Największy od kilku lat światowy rynek motoryzacyjny, czyli Chiny, wciąż się rozwija. Grupa PSA opublikowała właśnie dane na temat sprzedaży swoich produktów w Państwie Środka i naprawdę Francuzi mają się czym pochwalić – nie dość, że ich sprzedaż urosła znacząco więcej, niż całego chińskiego rynku, to Chiny stały się największym rynkiem zbytu dla PSA – większym nawet od Francji!
W 2013 roku Chiny uzyskały status drugiego co do wielkości sprzedaży rynku dla koncernu PSA Peugeot Citroën – ustępowały tylko Francji. Od marca’2014 to Chiny jednak są największym rynkiem zbytu dla francuskiego koncernu! Nic dziwnego, skoro pierwsze półrocze bieżącego roku zamknięto wynikami sprzedaży w Chinach aż o 28% lepszymi, niż analogiczny okres roku 2013. To oczywiście efekt zdynamizowania współpracy z lokalnymi partnerami – Dongfeng Motors (poprzez spółkę Dongfeng Peugeot Citroën Automobile – DPCA), oraz Changan (poprzez spółkę Changan Automobile PSA – CAPSA).
Pierwsza z nich, oferująca samochody podstawowej gamy Citroëna i Peugeota, sprzedała (samochody zafakturowane) 342.900 samochodów w pierwszym półroczu, co oznacza wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 24,5%. To niemal dwukrotnie większy przyrost, niż całego chińskiego rynku, który w tym czasie urósł o 12,3%. W efekcie firma zyskała 0,4 punktu procentowego w chińskim rynku i cieszy się teraz z 4,2% tegoż udziału.
Na tym tle imponująco wygląda wzrost sprzedaży Peugeota. Przez pierwszych sześć miesięcy br. sprzedaż Dongfenf Peugeot sięgnęła poziomu 183.400 samochodów, co oznacza wzrost aż o 33%. Świetnie przyjęty został crossover 2008, który miał swoją premierę za Chińskim Murem 17. kwietnia – od tamtej pory do końca czerwca sprzedano w Chinach już 11.100 takich samochodów. Znakomicie sprzedaje się też większy crossover z lwem na masce – na 3008-kę zdecydowało się w tym roku już 33.700 osób (wzrost o 37%!). A wszystko to w kraju, gdzie wciąż klienci kochają przede wszystkim sedany!
Widać to choćby po sprzedaży Peugeotów 301 (36.700 sprzedanych egzemplarzy) i 308, oczywiście w wersji trójbryłowej (44.200 sztuk).
Dongfeng Peugeot wciąż rozwija sieć sprzedaży – aktualnie posiada 436 koncesjonariuszy, a pod koniec bieżącego roku ma ich być 480.
W drugim półroczu na chiński rynek trafić ma nowy Peugeot 408 zbudowany na nowej modułowej platformie EMP2. Auto zaprezentowano na Salonie Samochodowym w Pekinie w kwietniu tego roku. Cieszyło się ogromnym zainteresowaniem osób odwiedzających targi, które z pewnością cieszyły się, gdy podczas dnia prasowego Maxime Picat poprowadził konferencję prasową w języku chińskim.
Dobrze radzi sobie także Citroën. Dzięki sprzedaniu 159.900 samochodów wzrost sprzedaży w stosunku do pierwszego półrocza roku 2013 wyniósł 16%, czyli także więcej, niż urósł cały chiński rynek. Świetnie sprzedają się głównie sedany z szewronami – nowe C-Elysee znalazło 45.700 nabywców, a C4L sprzedał się w liczbie 35.000 egzemplarzy, co oznacza wzrost o aż 75%!
Sieć dealerska Dongfeng Citroën liczy sobie aktualnie 442 salony, a pod koniec bieżącego roku ma ich być 470.
Tak dobre wyniki z pierwszego półrocza skłoniły koncern do zweryfikowania planów sprzedażowych DPCA. Mówiły one początkowo o 650.000 samochodów, teraz zarząd liczy na sprzedanie w Chinach w całym bieżącym roku nawet 700.000 aut! Ambitnie.
Mniejszą, ale też rosnącą sprzedażą, może się poszczycić druga spółka joint venture koncernu PSA w Chinach oferująca samochody marki DS. CAPSA, joint venture Changan i PSA Peugeot Citroën, sprzedała w pierwszym półroczu 9.800 aut, ale też gama produktowa jest zauważalnie mniejsza, a samochody bardziej ekskluzywne i droższe. Za to salony wyglądają znakomicie! Sieć dealerska CAPSA w Chinach liczy aktualnie 60 salonów, ale do końca roku ma ich być 100 i mają one funkcjonować w 70 największych miastach Państwa Środka.
Klienci chętnie sięgają po modele DS 5 i wprowadzonego wiosną tego roku sedana DS 5LS. Oba są produkowane w zakładach spółki w Shenzhen. Jeszcze w tym roku na rynek trafi pierwszy SUV marki DS – DS 6WR, który również miał swoją światową premierę podczas kwietniowego salonu w Pekinie, a niedawno pokazano wreszcie jego wnętrze.
Ale PSA Peugeot Citroën nie spoczywa na laurach. Przed sześcioma dniami ogłoszono, że rusza budowa czwartego zakładu spółki DPCA w Chengdu. W efekcie za dwa lata francuski koncern będzie miał w Chinach pięć zakładów o łącznej zdolności produkcyjnej 1,2 miliona samochodów rocznie!
KG
Najnowsze komentarze