Z niecierpliwością czekamy na premierę handlową DS 9 E-Tense, flagowego modelu najmłodszej francuskiej marki samochodowej. Auto, jak przystało na francuski samochód, będzie dobrze wyposażone i bardzo komfortowe. Nie zabraknie w nim także systemów, które wspomogą kierowcę w najróżniejszych warunkach i sytuacjach. Co to będą za systemy?
DS 9 E-Tense na zdjęciach wygląda na model dość stonowany stylistycznie. To nie powinno dziwić – w tym segmencie krzykliwe auta nie sprzedają się zbyt dobrze. Zaletą francuskiego samochodu jest jednak całkiem spora liczba stylistycznych smaczków ożywiających dość klasyczną linię pojazdu. Pod tą stonowaną skorupą jednak kryć się będą systemy, które wspomogą kierowcę podczas jazdy. Systemy godne segmentu premium.
Jakie więc systemy wspomogą kierowcę DS 9 E-Tense? Najważniejsze z nich, to:
DS NIGHT VISION – element mający swój rodowód w zastosowaniach wojskowych. To system noktowizyjny wykrywający pieszych, rowerzystów i zwierzęta na jezdni, osiągający zasięg do 100 metrów. Scena w podczerwieni jest wyświetlana na cyfrowym panelu wskaźników przed kierowcą, podkreślając możliwe niebezpieczeństwa żółtymi prostokątami, które zmieniają kolor na czerwony w miarę zbliżania się do obiektu. Warto podkreślić, że system jest również w stanie reagować autonomicznie, aby omijać przeszkody. W ten sposób DS NIGHT VISION wspomoże kierowcę nie tylko pasywnie, ale też aktywnie.
Ta przydatna technologia łączy się z reflektorami DS ACTIVE LED VISION. Dostosowują one amplitudę i zasięg oświetlenia do warunków jazdy i prędkości samochodu. Dzięki pięciu różnym trybom oświetlenia, które są aktywowane automatycznie, widoczność staje się optymalna nawet w nocy. Światła wspomogą kierowcę tak, by nie oślepiać aut jadących z przeciwka zapewniając jednocześnie dobrą widoczność przed DS 9 E-Tense.
W ruchu miejskim DS 9 E-Tense oferuje funkcję DS PARK PILOT. To system, który wykryje wolne miejsce parkingowe i samodzielnego zaparkuje samochód. Biorąc pod uwagę spore rozmiary auta taka dbałość jego integralność jest w pełni uzasadniona. W dzisiejszych czasach, kiedy samochody prowadzą nie tylko ich pasjonaci, systemy, które wspomogą kierowcę podczas parkowania okazują się nader przydatne.
Długie podróże trasami szybkiego ruchu mogą nużyć, dlatego kierowca DS 9 E-Tense może liczyć na skuteczność systemu DS DRIVE ASSIST. Jest on w stanie zagwarantować półautonomiczną jazdę poziomu 2. Zadaniem specjalnych czujników jest precyzyjne ustawienie samochodu na jezdni, w zależności od wyboru kierowcy i działania na kierownicę. Jego skuteczność zwiększa się do 180 km/h i dostosowuje prędkość i trajektorię, aby zagwarantować całkowite bezpieczeństwo, zawsze pod nadzorem prowadzącego. Bo systemy wspomogą kierowcę, ale ostateczne decyzje należą jednak do człowieka.
System DS DRIVE ASSIST wspomoże kierowcę także w korkach. Poruszanie się w nich jest obsługiwane autonomicznie. Samochód zatrzymuje się i automatycznie ponownie uruchamia silnik po czasie postoju krótszym niż 3 sekundy. Kamera pokładowa rozpoznaje linie ciągłe lub przerywane, wspierając utrzymanie pozycji na drodze.
Kiedy w długiej trasie (acz nie tylko tam) kierowca nagle zaczyna mieć problemy z koncentracją, do akcji wkracza system DS DRIVER ATTENTION MONITORING. Dzięki specjalnym kamerom na podczerwień zainstalowanym w górnej części kierownicy i przedniej szybie, oczy i pozycja twarzy kierowcy są stale monitorowane, aby wykryć objawy zmęczenia i rozproszenia uwagi. Systemowi nie przeszkadzają okulary, nawet przeciwsłoneczne! Funkcja wykrywa każdy spadek uwagi i sygnalizuje go wzbudzając alarm dźwiękowy i wizualny.
W rzeczywistości, rozproszenie uwagi podczas prowadzenia DS 9 E-TENSE może wynikać z wysokiego poziomu komfortu oferowanego przez samochód. To wpływ aktywnego zawieszenia DS ACTIVE SCAN SUSPENSION. Kamera skanuje drogę, a czujniki położenia, akcelerometry i detektory osi rejestrują każdy ruch. Następnie system przygotowuje poszczególne elementy zawieszenia, aby zwiększyć komfort, bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy.
A pod koniec niezwykłej podróży na pokładzie DS 9 E-TENSE wystarczy trzymać smartfon w kieszeni, aby zamknąć lub otworzyć samochód bez kluczyka. Analogiczny dostęp można nadać także innym użytkownikom dzięki aplikacji MyDS.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: DS Automobiles
Najnowsze komentarze