Citroen XM – droga poskromiona czyli historia najbardziej niezwykłej limuzyny lat dziewięćdziesiątych

0 50

Citroen XM to najbardziej niezwykła limuzyna swojego czasu. Prace przygotowawcze były bardzo szczegółowe. Przeprowadzono badania,  określono nawet wymiary nowej limuzyny Citroena. Długość, szerokość, wysokość, silniki. Doszły do tego specyfikacje silników a nawet wstępny cennik! Warto zdać sobie sprawę z tego, że te prace prowadzono na pięć lat przed wprowadzeniem XMa do seryjnej produkcji!

Wszystkie dane kreowane były w oparciu o doświadczenia z modelem CX oraz konkurencyjne samochody tej klasy. Podstawowym zadaniem projektantów było limuzyny, która będzie oferować większą ilość miejsca i większy komfort jazdy przy podobnych wymiarach zewnętrznych jak CX.. O przygotowanie projektów przy takich założeniach poproszono trzy studia projektowe. Były to francuskie Carrières-sous-Poissy i Vélizy oraz włoski Bertone. Dwie pierwsze firmy należały do koncernu PSA. Ostatecznie w listopadzie 1984 roku odrzucono projekt Carrières-sous-Poissy, natomiast firmy Velizy i Bertone zostały poproszone o przygotowanie modeli w skali 1:1. Dano im pół roku czasu i w marcu 1985 roku modele zaprezentowano prezesowi Citroena – Jacques Calvet i generalnemu dyrektorowi PSA – Xavierowi Karcherowi. Projekt firmy Velizy odpowiadał klasycznemu wizerunkowi limuzyn Citroena i spełniał wszelkie wymagania postawione w projekcie, ale – jak to określono w ocenie prezentacji – był zbyt bliskim następcą CXa, by mógł dobrze przyjąć się na rynku. Tak więc Velizy zostało odrzucone i przystąpiono do finalizacji projektu Bertone.

Pierwotny kształt Citroena XM powstał w październiku 1984 roku. Właśnie wtedy projektant firmy Bertone, Marc Deschamps, lecąc samolotem na trasie między Paryżem a Turynem, siedzibą firmy, naszkicował samochód. Był to projekt oparty na dwuczęściowym podziale bryły: przedział silnika i przedział pasażerski. Nie było wydzielonej wizualnie części bagażnika. Ten projekt doskonale pasował do tradycji zarówno Citroena SM, CX jak i BX. Futurystyczna jak na owe czasy – a warto też dodać, że niedościgniony wzór dla innych firm przez długie lata – deska rozdzielcza, również powstała w firmie Bertone.

Niektórzy doszukiwali się i wyglądzie samochodu i w projekcie deski rozdzielczej fascynacji Marca Deschamps Gwiezdnymi Wojnami, które w tym czasie święciły wielkie triumfy na ekranach kin. Nie jest to chyba podejrzenie bezpodstawne, bo klinowane kształty nadwozia i ogrom kontrolek, przełączników i wskaźników na desce rozdzielczej robią naprawdę ogromne wrażenie. Citroen XM po prostu ma w sobie coś ze statku kosmicznego. Mimo doskonałego projektu Bertone firma Citroen zdecydowała się na dość niekonwencjonalny krok. Gotowy model wraz z kompletnym projektem wnętrza przekazano do firmy Velizy. I to właśnie tej firmie zawdzięczamy finalny wygląd Citroena XM. Trzeba uczciwie przyznać, że swoją pracę wykonali perfekcyjnie.


Rok 1989 był to niezwykły rok. Różne znaki na niebie i ziemi zwiastowały wydarzenia, które nie miały swojego odpowiednika w dziejach. Słynny wiatr zmian wiejący w Europie Wschodniej, spowodował upadek reżimu komunistycznego w Polsce a wkrótce w innych krajach. 10 listopada 1989 roku padł Mur Berliński a dziesiątki tysięcy Berlinczyków oddychało wolnym powietrzem Zachodu. W tym czasie a dokładnie 23 maja 1989 roku, zaprezentowano oficjalnie Citroena XM. Po raz pierwszy w historii samochód produkowany seryjnie miał zamontowane zawieszenie aktywne – hydractive. System ten pozwalał na usztywnienie zawieszenia samochodu dynamicznie, w zależności od aktualnych warunków jazdy. Dodatkowo kierowca mógł samodzielnie, za pomocą przełącznika w kabinie, zdecydować o charakterystyce pracy zawieszenia.

Miłośnicy bardziej sportowych wrażeń i szybszej jazdy mieli do dyspozycji tryb Sport. Początkowo dostępne były trzy wersje silnikowe: dwie jednostki benzynowe do których w październiku 1989 roku dołączył ekonomiczny diesel. Później gamę silników znacznie rozwinięto. Pojawiły się jednostki turbodoładowane – w tym szczególnie udana konstrukcja 2.1 TD. Silniki te przy dobrym stosunku momentu obrotowego do masy samochodu są bardzo trwałe i niezawodne. Interesujący był również model 2.0 Turbo CT 8V, który przy mocy 150 KM zapewniał stały moment obrotowy już od stosunkowo niskich obrotów. Wyposażenie Citroena XM już seryjnie było bardzo bogate a lista dodatków także imponowała. Stąd tak trudno znaleźć wersję, którą można by z czystym sumieniem określić „pełne wyposażenie”. Generalną zasadą było bogate wyposażanie samochodów z silnikiem V6, które posiadały takie udogodnienia dla kierowcy jak Diravi (przekładnia kierownicza ze zmienną siłą wspomagania, sterowana hydraulicznie), układ Hydractive (nazwa pochodząca od zbitki słów Active Hydraulic Suspension) oraz klimatronik, elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele i wiele innych. Bardzo ciekawe reklamowano Citroena XM. Citroen przygotował wystawę nazwaną XM’Art., na której pokazywano prace bazujące na samochodach a w szczególności na Citroenie XM. Wystawa, otwarta wraz z premierą XM w maju w Paryżu, podróżowała po Europie Zachodniej.

Niezwykły kształt, ogromne i komfortowe wnętrze a przede wszystkim niesamowity komfort jazdy, któremu do dzisiaj nie mogą sprostać najnowsze konstrukcje konkurencyjnych marek spowodowały, że Citroen XM bez trudu zwyciężył w konkursie Samochód Roku 1989.

W 1994 roku Citroen XM przeszedł kurację odmładzającą. Zmiany objęły zarówno wnętrze jak i nadwozie. Nowszego Citroena łatwo poznamy po dużym logo znajdującym się na środku atrapy oraz lusterkach nieco innego kształtu. Zmieniono też spojler tylni. W środku zastosowano inną – zdaniem wielu osób znacznie brzydszą a właściwie mniej oryginalną – deskę rozdzielczą oraz inne materiały wykończeniowe. W ofercie pojawiły się też nowe silniki.

Na całym świecie sprzedano w ciągu 10 lat produkcji blisko 330 tysięcy XMów. A ponieważ jest to samochód stosunkowo nowy, to nie jest trudno go spotkać na polskich drogach. Citroen XM sprzedawany był w wielu krajach, jednak najwięcej samochodów trafiło do Holandii gdzie ponad 10% całkowitej produkcji Citroena znalazło swoich nabywców. XM cieszy się tam do dzisiaj opinią dużego, trwałego i bardzo komfortowego samochodu. Nie ma więc się co dziwić, że właśnie z Holandii sporo samochodów przyjechało do Polski czy na Litwę, gdzie XM jest widokiem bardzo popularnym i to co się u nas zdarza rzadko – czyli dwa XMy na ulicy obok siebie – jest normalne.


XM doczekał się kilku ciekawych modyfikacji i był produkowany zarówno jako przedłużona limuzyna jak i karetka pogotowia. Bardzo interesujący model to koncepcyjny XM Multimedia, zaprezentowany w 1998 roku na paryskim Motor Show. Wtedy takie wyposażenie jak nawigacja satelitarna, sterowanie głosem czy czy wbudowany komputer z klawiaturą i wyświetlaczem LCD dla pasażera tylnej kanapy robiły niesamowite wrażenie na zwiedzających. Dzisiaj technologia satelitarna jest dostępna praktycznie dla każdego, jednak warto pamiętać, że XM był prawdziwym prekursorem mobilnej pracy w podróży, o której teraz tak dużo się mówi.

Sprzedaż w poszczególnych latach produkcji:
  • 1989 – 46 282 sztuk
  • 1990 – 96 169 sztuk
  • 1991 – 49 119 sztuk
  • 1992 – 43 487 sztuk
  • 1993 – 20 977 sztuk
  • 1994 – 20 591 sztuk
  • 1995 – 17 799 sztuk
  • 1996 – 12 500 sztuk
  • 1997 – 9 594 sztuk
  • 1998 – 7 500 sztuk
  • 1999 – 2 000 sztuk
  • 2000 – 3 370 sztukrazem: 329 388 sztuk
    Gama silników 1989-1994
  • 2.0 8V (występujący w odmianie gaźnikowe i dwóch odmianach z wtryskiem)
  • 2.0i Turbo CT 8V
  • 2.1 D diesel
  • 2.1 TD turbo diesel
  • 3.0 V6 (występujący w odmianie 12V i 24V)
    Gama silników 1994-2000
  • 2.0i Turbo CT 8V
  • 2.0i 16V
  • 2.1 D diesel
  • 2.1 TD turbo diesel
  • 2.5 TD turbo diesel
  • 3.0 V6
  • 2.9 V6.

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o