Peugeot 407
Wiadomości

Pracował przy kultowych modelach Peugeot i Renault. Zdradza tajemnice sukcesu kilku z nich!

autor Tomasz Nowicki
2025-06-11
opel cudowne przesilenie Wiadomości
Wiadomości

Nowy Opel z rabatem do 45.000 zł! To się nazywa cudowne przesilenie, ale czasu mało!

autor Małgorzata Kozikowska
2025-06-11
Renault Captur II
Wiadomości

Używany, bezwypadkowy Renault Captur II z LPG. 5 najtańszych egzemplarzy z krajowego rynku wtórnego

autor Gabi Rusek
2025-06-06
peugeot e 2008 Wiadomości
Wiadomości

Elektryczne auta kuszą, ale Hiszpanie wciąż się boją. Tylko 7% czuje się przygotowanych na zmianę

autor Tomasz Nowicki
2025-06-12
DOVE NASCE IL NUOVO DACIA DUSTER 2 Wiadomości
Wiadomości

Dacia ogłasza nowy program odejść dobrowolnych. Nawet 40.000 euro odprawy

autor Tomasz Nowicki
2025-06-09
Fiat Tipo 2016
Wiadomości

Używany Fiat Tipo z przyzwoitym przebiegiem do 30.000 zł. Przegląd krajowych ogłoszeń

autor Gabi Rusek
2025-06-10
auto zieba renault 5 4 Wiadomości
Wiadomości

Nowy Renault 5 wzbudza emocje. Obraz z tysiąca kostek Rubika w salonie Auto Zięba!

autor Tomasz Nowicki
2025-06-10

Najnowsze komentarze

  • Dana - Nowy Fiat Multipla 2027. Znienawidzony model w nowej odsłonie jako rywal SUV-a typu Dacia Bigster
  • ADAM - Używany, bezwypadkowy Renault Captur II z LPG. 5 najtańszych egzemplarzy z krajowego rynku wtórnego
  • Janna - Polski cennik nowych samochodów Dacia – czerwiec 2025. Bigster, Duster, Jogger, Sandero Stepway, Sandero i Spring
  • Zenek - Autostrada A2 zyska nowe pasy i technologiczne udoskonalenia. Jakie?
  • 2qewda - Autostrada A2 zyska nowe pasy i technologiczne udoskonalenia. Jakie?
  • Przemo - Lato, słońce i… nocleg w bagażniku. Dacia mówi: śpij w aucie, będzie fajnie!
  • Przemo - Polski cennik nowych samochodów Dacia – czerwiec 2025. Bigster, Duster, Jogger, Sandero Stepway, Sandero i Spring
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Dramat dealerów Citroën i Peugeot w Polsce. Nie ma samochodów, są wypowiedzenia umów

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-09-24
w Wiadomości, Stellantis
Czas czytania 6 minut
61.4k
A A
164
peugeot salon 1 Wiadomości

Kryzys w sieci dealerskiej Stellantis w Polsce. Większość dealerów jest w bardzo trudnej sytuacji finansowej spowodowanej brakiem sprzedaży wynikającej z braku samochodów. Klienci zmuszeni są iść do konkurencji, a właściciele salonów zastanawiają się nad przyszłością tego biznesu. Sytuacja jest bardzo trudna, w jednym momencie skumulowały się bowiem kłopoty z dostępnością nowych samochodów, zmiany na rynku ubezpieczeń oraz wypowiedzenie umów przez importera.

Kłopoty sieci sprzedaży Stellantis w Polsce trwają już bardzo długo. Powodem konfliktów z importerem były stale pogarszające się, zdaniem dealerów, warunki współpracy. Między innymi dlatego jeden z najlepszych salonów Peugeot, wielokrotnie nagradzany Rita Motors z Kielc, wypowiedział umowę PSA i do dzisiaj jest w poważnym sporze z Peugeot Polska. Próba polubownego załatwienia sprawy, mimo początkowych deklaracji, nie powiodła się. Sprawa odbiła się szerokim echem w środowisku i jest uważnie obserwowana przez salony, także innych marek, oraz potencjalnych inwestorów. Pokazuje bowiem sposób traktowania nawet najlepszych i najbardziej zasłużonych dealerstw przez importera.

Kilka tygodni temu wszyscy dealerzy, którzy do tej pory sprzedawali samochody marki Citroën i Peugeot, otrzymali wypowiedzenia. To element reorganizacji sieci sprzedaży. Jednocześnie Stellantis przypisał każdemu z salonów odpowiednią kategorię A, B lub C, która definiowała, czy dany salon pozostanie w sieci. W przypadku dwóch pierwszych, dealerstwo ma szansę pozostać, ale C oznacza, że współpraca nie zostanie przedłużona.

Pracownicy Stellantis dostaną 80% wynagrodzenia do końca roku. Kryzys w branży motoryzacyjnej

Część dealerów otrzymało najniższą kategorię, co oznacza, że jeśli nie znajdzie się żaden chętny na prowadzenie salonu, a dzisiaj nie jest o to łatwo, w niektórych miastach może zabraknąć salonów danej marki.

Same wypowiedzenia wprowadziły w sieci ogromne zamieszanie, a dyrektor Stellantis w Polsce, Roberto Matteuci, musiał szybko zrewidować swoje pomysły, bo okazało się, że firma może zostać bez salonów i bez sprzedaży. Matteuci zorganizował serię spotkań z poszczególnymi dealerami i próbuje zatrzeć fatalne wrażenie wywołane jego własnymi decyzjami.

Sprawa wypowiedzeń wszystkich umów i potencjalnej likwidacji blisko 80% salonów odbiła się też szerokim echem w centrali we Francji i według naszych informacji, polski importer otrzymał wyraźne polecenie uspokojenia sytuacji w sieci oraz poprawy wyników. Pojawiły się listy intencyjne i propozycje poszerzenia działalności w niektórych miastach.

Przyszedł jednak kryzys związany z brakiem elementów i podzespołów do produkcji samochodów i Polsce, jako mniejszemu rynkowi, auta po prostu zabrano, m.in. do Francji. W ten sposób kryzys w sieci pogłębił się a wyniki sprzedaży nie napawają optymizmem. Po raz pierwszy w historii marki francuskie dawnego PSA znajdują się na końcu rankingu.

Dealerzy nie mają co sprzedawać i ponoszą coraz większe straty, związane z brakiem obrotów i realizacji zamówień. Zamówienia, które już są w systemie, są opóźnianie, a za chwilę może dojść nawet do zwracania zaliczek, tak ma być m.in. w Czechach. Wyniki sprzedaży we wrześniu są – nie bójmy się użyć tego słowa – dramatyczne.

Dealerzy, który prowadzą równolegle inną działalność, na przykład blacharsko-lakierniczą, czy rozbudowane usługi w zakresie używanych samochodów, jeszcze sobie radzą i na brak nie narzekają. Ci, którzy polegali głównie na sprzedaży nowych aut, w tym reeksporcie, mają gorzej. Ale niezależnie od tego wszyscy zadają sobie pytanie: co dalej?

Renault, Dacia, Peugeot, Citroen, Opel, DS: sprzedaż po 20 dniach września 2021

Kryzys na rynku półprzewodników to tylko jeden z elementów szerszego kryzysu na rynku motoryzacyjnym. W czasie epidemii COVID-19 wiele małych firm, które do tej poru produkowało coś dla motoryzacji, musiało zwolnić pracowników, zamknąć się lub ograniczyć działalność. Dotyczy to wytwarzania elementów nawet tak odległych od  elektroniki jak podwójne podłogi do bagażników. Problem ten nie dotyczy tylko Stellantis, podobne kłopoty mają BMW, Mercedes, Audi, Volkswagen czy Skoda. Ale w Stellantis problem się skumulował, bo poczynione wcześniej przez Carlosa Taveresa oszczędności dotyczyły też zarządzania magazynami części. W efekcie Stellantis najbardziej odczuł ich braki – nie ma zapasów.

W samej Francji Tavares nie ma już, nawet wewnątrz korporacji, dobrej prasy. Kłopoty z produkcją oraz cash flow są coraz bardziej widoczne, a próby pokazywania sukcesów poprzez wskaźniki finansowe kwitowane są krótko pytaniami o nowe samochody oraz o powody wysyłania pracowników na przymusowy urlop i zamykanie fabryk. W opinii analityków rynku sytuacja jest dość trudna i pojawiają się nawet głosy o zmianie szefa koncernu.

Szef Citroëna: Elektromobilność może być za droga dla klientów

Wracając do Polski, kłopoty z produkcją odbijają się na dealerach w dwójnasób. Najpierw dostali wypowiedzenia i muszą przechodzić proces ponownego wchodzenia do sieci (a nie wszyscy dostaną taką szansę), a teraz pojawił się poważny problem z dostępnością samochodów. Dlatego wielu dealerów myśli o odejściu lub wręcz przebranżowieniu się. Stellantis stracił swój argument negocjacyjny: są już bowiem firmy, które nie chcą pozostać dealerem. Problem w mniejszym stopniu dotyczy Opla, który otrzymał samochody i jakoś sobie ze sprzedażą radzi. We wrześniu był na ósmym miejscu w zestawieniu, co należy uznać za wynik bardzo dobry.

Na razie w tym tunelu nie widać jeszcze żadnego światełka, bo kłopoty z dostawami mogą potrwać nawet rok. A to odbija się również na klientach i cenach samochodów, które przy braku podaży, po prostu rosną. W efekcie wszyscy tracą.

 

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

4.7 27 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

008. John Elkann Chairman of Stellantis i Olivier Francois CEO Fiata i CMO Stellantis Wiadomości

John Elkann: Europa potrzebuje własnych tanich samochodów na wzór japońskich kei-carów

2025-06-12
citroen c4 x 2025 1 Wiadomości

Nowy Citroën ë-C4 X FL 2025 trafił do nas na tygodniowy miejski test. Ile kosztuje i jak jeździ?

2025-06-12

Nowy Fiat Multipla 2027. Znienawidzony model w nowej odsłonie jako rywal SUV-a typu Dacia Bigster

2025-06-12

Peugeot 205 GTi: Mała bestia z lat 80., która dziś warta jest fortunę. Oto 10 powodów, dlaczego ten hot hatch to legenda

2025-06-12
Tagi: PeugeotCitroenStellantis
Udostepnij21272Tweet13295Udostepnij3723
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
164 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • citroen c5 aircross

    Nowy SUV Citroën C5 Aircross Max z rabatem 55.000 zł! Wyprzedaż i wyjątkowe okazje tylko do 25 czerwca

    1317 udostępnienia
    Udostepnij 527 Tweet 329
  • Ile kosztuje najtańszy, nowy Opel Astra? Astra Edition i promocje

    1705 udostępnienia
    Udostepnij 682 Tweet 426
  • Renault Austral po face liftingu na jazdach testowych we Wrocławiu. SUV zmienił styl

    1177 udostępnienia
    Udostepnij 471 Tweet 294
  • Nowy Citroën C3 2025 Turbo 100 KM: ile spalił w czasie komfortowej podróży z Mediolanu do Triestu?

    596 udostępnienia
    Udostepnij 238 Tweet 149

Testy samochodów

citroen c4 2015 1 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C4 1.2 PureTech 130 KM – kompakt, klasyka, niezawodność. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2015-07-02
peugeot 508 2 0 hdi 160km 54 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 508 2.0 HDi 168 KM – Pięćset osiem powodów, aby pokochać podróże. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2013-06-09
ds3 cabrio francuskie pl 003 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroen DS3 Cabrio 2013 1.6 THP 155 KM – kabriolet w wersji ekstremalnej. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Jola Leszczyńska
2013-08-12
0474 05 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Używany Citroën ZX Volcane 1.9 120 KM 1998 automat – szybki kompakt Citroena z mocnym silnikiem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2007-05-08
001. Citroën Grand C4 Picasso Exclusive 2.0 BlueHDi 150 EAT6 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën Grand C4 Picasso 2.0 blueHDi Exclusive – czy może być jeszcze lepszy? Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-02-03

Najnowsze komentarze

  • Dana - Nowy Fiat Multipla 2027. Znienawidzony model w nowej odsłonie jako rywal SUV-a typu Dacia Bigster
  • ADAM - Używany, bezwypadkowy Renault Captur II z LPG. 5 najtańszych egzemplarzy z krajowego rynku wtórnego
  • Janna - Polski cennik nowych samochodów Dacia – czerwiec 2025. Bigster, Duster, Jogger, Sandero Stepway, Sandero i Spring
  • Zenek - Autostrada A2 zyska nowe pasy i technologiczne udoskonalenia. Jakie?
  • 2qewda - Autostrada A2 zyska nowe pasy i technologiczne udoskonalenia. Jakie?
  • Przemo - Lato, słońce i… nocleg w bagażniku. Dacia mówi: śpij w aucie, będzie fajnie!
  • Przemo - Polski cennik nowych samochodów Dacia – czerwiec 2025. Bigster, Duster, Jogger, Sandero Stepway, Sandero i Spring

Zobacz też

Szef Stellantis: cła na chińskie samochody nie są rozwiązaniem!

Nowy Renault Arkana sfotografowany na żywo w Grodnie

Ile kosztuje fabrycznie nowy Renault Megane GrandCoupe dCi 115 EDC? Diesel z automatem w dobrej cenie

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
164
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz