W Maison des Travaux Publics, w Paryżu odbyła się konferencja śródokresowa europejskiego projektu ELSA (Energy Local Storage Advanced system). Konsorcjum ELSA przedstawiło pierwsze wnioski z testów stacjonarnego systemu magazynowania energii elektrycznej wykorzystującego drugie życie akumulatorów dostarczanych przez firmy Renault i Nissan.
Dwa główne cele europejskiego projektu ELSA to zwiększenie lokalnej produkcji energii odnawialnej oraz przyspieszenie wdrożenia inteligentnych sieci energetycznych. Projekt ten, zapoczątkowany w 2015 roku i zaplanowany na okres trzech lat, realizowany jest przez wielobranżowe konsorcjum, składające się z dziesięciu członków, z pięciu krajów Unii Europejskiej.
Według Erica Portalesa, koordynatora projektu ELSA w firmie Bouygues Énergies & Services „system ELSA przenosi rozwiązania współdzielonego magazynowania energii elektrycznej na wyższy poziom dojrzałości”. System magazynowania energii ELSA opiera się na drugim życiu akumulatorów pochodzących z samochodów elektrycznych Renault Kangoo Z.E. i Nissan Leaf. System ELSA jest zbudowany z wielu akumulatorów wymontowanych bezpośrednio z tych pojazdów, bez konieczności ich dodatkowego przystosowania. W ten sposób ELSA nie tylko daje drugie życie akumulatorom pojazdów elektrycznych przed ich ostatecznym recyklingiem, ale tworzy również ekonomiczne i wydajne rozwiązania stacjonarnego magazynowania energii, zgodne z wymogami bezpieczeństwa dotyczącymi akumulatorów pojazdów elektrycznych. ELSA proponuje systemy magazynowania energii dla zakładów produkcyjnych, budynków biurowych lub mieszkalnych, a także dla całych dzielnic. ELSA rozwija innowacyjne technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) do zarządzania systemem magazynowania energii, którego elementami są akumulatory o różnej pojemności i parametrach, pochodzące z różnych źródeł.
Podczas konferencji śródokresowej ELSA zatytułowanej „ELSA – bezpieczny, skalowalny i przyjazny dla środowiska system magazynowania energii w akumulatorach” konsorcjum przedstawiło wyniki pierwszej eksperymentalnej fazy systemu ELSA zainstalowanego w sześciu pilotażowych obiektach w całej Europie. Konferencję otworzył Michael Lippert, dyrektor Europejskiego Stowarzyszenia na rzecz Magazynowania Energii (EASE).
Kilka informacji o systemie ELSA
Aby zaspokoić istniejące potrzeby rozwoju, ELSA łączy akumulatory, które otrzymały drugie życie, z innowacyjnym systemem zarządzania energią opartym na technologiach ICT w celu stworzenia ekonomicznego, skalowalnego i prostego w uruchomieniu systemu magazynowania energii w akumulatorach.
Konsorcjum ELSA składa się z dziesięciu członków z pięciu krajów Unii Europejskiej: Bouygues Énergies & Services, Renault SAS, Nissan West Europe SAS, RWTH Aachen University, United Technologies Research Centre Ireland Limited, Engineering Ingegneria Informatica S.p.A., B.A.U.M. Consult GmbH, ASM Terni S.p.A., Gateshead College oraz Allgäuer Überlandwerk. Projekt jest współfinansowany w ramach programu badań i innowacji Horyzont 2020 Unii Europejskiej (projekt nr 646125).
Więcej o ELSA
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze