Komisja Europejska prowadzi dochodzenie w sprawie inwestycji Hiszpanii w zakład produkcyjny Peugeot w Vigo. Czy wsparcie państwa w wysokości ponad 20 mln euro było nielegalne?
Komisja Europejska wszczęła dochodzenie, aby wyjaśnić okoliczności państwowej dotacji w fabrykę Grupy PSA zlokalizowaną w Vigo, w Hiszpanii. Inwestycja miała na celu zwiększenie mocy produkcyjnych zakładu oraz wprowadzenie na linie montażowe nowych modeli samochodów. Prace modernizacyjne rozpoczęły się w kwietniu 2015 roku, a w listopadzie 2017 roku Hiszpania powiadomiła Komisję Europejską o planie przyznania wsparcia publicznego dla tego projektu w wysokości 20,7 mln euro. W Vigo montowane są takie modele jak: Citroen Berlingo, C4 Picasso, C-Elysee oraz Peugeot 301.
Wsparcie zostało przeznaczone na modernizację fabryki i właśnie to budzi wątpliwości Komisji Europejskiej. Zgodnie z przepisami, państwowa dotacja powinna być przyznawana na projekt nowy, a nie na istniejącą fabrykę. Wyjątek stanowi wdrożenie zupełnie nowych procesów produkcyjnych. KE zbada, czy zmiany wprowadzone przez PSA w Vigo są wystarczająco innowacyjne. Zgodnie z prawem pomoc państwa musi być ograniczona do minimum i nie może odwracać inwestycji od innego regionu w UE.
Komisja Europejska ma wątpliwości czy pomoc hiszpańska mogła dać krajowi nieuczciwą przewagę w przyciągnięciu projektu PSA, istnieje również prawdopodobieństwo, że niekoniecznie była koncernowi potrzebna.
Najnowsze komentarze