DS 3 Crossback, miejski SUV, już jest dostępny w Polsce i na wielu innych rynkach. Ale za wersjami napędzanymi silnikami termicznymi, czyli benzyniakami i dieslami, postępuje DS 3 Crossback E-Tense – odmiana całkowicie elektryczna. Od początku bieżącego miesiąca można ją już zamawiać w Wielkiej Brytanii.
Na początek kwestia najważniejsza – ile kosztuje DS 3 Crossback E-Tense? Może dla wyobrażenia proporcji podajmy cały brytyjski cennik. Będzie łatwiej odnieść się do cen wersji elektrycznej.
DS 3 Crossback Elegance PureTech 100 – 21.555 GBP
DS 3 Crossback Performance Line PureTech 100 – 22.955 GBP
DS 3 Crossback Prestige PureTech 100 – 24.955 GBP
DS 3 Crossback Elegance PureTech 130 Automatic – 24.555 GBP
DS 3 Crossback Performance Line PureTech 130 Automatic – 25.955 GBP
DS 3 Crossback Prestige PureTech 130 Automatic – 27.955 GBP
DS 3 Crossback Ultra Prestige PureTech 130 Automatic – 30.955 GBP
DS 3 Crossback Performance Line PureTech 155 Automatic – 27.455 GBP
DS 3 Crossback Prestige PureTech 155 Automatic – 29.455 GBP
DS 3 Crossback Ultra Prestige PureTech 155 Automatic – 32.455 GBP
DS 3 Crossback Elegance BlueHDi 100 – 23.705 GBP
DS 3 Crossback Performance Line BlueHDi 100 – 25.105 GBP
DS 3 Crossback Prestige BlueHDi 100 – 27.105 GBP
DS 3 Crossback E-Tense Prestige dostępny będzie w cenie od 32.350 GBP. Droższa wersja, Ultra Prestige, kosztować będzie od 35.350 GBP. Obie te wartości uwzględniają już premię rządową dla aut niskoemisyjnych w wysokości 3.500 GBP.
DS 3 Crossback E-Tense dysponuje zasięgiem na poziomie 200 mil / 320 km (wg WLTP; wg NEDC jest to 267 mil). Jednocześnie napęd i baterie nie stanowią żadnego ograniczenia – jest to samochód dokładnie tak samo funkcjonalny, jak w wersjach z silnikami termicznymi. Zamówienia można w Wielkiej Brytanii składać już, dostawy planowane są na styczeń przyszłego roku.
„DS Automobiles to miejsce, w którym łączy się luksus i zaawansowana technologia. W 2019 r. wprowadzamy E-Tense i mamy dwa modele, które są światowymi premierami w swoich segmentach. E-Tense łączy wymagania transformacji energetycznej i przyjemności prowadzenia samochodu dla niezależnej mobilności. Zdecydowaliśmy się całkowicie zelektryzować naszą gamę. Od tego roku każdy z naszych modeli będzie oferowany w wersji E-Tense, BEV lub PHEV, która wykorzystuje energię w najbardziej efektywny sposób uzupełniony energią odzyskiwaną podczas zwalniania. DS 3 Crossback E-Tense i DS 7 Crossback E-Tense 4×4 to realizacja naszej strategii elektryfikacji bez kompromisów w kwestii przestronności, a jednocześnie niezrównana pod względem stylu i komfortu” – Yves Bonnefont, prezes marki DS Automobiles.
Pod maską DS 3 Crossback E-Tense pracuje 100-kilowatowy (136 KM) silnik elektryczny generujący 260 Nm momentu obrotowego. Zespół akumulatorów litowo-jonowych zapewnia moc 50 kW, a całość jest wyposażona w system odzyskiwania energii podczas zwalniania i hamowania. Przyspieszenie od 0 do 30 mil na godzinę (ok 48 km/h) zajmuje 3,3 sekundy. Przyspieszenie od 0 do 62 mil/h zajmuje 8,7 sekundy.
Cechą charakterystyczną DS 3 Crossback E-Tense jest wysoki komfort – silnik elektryczny jest cichutki i nie wytwarza praktycznie żadnych wibracji. Akumulatory są umieszczone centralnie i nisko, dzięki czemu rozkład masy samochodu jest bardzo korzystny, a jego śreodek ciężkości jest nisko położony. Baterie są w całości umieszczone pod podłogą. Ich masa częściowo jest kompensowana przez odelżenie auta w innych miejscach o łącznie 50 kg. Kompletny zestaw akumulatorów – ogniwa, system chłodzenia, zarządzanie i inteligentna kontrola – waży 350 kg. Z tego wniosek, że DS 3 Crossback E-Tense jest cięższy od wersji spalinowych o 300 kg.
DS 3 Crossback E-Tense może jeździć w jednym z trzech trybów. ECO zapewnia maksymalizację zasięgu. NORMAL i SPORT zapewniają lepsze osiągi, ale kosztem zasięgu. Są one wyposażone w dwa, wybierane przez kierowcę, tryby odzyskiwania energii: NORMAL, opracowany tak, by był możliwie najbardziej zbliżony do wrażeń znanych z samochodów z silnikami spalinowymi, oraz BRAKE spowalniający auto o 1,2 m/s.
Auto wyposażone jest w bardzo wydajną pompę ciepła, dzięki czemu można je nagrzać jeszcze przed podróżą (jeśli jest podłączone do ładowarki) maksymalizując zasięg. Korzystając z szybkich ładowarek o mocy 100 kW każda minuta ładowania zwiększa zasięg o 5,5 mili. W efekcie po półgodzinnym ładowaniu uzyskuje się poziom 80% pojemności akumulatorów. Wraz z samochodem można nabyć jednofazową ładowarkę ścienną, która pozwoli naładować akumulatory w 100% w ciągu 8 godzin.
Gwarancja na akumulatory, w jakie wyposażono DS 3 Crossback E-Tense, wynosi 8 lat lub 100.000 mil.
DS 3 Crossback E-Tense dostępny jest z pakietem usług:
– można zaprogramować lub włączyć ładowanie;
– za pomocą smartfona można śledzić stan naładowania akumulatorów i zatrzymać je po osiągnięciu wystarczającego poziomu naładowania lub otrzymać powiadomienie, gdy bateria jest pełna;
– ustawienie temperatury we wnętrzu, która może być również sterowana zdalnie; zapewnia to rozszerzenie zasięgu o 3%, jeśli jest wstępnie ustawione, oraz znaczny komfort początkowy.
Dodatkowo oferowane są też inne usługi:
– wybór rozwiązań naściennych do ładowania w domu;
– dostęp do publicznej infrastruktury ładowania;
– DS Mobility – dostęp do wynajmu innych modeli DS – na przykład z silnikami spalinowymi na długą podróż.
Finansowanie tych usług można połączyć z finansowanie zakupu DS 3 Crossback E-Tense.
Depozyt, jakiego oczekuje dealer przyjmujący zamówienie na DS 3 Crossback E-Tense, wynosi 500 funtów.
Teraz pozostaje nam czekać na polskie ceny tego samochodu w wersji elektrycznej.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: DS Automobiles
Najnowsze komentarze