Dzięki wdrożonej strategii „Push to Pass” odnotowano rekordową rentowności w pierwszym półroczu 2016 roku. Rozpoczęła się również intensywna kampania produktowa oraz rozwój Grupy w skali międzynarodowej.
6,8 proc. bieżącej marży operacyjnej[1] w sektorze samochodowym oraz 5,1 proc. w grupie Faurecia
Wynik netto w części przypadającej na Grupę zwiększył się dwukrotnie – do 1,2 mld euro
1,8 mld euro wolnych środków pieniężnych (free cash flow)[2]
Przychody Grupy PSA w pierwszej połowie 2016 r. wyniosły 27,779 mld euro (w pierwszej połowie 2015 odnotowano wyniki na poziomie 28,036 mld euro, w odniesieniu do danych porównywalnych według MSSF 5, wyszczególnionych w załącznikach). To wzrost na poziomie 2,4 proc. przy stałych kursach walutowych. Po uwzględnieniu niekorzystnych różnic kursowych oznacza to spadek o 0,9 proc.
Przychody pionu motoryzacyjnego wyniosły 19,190 mld euro. Wzrosły o 2,5 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem 2015 r., przy stałych kursach walutowych. Ten sukces wynika ze skutecznej strategii cenowej oraz sprzedanych modeli, które cieszyły się dużym zainteresowaniem klientów. Po uwzględnieniu niekorzystnych zmian kursowych, spadek wyniósł 1,1 proc..
Bieżący wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 1,830 mld euro – o 32 proc. więcej w porównaniu z pierwszym półroczem 2015 r. Bieżący wynik na działalności operacyjnej sektora samochodowego w wysokości 1,303 mln euro oznacza wzrost o 34 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem 2015 r. Wzrost ten jest podyktowany zwiększeniem wolumenu sprzedaży[3] oraz konsekwentnie zmniejszanym kosztom stałym i kosztom produkcji.
Przychody i koszty operacyjne nadzwyczajne wyniosły -207 mln euro, w porównaniu do -343 mln euro w pierwszej połowie 2015 r.
Koszty finansowe netto Grupy spadły o połowę do -150 mln euro, w porównaniu do -334 mln euro w pierwszej połowie 2015 r.
Skonsolidowany wynik netto wyniósł 1,383 mld euro, co oznacza wzrost o 663 mln euro. Wynik netto w części przypadającej na Grupę wynosi 1,212 mld euro, w porównaniu z 571 mln euro w pierwszej połowie 2015 r.
Banque PSA Finance odnotował bieżący wynik na działalności operacyjnej w wysokości 297 mln euro[4], czyli o 1 proc. więcej w porównaniu do pierwszego półrocza 2015 r.
Bieżący wynik na działalności operacyjnej Faurecia wyniósł 490 mln euro, co oznacza wzrost o 106 mln euro w porównaniu do pierwszej połowy 2015 roku.
Free Cash Flow jednostek produkcyjnych i handlowych wyniósł 1,846 mld euro, dzięki zwiększonym środkom z działalności operacyjnej.
Łączny stan zapasów, w tym w sieci niezależnych partnerów, wyniósł 399 tys. samochodów na 30 czerwca 2016 i był o 8 tys. samochodów wyższy niż na koniec czerwca 2015.
Przepływy finansowe netto z tytułu działalności produkcyjnej i handlowej na dzień 30 czerwca 2016 wyniosły +5,972 mld euro, co oznacza wzrost o 1,412 mld euro porównaniu ze stanem z 31 grudnia 2015 roku.
Perspektywy
Grupa spodziewa się, że w 2016 r. rynek motoryzacyjny wzrośnie o ok. 4 proc. w Europie i 8 proc. w Chinach, a jednocześnie nastąpi spadek o ok. 12 proc. w Ameryce Łacińskiej i 15 proc. w Rosji.
Cele operacyjne
Plan strategiczny „Push to Pass”, ogłoszony w dn. 5 kwietnia 2016, wyznacza następujące cele:
– osiągnięcie przez sektor samochodowy średniej marży operacyjnej w wysokości 4 proc. w latach 2016-2018 i docelowo w wysokości 6 proc. do roku 2021;
– osiągnięcie 10 proc. wzrostu przychodów Grupy d 2018 r.[5] w porównaniu z 2015 r. i o dodatkowe 15 proc. do 2021 r.1.
Carlos Tavares, prezes Zarządu Grupy PSA, powiedział: „Nasze wyniki ponownie odzwierciedlają sukces przekształceń strukturalnych spółki, jej dynamiki i woli dokonania głębokich zmian w Grupie. W zmieniającym się środowisku, wszyscy nasi pracownicy koncentrują się na osiąganiu doskonałości operacyjnej i nadal wykazują wysoką sprawność we wdrażaniu naszego planu strategicznego Push to Pass”. Kalendarz finansowy – 26 października 2016: Przychody za III kwartał 2016
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe na dzień 30 czerwca 2016 r. zostało przyjęte przez Zarząd w dniu 22 lipca 2016, a następnie zatwierdzone przez Radę Nadzorczą w dniu 26 lipca 2016 r. Biegli rewidenci Grupy ukończyli badanie sprawozdań finansowych i obecnie przygotowują raport z badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego.
Z raportem okresowym i prezentacją wyników finansowych za 2016 r. można się zapoznać na stronie www.groupe-psa.com, w części „Analysts and Investors”.
Grupa PSA
Grupa, posiadająca trzy marki o światowej renomie – Peugeot, Citroën i DS, sprzedała w 2015 roku na świecie 3 miliony samochodów. Jest drugim, co do wielkości europejskim producentem samochodów, a jej obroty w 2015 roku wyniosły 54 mld euro. Jest również europejskim liderem pod względem niskiej emisji CO2 wynoszącej, w 2015 roku, średnio 104,4 g/km, a także liderem jeśli chodzi o samochody zapewniające dostęp do Internetu i usług online – obecnie na całym świecie jeździ 1,8 mln takich samochodów Grupy. Jej działalność obejmuje również finansowanie (Banque PSA Finance) oraz produkcję wyposażenia samochodowego (Faurecia). Więcej informacji znajduje się na: www.groupe-psa.com/fr
[1] Bieżący wynik na działalności operacyjnej do przychodów
[2] W pierwszej połowie 2016 r. z tytułu działalności produkcyjnej i handlowej
[3] Z wyłączeniem Chin
[4] 100% wyników Banque PSA Finance. W sprawozdaniu finansowym Grupy PSA, spółki joint venture są ujmowane w kapitale własnym, a inne przedsiębiorstwa objęte umową Santander są przeklasyfikowane jako „Operacje przeznaczone do zbycia lub nadal utrzymywane w ramach współpracy partnerskiej”
[5] Przy stałych (2015) kursach walut
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze