Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Dzisiaj mija 86 rocznica śmierci Andre Citroëna. Miał liczne związki z Polską, jego dziadkowie mieszkali w Warszawie

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-07-03
w Citroen, Historia, Wiadomości
Czas czytania 3 minut
174 3
A A
3

Warto przeczytać!

Nowy Fiat 600 przechodzi testy. Kolejny model z Tychów

Kupił dom na licytacji, w środku znalazł zamurowanego Citroëna. Nieruchomość kryje też inne tajemnice

Już za miesiąc Autonostalgia. Kiedy odbędą się te ciekawe targi w Warszawie?

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Jeantaud (1893-1907)

Andre Gustave Citroën urodził się 5. lutego 1878 w Paryżu. Żył 57 lat, w czasie których zdążył założyć jedną z największych i najnowocześniejszych fabryk motoryzacyjnych w Europie. Zmarł 3 lipca 1935 roku.

Andre Citroën miał liczne związki z Polską. W naszym kraju mieszkali dziadkowie Citroëna, którzy są pochowani w Warszawie na ulicy Okopowej. Także w Warszawie jego rodzice wzięli ślub.

To właśnie tutaj, w Głownie, zobaczył drewniane daszkowe koła zębate. Kupił na nie patent i za pożyczone od polskiej rodziny pieniądze założył wytwórnie takich kół, tyle że z metalu. Koła te trafiły m.in. na pokład naszego najsłynniejszego niszczyciela, Błyskawicy. W 121 rocznicę tego wydarzenia stowarzyszenie Amicale Citroën Pologne zorganizowało wyprawę zabytkowym modelem C4 z ul. Andre Citroëna w Szczecinie do Głowna.

Historia marki Citroën jest niezwykła i pełna ciekawych wydarzeń. W 1918 roku Andre Citroën rozpoczął produkcje samochodów. Pierwszym autem z fabryki w Paryżu był Citroën Type A. Ambicją Andre była produkcja tanich aut, dostępnych dla każdego. Citroën rozpoczął szeroko zakrojoną akcję reklamową i wkrótce jego firma stała się najbardziej rozpoznawalnym producentem na Starym Kontynencie. Był nawet nazywany Fordem Europy. Z Fordem, z którym się doskonale znał, toczył zresztą swojego rodzaju marketingową wojnę.

Andre Citroën wykorzystywał do promocji samochodów każdą okazję. To on wymyślił, że w całej Francji staną znaki drogowe z logo jego firmy. Ku rozpaczy Louisa Renault oznakował świetlnym logo Citroëna Wieżę Eiffla w czasie wystawy przemysłowej w Paryżu. Wieżę chciał zresztą kupić – nie pozwoliły jednak na to władze miasta.

W Polsce Citroën chciał otworzyć fabrykę – nie porozumiał się jednak z ówczesnymi władzami. Doskonale funkcjonowały natomiast salony – szefem jednego z nich w Warszawie był późniejszy dowódca dywizjonu 303. Salon Citroëna uwieczniono również w polskiej przedwojennej komedii.

Andre Citroën zmarł 3 lipca 1935 roku. Bezpośrednią przyczyną śmierci był rak żołądka. Pochowano go w Paryżu, na cmentarzu Montparnasse.

Grób Andre Citroëna

Lokalizacja cmentarza w Paryżu:


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

4 3 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Andre CitroenCitroenhistoria
Udostepnij61Tweet38Udostepnij11
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
3
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.