Pierwszego VéLV-a pokazano we wrześniu ubiegłego roku i ten trzy-, a w zasadzie czterokołowy samochód cieszył się sporym zainteresowaniem. Opracowało go konsorcjum francuskich firm i laboratoriów badawczych, które połączyły siły, by stworzyć projekt elektrycznej mobilności miejskiej nadchodzących lat. Prezentacja VéLV-a odbyła się na forum ADEME (Francuska Agencja ds. Środowiska i Zarządzania Energią), ale szybko, bo niespełna pół roku później, samochód doczekał się swojej drugiej fazy.
W pokazanym teraz projekcie pojawił się przekonstruowany, zoptymalizowany kokpit, który zapewnia więcej komfortu wszystkim trzem osobom mogącym się znaleźć na pokładzie auta, ale przede wszystkim zmniejszono masę własną dzięki zastosowanie aluminium, włókna szklanego oraz elementów nadwozia z tworzyw termoformowalnych.
VéLV waży teraz 650 kg i jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 20 kW. Zasięg pojazdu wynosi 100 km, co jest wystarczającą wartością w zastosowaniach miejskich. Maksymalna prędkość sięga 110 km/h, a średnie zużycie energii wynosi jedynie 85 Wh na kilometr. Oznacza to, że obciążenie dla środowiska jest równoważne dla podróży pociągiem.
Promień skrętu wynoszący 7,5 metra świetnie pasuje do pojazdu miejskiego. Auto zostało wyposażone w komputer, który nie tylko oblicza realny zasięg na pozostałej w akumulatorach energii, ale też potrafi wskazać publiczne stacje ładowania pozostające w zasięgu aktualnego naładowania baterii.
Celem projektu VéLV jest opracowanie pojazdu, który będzie wykorzystywał jak najmniejszej pojemności akumulatory jednocześnie oferując zasięgiem wystarczającym dla większości użytkowników poruszających się w obrębie wielkich aglomeracji. Jednocześnie auto oferuje zalety pojazdów elektrycznych – dostępny od samego początku maksymalny moment obrotowy, cichą i tanią eksploatację oraz dbałość o środowisko.
VéLV jest przy tym samochodem zgodnym z aktualnymi standardami biernego bezpieczeństwa.
PSA ma nadzieję, że VéLV zainteresuje zarządców firmowych flot, sieci wynajmu krótkoterminowego, ale także użytkowników prywatnych, czy jako drugie/kolejne auto w rodzinie, czy też zainteresowanych znalezieniem lepszego i czystszego sposobu poruszania się po mieście.
Projekt VéLV jest odpowiedzią na potrzeby transportu przyszłości pomagając w poszukiwaniach lekkich i wydajnych źródeł zasilania prądem elektrycznym. Ma stanowić bodziec dla całej branży francuskiego EV, przy wsparciu ADEME oczywiście.
W projekt zaangażowane są, oprócz PSA Peugeot Citroën, firmy:
– Leroy Somer, GKN i Valeo – opracowanie zwartego i wydajnego silnika elektrycznego;
– Johnson-Control Saft – przygotowanie baterii i systemu zarządzania energią;
– Valeo – system ogrzewania opracowany specjalnie dla pojazdów elektrycznych;
– Leoni – dostarczył wiązki kabli zasilających i sterujących;
– Michelin – wyprodukował opony o niskich oporach toczenia oraz podzielił się doświadczeniami wynikającymi z projektów umieszczania silników elektrycznych w kołach.
Niebagatelny wpływ miało też laboratorium badawcze IMS/LAPS w Bordeaux, które ma duże doświadczenia w badaniu dynamiki pojazdów.
KG
zdjęcia: PSA Peugeot Citroën
Najnowsze komentarze