czwartek, 11 sierpnia, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Stellantis

Dramat dealerów Citroën i Peugeot w Polsce. Nie ma samochodów, są wypowiedzenia umów

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-09-24
w Stellantis, Wiadomości
Czas czytania 6 minut
60.9k 615
164
52.7k
UDOSTĘPNIEŃ
175.7k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Tuning silnika 1.5 blueHDi 130 KM. Jaki wzrost moc można uzyskać: box i chiptuning?

Jak wygląda struktura dostawców przy produkcji samochodu elektrycznego?

Dacia: 10 pytań najczęściej zadawanych przez klientów w salonie

Kryzys w sieci dealerskiej Stellantis w Polsce. Większość dealerów jest w bardzo trudnej sytuacji finansowej spowodowanej brakiem sprzedaży wynikającej z braku samochodów. Klienci zmuszeni są iść do konkurencji, a właściciele salonów zastanawiają się nad przyszłością tego biznesu. Sytuacja jest bardzo trudna, w jednym momencie skumulowały się bowiem kłopoty z dostępnością nowych samochodów, zmiany na rynku ubezpieczeń oraz wypowiedzenie umów przez importera.

Kłopoty sieci sprzedaży Stellantis w Polsce trwają już bardzo długo. Powodem konfliktów z importerem były stale pogarszające się, zdaniem dealerów, warunki współpracy. Między innymi dlatego jeden z najlepszych salonów Peugeot, wielokrotnie nagradzany Rita Motors z Kielc, wypowiedział umowę PSA i do dzisiaj jest w poważnym sporze z Peugeot Polska. Próba polubownego załatwienia sprawy, mimo początkowych deklaracji, nie powiodła się. Sprawa odbiła się szerokim echem w środowisku i jest uważnie obserwowana przez salony, także innych marek, oraz potencjalnych inwestorów. Pokazuje bowiem sposób traktowania nawet najlepszych i najbardziej zasłużonych dealerstw przez importera.

Kilka tygodni temu wszyscy dealerzy, którzy do tej pory sprzedawali samochody marki Citroën i Peugeot, otrzymali wypowiedzenia. To element reorganizacji sieci sprzedaży. Jednocześnie Stellantis przypisał każdemu z salonów odpowiednią kategorię A, B lub C, która definiowała, czy dany salon pozostanie w sieci. W przypadku dwóch pierwszych, dealerstwo ma szansę pozostać, ale C oznacza, że współpraca nie zostanie przedłużona.

Pracownicy Stellantis dostaną 80% wynagrodzenia do końca roku. Kryzys w branży motoryzacyjnej

Część dealerów otrzymało najniższą kategorię, co oznacza, że jeśli nie znajdzie się żaden chętny na prowadzenie salonu, a dzisiaj nie jest o to łatwo, w niektórych miastach może zabraknąć salonów danej marki.

Same wypowiedzenia wprowadziły w sieci ogromne zamieszanie, a dyrektor Stellantis w Polsce, Roberto Matteuci, musiał szybko zrewidować swoje pomysły, bo okazało się, że firma może zostać bez salonów i bez sprzedaży. Matteuci zorganizował serię spotkań z poszczególnymi dealerami i próbuje zatrzeć fatalne wrażenie wywołane jego własnymi decyzjami.

Sprawa wypowiedzeń wszystkich umów i potencjalnej likwidacji blisko 80% salonów odbiła się też szerokim echem w centrali we Francji i według naszych informacji, polski importer otrzymał wyraźne polecenie uspokojenia sytuacji w sieci oraz poprawy wyników. Pojawiły się listy intencyjne i propozycje poszerzenia działalności w niektórych miastach.

Przyszedł jednak kryzys związany z brakiem elementów i podzespołów do produkcji samochodów i Polsce, jako mniejszemu rynkowi, auta po prostu zabrano, m.in. do Francji. W ten sposób kryzys w sieci pogłębił się a wyniki sprzedaży nie napawają optymizmem. Po raz pierwszy w historii marki francuskie dawnego PSA znajdują się na końcu rankingu.

Dealerzy nie mają co sprzedawać i ponoszą coraz większe straty, związane z brakiem obrotów i realizacji zamówień. Zamówienia, które już są w systemie, są opóźnianie, a za chwilę może dojść nawet do zwracania zaliczek, tak ma być m.in. w Czechach. Wyniki sprzedaży we wrześniu są – nie bójmy się użyć tego słowa – dramatyczne.

Dealerzy, który prowadzą równolegle inną działalność, na przykład blacharsko-lakierniczą, czy rozbudowane usługi w zakresie używanych samochodów, jeszcze sobie radzą i na brak nie narzekają. Ci, którzy polegali głównie na sprzedaży nowych aut, w tym reeksporcie, mają gorzej. Ale niezależnie od tego wszyscy zadają sobie pytanie: co dalej?

Renault, Dacia, Peugeot, Citroen, Opel, DS: sprzedaż po 20 dniach września 2021

Kryzys na rynku półprzewodników to tylko jeden z elementów szerszego kryzysu na rynku motoryzacyjnym. W czasie epidemii COVID-19 wiele małych firm, które do tej poru produkowało coś dla motoryzacji, musiało zwolnić pracowników, zamknąć się lub ograniczyć działalność. Dotyczy to wytwarzania elementów nawet tak odległych od  elektroniki jak podwójne podłogi do bagażników. Problem ten nie dotyczy tylko Stellantis, podobne kłopoty mają BMW, Mercedes, Audi, Volkswagen czy Skoda. Ale w Stellantis problem się skumulował, bo poczynione wcześniej przez Carlosa Taveresa oszczędności dotyczyły też zarządzania magazynami części. W efekcie Stellantis najbardziej odczuł ich braki – nie ma zapasów.

W samej Francji Tavares nie ma już, nawet wewnątrz korporacji, dobrej prasy. Kłopoty z produkcją oraz cash flow są coraz bardziej widoczne, a próby pokazywania sukcesów poprzez wskaźniki finansowe kwitowane są krótko pytaniami o nowe samochody oraz o powody wysyłania pracowników na przymusowy urlop i zamykanie fabryk. W opinii analityków rynku sytuacja jest dość trudna i pojawiają się nawet głosy o zmianie szefa koncernu.

Szef Citroëna: Elektromobilność może być za droga dla klientów

Wracając do Polski, kłopoty z produkcją odbijają się na dealerach w dwójnasób. Najpierw dostali wypowiedzenia i muszą przechodzić proces ponownego wchodzenia do sieci (a nie wszyscy dostaną taką szansę), a teraz pojawił się poważny problem z dostępnością samochodów. Dlatego wielu dealerów myśli o odejściu lub wręcz przebranżowieniu się. Stellantis stracił swój argument negocjacyjny: są już bowiem firmy, które nie chcą pozostać dealerem. Problem w mniejszym stopniu dotyczy Opla, który otrzymał samochody i jakoś sobie ze sprzedażą radzi. We wrześniu był na ósmym miejscu w zestawieniu, co należy uznać za wynik bardzo dobry.

Na razie w tym tunelu nie widać jeszcze żadnego światełka, bo kłopoty z dostawami mogą potrwać nawet rok. A to odbija się również na klientach i cenach samochodów, które przy braku podaży, po prostu rosną. W efekcie wszyscy tracą.

 

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

4.7 27 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CitroenPeugeotStellantis
Udostepnij21081Tweet13176Udostepnij3689
Poprzedni

Citroën, Opel, Peugeot i Mercedes nawiązują współpracę. Dotyczyć będzie akumulatorów trakcyjnych

Następny

Nowy Renault Kadjar E-tech w wersji elektrycznej. Kiedy będzie premiera?

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Nowy Renault Kadjar E-tech w wersji elektrycznej. Kiedy będzie premiera?

Citroen C3

Nowy Citroën C3 to pierwsza z trzech globalnych nowości do 2025 roku

Peugeot e-608

Nowy Peugeot e-608: elektryczny potomek 607 i konkurent Tesli

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

164 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Jakub - Silnik 2.0 blueHDi 150 KM – dopracowany, oszczędny diesel. Opinie, awaryjność, eksploatacja
  • Edgar - Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Irbis78 - Renault Kiger pojechał w Himalaje. 2000 kilometrów w wysokich górach by przetestować wytrzymałość samochodu
  • khoral - Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Witek - UOKiK: 32 egzemplarze Peugeot 508 do serwisu
  • Bart - DS 7 Crossback z benzynowym silnikiem 180 KM w podróży do Włoch. Ile spalił ten luksusowy SUV?
  • Chip - UOKiK: 32 egzemplarze Peugeot 508 do serwisu
  • Krzysztof - Nowa Dacia Duster Commercial już w sprzedaży. Zmiana wizerunku i ceny
  • Maciej - Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Volf - Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Tuning silnika 1.5 blueHDi 130 KM. Jaki wzrost moc można uzyskać: box i chiptuning?
  • Jak wygląda struktura dostawców przy produkcji samochodu elektrycznego?
  • Dacia: 10 pytań najczęściej zadawanych przez klientów w salonie
  • UOKiK: Citroën C5 Aircross oraz DS 7 Crossback do serwisu
  • Silnik 2.0 blueHDi 150 KM – dopracowany, oszczędny diesel. Opinie, awaryjność, eksploatacja
  • Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Citroën Ami „Cross”: polska firma przerobiła model na plażowy łazik
  • Kłopoty fabryki Stellantis w Melfi. Czy grozi jej likwidacja?
  • Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
164
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.