieważ na rynku pojawiły się obawy o niedobory energii. Niemniej jednak w skali, o jakiej mowa, zyski Orlenu nagle poszybowały w górę, nawet jeśli tylko od części jego produkcji i sprzedaży. Bo jest to część istotna.

Reuters informuje, że PKN Orlen ma dwie wieloletnie umowy na dostawy z rosyjskimi dostawcami ropy. W ubiegłym roku ograniczył wprawdzie kontrakt długoterminowy z Rosnieftem, ale wciąż opiewa on na 3,6 mln ton ropy rocznie. Umowa wygasa z końcem tego roku. Kolejny kontrakt z Tatnieftem wygasa w 2024 roku. Trzeba go będzie wypowiedzieć, jeśli mają się ziścić zapowiedzi premiera o zakończeniu importu rosyjskiej ropy do końca 2022 roku.

Skoro więc PKN Orlen czerpie nadspodziewanie wysokie zyski przetwarzając tak dużo ropy rosyjskiej kupowanej z dużym dyskontem, toczy nie mógłby obniżyć cen paliw w hurcie i na stacjach? Mógłby. I to robi. Tylko w tym tygodniu zaobserwowałem dwie obniżki! Piszę o benzynie bezołowiowej 95. Cena spadła z 6,53 zł na 6,50 zł, a po kolejnych dwóch bodajże dniach na 6,49 zł. Dwie obniżki o łącznie 4 grosze! To jest 0,6%! A zysk rafineryjny Orlenu na baryłce wzrósł w marcu o 31,6 USD, co oznacza niemal 20 centów amerykańskich na litrze. Przy średnim kursie USD w marcu na poziomie, powiedzmy, 4,35 zł, oznacza to ponad 86 groszy na litrze. Mowa nie o zysku, a o wzroście zysku w stosunku do tego, co było w lutym.

Trudno mi uwierzyć w to, że dzieje się to bez wiedzy, a wręcz bez akceptacji rządu. To po prostu niemożliwe – wszak PKN Orlen jest Spółką Skarbu Państwa. To oznacza nie tylko relacje właścicielskie i wynikający z tego wpływ na politykę koncernu. To oznacza, że państwo czerpie z tej sytuacji niemałe korzyści. Co więcej – w obecnej sytuacji rozbuchanych wydatków socjalnych i nie tylko – jest wręcz oczywiste, że kasa wypracowywana przez PKN Orlen szerokim strumieniem płynie do budżetu. Tylko że w dużej mierze bierze się ona z naszych portfeli.

Kreowanie obecnego prezesa paliwowego giganta na wybitnego managera jest więc – przynajmniej w części – propagandą sukcesu. W momencie, gdy Orlen jest praktycznie monopolistą na hurtowym rynku paliw, a oczekiwania, a nawet – być może – naciski rządu są takie, że ma on przynosić maksymalne zyski, bez względu na ceny, jakie płacimy każdego dnia na stacjach benzynowych, trudno nie uchodzić za cudotwórcę. Może i Pan Obajtek ma ciekawe wizje co do rozwoju, ale co do generowania zysków w obecnej globalnej sytuacji i w ramach realnego monopolu Orlenu w kraju, pewnie każdy mógłby się mienić superprezesem. Niestety odbywa się to naszym kosztem. I generuje inflację, bo drogie paliwa, to drogi transport i drogie usługi. No ale Polacy najwyraźniej tego właśnie chcą.

 

 

Krzysztof Gregorczyk

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

4.4 31 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CiekawostkiFelieton
Udostepnij2396Tweet1497Udostepnij419
Poprzedni

Renault Étoile Filante: 307 km/h z turbiną gazową pod maską

Następny

Trzy Dustery na podium Rallye Aïcha des Gazelles. Najlepsze na afrykańskie bezdroża!

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Trzy Dustery na podium Rallye Aïcha des Gazelles. Najlepsze na afrykańskie bezdroża!

Jest cennik Peugeot na kwiecień 2022. Duże podwyżki cen nowych samochodów!

Opel Rocks-e już dostępny w Holandii. Ile tam kosztuje?

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
89 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Fake Peugeot i Stellantis - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Fake Peugeot i Stellantis - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Jean - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Jean - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Fake Peugeot i Stellantis - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Jean - Stellantis ostrzega przed załamaniem się rynku samochodowego, jeśli auta elektryczne nie będą tańsze
  • Fake Peugeot i Stellantis - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Jakman - Nowy Renault Austral – ruszyła przedsprzedaż kompaktowego SUV-a
  • Fake Peugeot i Stellantis - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Fake Peugeot i Stellantis - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Opel Vivaro-e Hydrogen z nagrodą energetyczno-środowiskową automobilklubu KS za 2022 rok
  • Tonale debiutuje we Francji podczas legendarnego wyścigu Le Mans Classic 2022
  • Stellantis liderem sprzedaży na rynku argentyńskim po pierwszym półroczu 2022
  •  Dacia Bigster nie będzie jedynym samochodem marki w klasie kompaktowej. Ambicje sięgają dalej!
  • Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Ile kosztuje używana Dacia Duster: przegląd cen roczników 2010-2018
  • Ile naprawdę pali benzynowy DS 7 Crossback 180 KM?
  • Stellantis & Nidec zbudują pierwsze silniki elektryczne jeszcze w tym roku. Projekt M3
  • DS 7 Crossback zmienia się w DS 7. Czym nowy SUV różni się od poprzednika? Porównanie


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
89
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.