Wyniki sprzedaży grupy Renault wzrosły w 2004 r. o 4,2%, osiągając rekordową liczbę sprzedanych samochodów: 2 488 523 sztuk. Tym samym udział grupy w rynku światowym wzrósł do 4,1%. Na rynku samochodów osobowych i dostawczych w Europie Zachodniej marka Renault jest już siódmy rok z rzędu numerem 1, zaś jej udział w rynku wynosi 10,8%.
Wyniki grupy poza Europą Zachodnią stale się zwiększają: wzrost wynosi 16,4%. Od czasu wprowadzenia do sprzedaży modelu Logan zamówienia sięgają 40 tys. sztuk: to znakomity początek.
W 2004 r. zanotowano znaczny wzrost sprzedaży grupy Renault na rynku światowym: sprzedaż zwiększyła się o 4,2%, osiągając rekordową liczbę 2 488 523 sprzedanych samochodów, co odpowiada 4,1% udziału w rynku. Umacniając pozycję lidera zajmowaną na rynku europejskim przede wszystkim dzięki sukcesowi Mégane, Renault przyspieszył tempo wzrostu sprzedaży poza Europą.
Na rynku zachodnioeuropejskim, na którym notuje się niewielki wzrost sprzedaży (2,9%), Renault jest już od trzech lat pierwszą pod względem wyników sprzedaży marką na rynku samochodów osobowych (jego udział w rynku wynosi 10,3%), a od siedmiu lat zajmuje pozycję lidera w sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych (10,8% udziału w rynku). Renault zachowuje dzięki znakomitym wynikom mocne pierwsze miejsce na rynku we Francji. Pierwsze miejsce zajmuje również w Hiszpanii, Portugalii i Belgii. W Austrii, Holandii i Wielkiej Brytanii znajduje się wśród trzech najlepiej sprzedających się marek. Stałe sukcesy odnosi Mégane, który w 2003 i 2004 r. był najlepiej sprzedającym się w Europie modelem. Modus, wprowadzony na rynek we wrześniu 2004 r., od samego początku sprzedaje się również znakomicie.
Poza Europą Zachodnią sprzedaż grupy Renault zwiększyła się znacząco: wzrosła o 16,4%, co stanowi 676 870 sprzedanych samochodów, czyli 27,2% całkowitych wyników sprzedaży grupy. Duży wzrost grupa odnotowała w Turcji (+101,1%), znacznie poprawiły się wyniki sprzedaży w Europie Wschodniej oraz w Rosji (+32%). Wzrost nastąpił ponadto w Afryce i na Bliskim Wschodzie (+32,9%) oraz w Ameryce Łacińskiej (+16%). W poprawie sytuacji odegrały również pewną rolę znakomite wyniki Dacii (+38,6%), związane z sukcesem wprowadzonego właśnie na rynek Logana.
Renault wzmacnia pozycję lidera w Europie Zachodniej
W 2004 r. Renault wypuścił na rynek w Europie Zachodniej 1 778 828 nowych samochodów osobowych i dostawczych, co stanowi wzrost o 0,3% w stosunku do roku 2003. Udział Renault w rynku zwiększył się tym samym do 10,8%. W związku ze wzrastającą konkurencją, Renault kontynuował zróżnicowaną politykę handlową w różnych segmentach klientów, aby zapewnić sobie optymalną rentowność.
We Francji, mimo bardzo mocnej konkurencji, Renault odnotował znakomity rok. Marka umocniła się na pierwszej pozycji na rynku, zajmując w 2004 r. 28,4% rynku, przy sprzedaży 689 025 nowych samochodów. Mégane i Clio zajmują pierwsze i trzecie miejsce w rankingu sprzedaży. W pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się modeli znajdują się aż cztery samochody Renault; obok wyżej wspomnianych są to Laguna i Twingo.
Renault zajmuje również pierwszą pozycję w sprzedaży samochodów osobowych w Hiszpanii (12,8%), w Portugalii (15,6%), Belgii (11,8%), znajduje się zaś na drugim miejscu w Holandii oraz na trzecim w Wielkiej Brytanii i Austrii. W Niemczech Renault postawił na rentowność (mniejsze znaczenie ma tam ilość sprzedanych pojazdów); mimo zwiększonej konkurencji jest tam nadal najważniejszym importerem samochodów.
Clio, które zostanie zastąpione przez nowy model w drugiej połowie 2005 r. zachowuje wciąż silną pozycję, znajdując się w 2004 r. na drugim miejscu w rankingu sprzedaży małych samochodów: 373 721 nowych samochodów, co oznacza 2,57% udziału w rynku europejskim.
Sukces odniósł również Modus: od wprowadzenia tego modelu we wrześniu 2004 r. na rynek w Europie Zachodniej, zamówiono już 80 000 samochodów. Na rynku francuskim Modus znajduje się wśród pięciu najlepiej sprzedających się pojazdów: w grudniu 2004 r. jego udział w rynku wynosił 4,3%, zaś liczba sprzedanych samochodów równa była 31 946. Dzięki trzem modelom: Twingo, Clio i Modus, Renault zwiększył udział w rynku małych samochodów do 28%.
W kategorii samochodów średniej wielkości Mégane już drugi rok z rzędu zajmuje pierwsze miejsce wśród najlepiej sprzedających się modeli w Europie Zachodniej, obejmując 4,8% całkowitej liczby sprzedanych samochodów. Sprzedaż Mégane wzrosła o 18%, osiągając liczbę 702 775 pojazdów.
Od wejścia na rynek w czerwcu 2002 r. w Europie Zachodniej sprzedano 1 176 955 sztuk Mégane. Mégane, numer jeden we Francji, Hiszpanii, Belgii, Holandii i Portugalii, znajduje się w pierwszej trójce najlepiej sprzedających się samochodów w Austrii i Szwajcarii.
Wprowadzony w 2004 r. do sprzedaży ostatni model z gamy – Mégane Renault SPORT, uzupełnił ofertę Renault w tym strategicznym segmencie.
W pierwszym pełnym roku sprzedaży model Scénic II (wersje 5 i 7) zajął pierwsze miejsce wśród kompaktowych samochodów jednobryłowych, jego udział w tym segmencie rynku wyniósł 23,1%.
Laguna znalazła się w swoim segmencie w pierwszej szóstce modeli producentów niewyspecjalizowanych (126 832 sprzedanych pojazdów). Od 2001 r., w którym Lagunę wprowadzono na rynek, w Europie Zachodniej sprzedano blisko 783 262 sztuk tych samochodów. W 2005 r. powstanie zmieniona wersja Laguny, o nieco innym stylu, z nowym wyposażeniem.
Espace umocnił się na pierwszej pozycji w segmencie dużych samochodów jednobryłowych: sprzedano 62 236 pojazdów, co oznacza 20,4% udziału w segmencie oraz wzrost o 1,3 % w stosunku do 2003 r. Espace jest ponadto jedynym samochodem jednobryłowym, który znajduje się wśród pięciu najlepiej sprzedających się w Europie pojazdów wyższej klasy – S (jego udział w sprzedaży wynosi ponad 5%). Dzięki modelom Espace i Vel Satis, Renault znajduje się wśród najważniejszych niewyspecjalizowanych producentów modeli klasy S.
Gama samochodów dostawczych również osiągnęła znakomite wyniki: w tym wciąż rosnącym sektorze rynku sprzedaż Renault zwiększyła się o 8,1%. W 2004 r. Renault stał się liderem na rynku samochodów dostawczych, sprzedając 290 087 pojazdów. Jego udział w tym rynku zbliżył się tym samym do 15% (wyniósł dokładnie 14,9%). Renault jest najważniejszą marką w tym sektorze we Francji, Belgii i Portugalii. We Włoszech, Holandii i Hiszpanii zajmuje drugie miejsce, w Szwajcarii zaś trzecie.
Kangoo Express jest najlepiej sprzedającą się w Europie furgonetką:
sprzedano 106 388 sztuk, co oznacza, że udział Kangoo w rynku wyniósł 5,48%. Uplasował się na pierwszym miejscu we Francji, Belgii i Hiszpanii.
Sprzedaż modelu Trafic wzrosła o 16,2%, osiągając poziom 53 263 sprzedanych pojazdów. Master dzięki liczbie 54 763 sprzedanych samochodów zajął w swoim segmencie 6,1% udziału w rynku. Dzięki wynikom sprzedaży tych dwóch modeli Renault zajął w 2004 r. trzecie miejsce w europejskim rankingu furgonetek.
Grupa Renault przyspiesza podbój rynków na świecie
Wyniki sprzedaży grupy Renault wzrosły na rynkach poza Europą Zachodnią o 16,4% (676 870 sprzedanych samochodów w 2004 r.). Grupa zanotowała znaczny wzrost na rynkach w Turcji, Algierii, Rosji, Republice Południowej Afryki, Argentynie i Meksyku. W Algierii i Meksyku sprzedaż samochodów Renault przekroczyła po raz pierwszy liczbę 20 tys.
Marka Renault zanotowała rekordowy wzrost sprzedaży poza Europą Zachodnią: o 23,7%. Poprawa wyników nastąpiła właściwie wszędzie, na niektórych rynkach wyniki się wręcz podwoiły w stosunku do 2003 r. (m.in. w Turcji i Wenezueli). Szczególną uwagę warto zwrócić na wzrost o 52,5%, jaki zanotowano w sprzedaży samochodów dostawczych na rynkach poza Europą Zachodnią.
Ważnym wydarzeniem w 2004 r. było uwieńczone sukcesem wprowadzenie na rynek marki Dacia: powodzenie Logana, najnowszego modelu Dacii, znacznie przekroczyło oczekiwania i plany grupy. Rumuński producent zanotował wzrost sprzedaży o 38,6% w stosunku do 2003 r. (95 296 samochodów). Znacznie wzrosła liczba eksportowanych przez Dacię samochodów, osiągając wynik 15 283 pojazdów, czyli 16% sprzedaży całkowitej.
W okresie od września (czyli od momentu wprowadzenia na rynek) do końca 2004 r. na wszystkich rynkach, na których sprzedawany jest Logan, zanotowano ponad 40 000 zamówień na ten model. W Rumunii, w ciągu 4 miesięcy sprzedano prawie 20 tys. Loganów. Od listopada Logan jest najlepiej sprzedającym się samochodem w tym kraju.
Podobny sukces Logan odniósł na rynkach zagranicznych: liczba samochodów sprzedanych na eksport wyniosła 23% całkowitej sprzedaży. Model wprowadzono na rynek w Chorwacji (1 października), w Serbii, Macedonii i Słowacji (18 października), na Węgrzech (16 października), w Czechach (30 października) oraz w Turcji (19 listopada).
W 2004 r. Renault Samsung Motors sprzedał 85 046 samochodów, głównie w Korei, w której nadal trwał spadek udziału w rynku (wyniósł w stosunku do 2003 r. 18,2%). Limuzyna SM5 stanowiła 70% sprzedanych samochodów. W listopadzie 2004 r. Renault Samsung Motors wprowadził do sprzedaży nowy model: SM7. W ciągu dwóch miesięcy zamówiono 10 tys. sztuk tej wysokiej klasy limuzyny.
W Europie Środkowej sprzedano 108 443 samochodów, co stanowi 10,4% udziału w rynku (spadek o 2,3%). Renault zachował w tym regionie drugie miejsce na rynku samochodowym. Trzema największymi pod względem ilości sprzedanych samochodów rynkami zbytu okazały się Polska, Węgry i Słowenia, w której Renault zajmuje pierwsze miejsce na rynku samochodowym.
W Europie Wschodniej wyniki sprzedaży grupy wzrosły o 32%. Sprzedaż marki Renault zwiększyła się o 25,4%, zaś Dacii o 34,6%. W samej tylko Rosji liczba sprzedanych samochodów Renault wzrosła o 41,6% (16 081 samochodów).
W Turcji wyniki sprzedaży zwiększyły się w 2004 r. o 101%, dzięki czemu Renault zajął tam pierwsze miejsce na rynku (udział w rynku wyniósł 17,1%). Sprzedaż marki Renault wzrosła o 98,3%, Dacia natomiast potroiła liczbę sprzedanych samochodów (do 5 317 sztuk).
W Ameryce Łacińskiej sprzedaż wzrosła o 16%, wynosząc 148 371 samochodów. Poprawiła się sytuacja na rynku samochodowym w strefie Mercosur (Wspólny Rynek Południa). Renault zanotował wzrost sprzedaży w Argentynie (+68,5%) i w Chile (+14,7%). Sprzedaż wciąż wzrasta w Meksyku. Liczba sprzedanych samochodów po raz pierwszy przekroczyła tam 20 tys. sztuk (+30,2%, tj. 24 001 samochodów). W Wenezueli sprzedaż w stosunku do 2003 r. wzrosła czterokrotnie.
W Azji Południowo-Wschodniej liczba sprzedanych samochodów wzrosła do 95 919 sztuk. W Korei, w której udział w rynku skurczył się znów o 18,2%, Renault Samsung Motors zagarnął 9,3% udziału w rynku samochodów osobowych w roku przejściowym dla swoich najważniejszych modeli SM7 i SM5.
W Afryce, krajach Maghrebu i na Bliskim Wschodzie sprzedaż wzrosła o 32,9% (91 272 sprzedanych samochodów). W Algierii wzrosła o 88,2% przy wyniku 27 749 sprzedanych samochodów, zaś w Maroku o 34,8%. W Republice Południowej Afryki sprzedano 14 500 samochodów. To jeden z rynków, na których Renault notuje znaczny wzrost wyników sprzedaży (+69,1%).
Prognozy na rok 2005
W Europie Zachodniej w 2005 r. sytuacja na rynku samochodowym powinna być stabilna. Wobec wzrastającej konkurencji Renault zamierza kontynuować zróżnicowaną politykę handlową we wszystkich segmentach rynku, aby zapewnić jak największą rentowność i utrzymać udział w rynku na poziomie z 2004 r.
Grupa zamierza kontynuować podbój rynków poza Europą Zachodnią, w szczególności w Rosji, Europie Wschodniej, w Północnej Afryce i Ameryce Łacińskiej.
W 2005 r. oferta grupy zostanie odmłodzona i poszerzona. Zakończono rozwój gamy Mégane i jej sprzedaż na rynkach poza Europą Zachodnią powinna utrzymać się na poziomie z 2004 r. Jeśli chodzi o segment małych samochodów, będzie to pierwszy pełny rok sprzedaży Modusa. W drugiej połowie 2005 r. wprowadzimy odmłodzone Clio. W pierwszej połowie 2005 r. na rynek zostaną również wprowadzone nowe wersje modeli Laguna i Vel Satis.
W 2005 r. nowe regiony obejmie również program sprzedaży i produkcji modelu Logan. W pierwszej połowie tego roku Logan będzie wprowadzony na rynek w piętnastu krajach, m.in. w Syrii, Słowenii, Polsce, krajach bałtyckich i Libanie. Uruchomiona zostanie również jego produkcja w Rosji (w pierwszej połowie roku) i w Maroku (w drugiej połowie roku), a także w Kolumbii (pod koniec 2005 r.). Sprzedaż Logana w Europie Zachodniej rozpocznie się pod koniec pierwszej połowy tego roku.
W ciągu tego roku Renault zamierza utrzymać w Europie Zachodniej dotychczasowy poziom zysków. Jednocześnie grupa będzie nadal rozwijać działalność na nowych rynkach na świecie.
Podsumowując, w 2005 r. wzrost sprzedaży grupy Renault zostanie utrzymany, poprzez wprowadzanie na rynek nowych produktów oraz dzięki rosnącym sukcesom Logana i ekspansji na nowe rynki.
Najnowsze komentarze