DS 3 Crossback może być wyposażony w trzeci poziom jazdy autonomicznej

5 249

Marka DS Automobiles wprowadza na rynek swojego B-SUV-a wyposażonego w trzeci poziom jazdy autonomicznej. DS 3 Crossback, bo o nim mowa, już w bazowych wersjach pozwala na sporo odprężenia w czasie jazdy, a teraz za wcale niewygórowaną dopłatą będzie pozwalał na jeszcze więcej.

Co to jest trzeci poziom jazdy autonomicznej? Pozwala on automatyce na przejęcie pełnej kontroli nad pojazdem, ale tylko w niektórych przypadkach, np. podczas jazdy drogą szybkiego ruchu, ale też podczas prostych manewrów w ruchu miejskim. Kierowca musi jednak sprawować kontrolę nad pojazdem i być gotowy w każdej chwili do przejęcia kontroli nad samochodem.

polecamy

naklejki 3D "Francuz płakał jak sprzedawał"

seria limitowana - kto pierwszy ten lepszy. Tylko na Allegro.

W efekcie zastosowania tak rozbudowanego systemu DS 3 Crossback znajduje się w czołówce aut wyposażonych w trzeci poziom jazdy autonomicznej. Jest jednym z pierwszych samochodów, które mogą być wyposażone w takie udogodnienia. Kto wie, czy nie pierwszym w tym segmencie (B-SUV).

DS DRIVE ASSIST Trzeciego Poziomu ​​niezależnie zarządza jazdą DS 3 Crossbacka, nawet na długich trasach, jednak kierowca nigdy nie może na dłużej puścić kierownicy. Po kilku sekundach system reaguje i zachęca go do wznowienia kontroli, po czym dezaktywuje systemy wspomagania kierowcy, właśnie w celu uniknięcia niebezpieczeństw wynikających z rozproszenia uwagi kierowcy. Może się to wydawać dziwne, bo zaprzestanie wsparcia może doprowadzić do wypadku, z drugiej jednak strony trudno oczekiwać, że samochód np. sam się zatrzyma. Mogłoby to być bardzo niebezpieczne np. na autostradzie. Zaprzestanie wsparcia zapobiega raczej „testowaniu” systemu przez amatorów pełnej autonomiczności przed jej faktycznym wprowadzeniem.

Jak dzielimy systemy jazdy autonomicznej?

Systemy wsparcia kierowcy działające w samochodzie można aktualnie podzielić na trzy poziomy. Pierwszy, to np. system automatycznego hamowania awaryjnego (w DS 3 Crossbacku działa on dopóki nie przekroczy się prędkości 140 km/h) i monitorowanie martwego pola. Pierwszy poziom jazdy autonomicznej oznacza obecność przynajmniej jednego automatycznego systemu wspomagającego aktywne prowadzenie samochodu. W drugim poziomie obecny jest już m.in. adaptacyjny tempomat pozwalający na jazdę w bezpiecznej odległości za poprzedzającym samochodem oraz systemy śledzące pas drogi, po którym się samochód porusza oraz umożliwiające utrzymanie tego pasa. Trzeci poziom jazdy autonomicznej, w jaki może być wyposażony DS 3 Crossback, opisałem powyżej. Poziom czwarty, to jeszcze melodia przyszłości, choć testy takich aut trwają od dość dawna. PSA ma tu duże osiągnięcia. Takie auto w zasadzie może już jechać samo, ale posiada elementy do kierowania (kierownica, joystick) i kierowca może, jeśli chce, przejąć kontrolę nad autem. Poziom piąty oznacza samochody pozbawione elementów umożliwiających ręczne sterowanie. Na te, dostępne w handlu, przyjdzie nam jeszcze poczekać.

Trzeci poziom jazdy autonomicznej w DS 3 Crossback

Francuski B-SUV klasy premium może być wyposażony w elementy pozwalające na jazdę z trzecim poziomem autonomiczności. Jakie to elementy? DS 3 Crossback ma system kontroli martwego pola, który może interweniować w razie próby wykonania manewru kolizyjnego. Ma adaptacyjny tempomat, system utrzymania pasa ruchu. Wzbogacono go też o rozszerzony, o wiele bardziej skuteczny niż oznaczenia wprowadzone w nawigacji, system rozpoznawania znaków drogowych. Dzięki temu radzi sobie dobrze z takimi niestandardowymi sytuacjami w trasie, jak prace na drodze. Dostosowuje też prędkość do ograniczeń odczytanych ze znaków, a nie tylko ostrzega o tych ograniczeniach. Adaptacyjny tempomat działa także poniżej prędkości 30 km/h, co jest istotne zwłaszcza w sytuacji wspomnianych robót drogowych.

DS DRIVE ASSIST Trzeciego Poziomu jest dostępny zarówno dla wersji DS 3 Crossback z manualną, jak i z automatyczną skrzynią biegów. System kosztuje 1.550 euro i jest wyposażony w takie elementy, jak czujniki, kamery, LIDAR i radar. Mają one za zadanie nadzorować zachowanie samochodu na ulicy, zapewniając niezbędne wsparcie kierowcy.

Test DS 3 Crossback, jeszcze bez DS DRIVE ASSIST Trzeciego Poziomu, znajdziecie tutaj.

Trzeci poziom jazdy autonomicznej sprawia, że DS 3 Crossback jest naprawdę wyjątkowym samochodem. Czy ta opcja zostanie w najbliższym czasie wprowadzona także na polski rynek? Spróbujemy się tego dowiedzieć.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: DS Automobiles

Galeria

Może ci się spodobać również
avatar
2 Wątki komentarzy
3 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
4 Autorzy komentarzy
Marekadam dsmctkKrzysztof Gregorczyk Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
mctk
Gość
mctk

Jak rozumiem, ten system jest ‚poziom wyżej’ od tego w DS7? Ten w DS7 rozczarowuje, mimo nazwy ‚connected pilot’ to jest po prostu adaptacyjny tempomat z utrzymywaniem środka pasa ruchu. To samo co Lane Positioning Assist (LPA) w 508, tylko pod inną nazwą, bardziej wymyślną. O ile na autostradzie to działa jako tako, to każdy, nawet lekki zakręt na drodze wojewódzkiej wykracza poza możliwości systemu z 508 i DS7. Więc autonomia o jakiej myślismy to jeszcze zdecydowanie nie jest.

adam ds
Gość
adam ds

panie mctk niepotrzebnie pan kłamie. posiadam ds7 crossback z tym systemem i nie mam żadnych problemów ani w mieście ani poza nim. nie sprawdza się tylko na starych nieoznakowanych drogach bez wyraźnych pasów. pan ani nie ma ds7 ani nie widział jak to działa i pisze pan kłamstwa, przykro mi. zapraszam do krakowa na jazdę próbną, jak ktoś nie wierzy

Marek
Gość
Marek

Ja chętnie się przejadę. Proszę podać adres.