Od ponad 20 lat Grupa Renault działa na rzecz mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju dla wszystkich. W 2007 r. jako pierwsza zaproponowała oznaczenie eco² umożliwiające jej klientom łatwą identyfikację samochodów wydzielających najmniej CO2 i najbardziej wydajnych w użytkowaniu.
Obecnie Renault kontynuuje swoją politykę ograniczania śladu środowiskowego, proponując nowe oznaczenie. W celu wprowadzenia większej czytelności nazwa pozostaje taka sama, ale kryteria oznaczenia ECO2 są bardziej ścisłe, aby w większym stopniu zaspokoić oczekiwania rynku i aby znak był jeszcze lepiej postrzegany przez kierowców. W ramach gamy Renault oznaczenie to jest obecnie przeznaczone dla wybranych wersji w poszczególnych modelach, które charakteryzuje najmniejsza emisja CO2.
Nowe oznaczenie ECO2 jest efektem realizowanego przez markę Renault starania o ciągły postęp w zakresie ograniczania emisji CO2 przez samochody spalinowe.
Oznaczenie wpisuje się także w politykę środowiskową Grupy Renault, której celem jest ograniczenie śladu węglowego o 3% średniorocznie dla każdego sprzedanego samochodu oraz ograniczenie śladu
ECO2: nowe oznaczenie dla samochodów spalinowych bardziej ekologicznych, bardziej wydajnych i bardziej ekonomicznych
Grupa Renault proponuje nowe oznaczenie ECO2, którego zasady stosowania są bardziej restrykcyjne niż wcześniej.
ECO2 zmienia się bez zmiany! ECO2 jest wyrazem pragnienia proponowania klientom gamy wydajnych wersji spalinowych dostępnych w jak największej liczbie, aby ograniczać jednocześnie ślad węglowy i bardziej oszczędnie wykorzystywać zasoby ropy naftowej. – Jean-Philippe Hermine, dyrektor ds. środowiska Grupy Renault
Proponowanie silników o największej efektywności energetycznej
Nowe oznaczenie ECO2, przeznaczone dla samochodów spalinowych marki Renault, wyróżnia wybrane wersje o najmniejszej emisji CO2 w każdym modelu.
Nowe kryteria uzyskania oznaczenia ECO2 zmieniły się w stosunku do dawnego oznaczenia eco², które było przyznawane wszystkim wersjom samochodów osobowych mieszczących się poniżej progu 120 g/km CO2, które opuszczały fabrykę z certyfikatem ISO 14001 i które mogły być poddane recyklingowi w co najmniej 85% i od 2011 r. zawierały tworzywa sztuczne pochodzące co najmniej w 7% z surowców wtórnych.
Nowe oznaczenie ECO2 pozwala więc natychmiast zidentyfikować w ofercie Renault egzemplarze najbardziej wydajne z danego modelu, z uwzględnieniem rodzaju paliwa i typu skrzyni biegów. Użytkownik samochodu ma także pewność, że dana wersja ma największą efektywność energetyczną w swoim segmencie.
Wykorzystanie postępu technologicznego Renault
Nowe oznaczenie ECO2 pokazuje teraz w sposób dynamiczny i ewolucyjny postęp technologiczny poczyniony przez Renault w zakresie ograniczenia emisji CO2 w samochodach spalinowych.
Grupa Renault wpisuje bowiem swoją strategię środowiskową w działanie na rzecz ciągłego rozwoju samochodów spalinowych: z jednej strony w celu ograniczenia ich śladu środowiskowego w kolejnych generacjach, a z drugiej strony w celu uplasowania ich na najwyższym poziomie efektywności energetycznej na rynku.
Przyznawanie oznaczenia ECO2 wersjom samochodów spalinowych Renault będzie więc regularnie weryfikowane, aby uwzględnić osiągnięcia technologiczne marki.
Od kilku lat zainicjowana przez Renault nowatorska strategia jest przejmowana przez wielu konstruktorów samochodów, którzy wprowadzili oznaczenie wyróżniające samochody o najmniejszym wpływie na środowisko w swojej gamie.
W 2015 r. nowe oznaczenie ECO2 pozwala jeszcze bardziej wyróżnić układy napędowe o największej efektywności energetycznej.
Nowe oznaczenie, nowe logo
Od czerwca 2015 r. wersje nowych modeli spełniające kryteria ECO2 otrzymują znaczek umieszczany na nadwoziu, na poziomie klapy bagażnika.
Kadjar: pierwszy model kwalifikujący się do nowego oznaczenia ECO2
W wersjach z silnikiem wysokoprężnym Energy dCi 110, z ręczną i automatyczną skrzynią biegów EDC, Kadjar jest pierwszym samochodem w gamie Renault, który otrzymał oznaczenie ECO2. Wersje te, z wynikiem jedynie 99 g/km CO2, wyróżniają się najniższą emisją CO2 w segmencie C crossover wszystkich marek.
Od września 2015 r. nowe oznaczenie ECO2 będzie wyróżniać najbardziej wydajne wersje modeli Renault, będących obecnie już w sprzedaży w Europie. Układy napędowe przyszłych samochodów Renault zostaną zaprojektowane w taki sposób, aby kwalifikowały się do nowego oznaczenia ECO2 już w chwili ich wejścia na rynek.
W obecnej ofercie Renault do oznaczenia ECO2 kwalifikują się następujące wersje:
Clio & Clio GrandtourClioClio & Clio Grandtour | Energy dCi 90 | 82 g CO2/km |
Energy TCe 90 | 97 g CO2/km | |
Energy TCe 90 LPG | 95 g CO2/km | |
Captur | Energy dCi 90 | 95 g CO2/km |
Energy dCi 90 EDC | 99 g CO2/km | |
Scénic & Grand Scénic | Energy dCi 110 | 105 g CO2/km |
Kadjar | Energy dCi 110 | 99 g CO2/km |
Energy dCi 110 EDC | 99 g CO2/km | |
Nowe Renault Espace | Energy dCi 130 | 116 g CO2/km |
(Wartości CO2 dla samochodów Euro6)
Lepsza ochrona środowiska przy większej oszczędności
W przypadku Grupy Renault nie ma innowacji, która nie zostałaby powszechnie przyjęta. Postęp musi być dostępny pod względem ekonomicznym, nie tylko po to, aby przynosić wszystkim korzyść, ale także aby ograniczyć, dzięki efektowi skali, ślad środowiskowy.
W przypadku wersji ECO2 klient korzysta podwójnie, ponieważ układy napędowe, które emitują najmniej CO2, są także najbardziej wydajne. — Jean-Philippe Hermine, dyrektor ds. środowiska Grupy Renault
Oznaczenie ECO2 jest dowodem na zaangażowanie Grupy Renault na rzecz mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju dla wszystkich. Zachęca ono do zakupu samochodów spalinowych bardziej przyjaznych środowisku, a jednocześnie bardziej wydajnych w użytkowaniu.
Strategia ta uzupełnia pionierskie wysiłki Grupy Renault na rzecz tworzenia rozwiązań w zakresie mobilności jeszcze bardziej przyjaznych środowisku, ale coraz bardziej dostępnych dla maksymalnej liczby klientów. Gama samochodów w 100% elektrycznych lub eksploatacja samochodu hybrydowego przedstawionego na prototypie badawczym EOLAB to doskonałe przykłady.
Renault pozostaje pionierem jako producent samochodów bardziej wydajnych i bardziej przyjaznych środowisku
W 2007 r. Grupa Renault była pierwszym konstruktorem, który zaproponował oznaczenie środowiskowe eco2. Oznaczenie to umożliwiało konsumentom zidentyfikowanie w ofercie Grupy Renault wersji modeli najbardziej przyjaznych środowisku. Kryteria przyznawania obejmowały kluczowe etapy cyklu życia samochodów: użytkowanie, ale także wytworzenie i koniec życia.
Aby otrzymać oznaczenie eco² samochód musiał:
– emitować poniżej 120 g/km CO2;
– być wytworzony w fabryce z certyfikatem ISO 14001;
– być zdatny do recyklingu w co najmniej 85% i zawierać tworzywa sztuczne pochodzące co najmniej w 5% z surowców wtórnych. Kryterium to zostało w 2011 r. zaostrzone: poziom podniesiono do 7%.
Obecnie 100% linii produkcyjnych Grupy Renault posiada certyfikat ISO14001. Linie te są certyfikowane od 2008 r. Zarządzanie środowiskowe wprowadzone do codziennego funkcjonowania linii produkcyjnych pozwala stopniowo ograniczać zużycie energii i wody oraz emisje do wody i do atmosfery. Wyniki te są regularnie poddawane kontroli i przyznaje się odpowiednie certyfikaty. Przyczyniają się więc do ograniczenia śladu środowiskowego samochodów w każdej kolejnej generacji.
Samochody Grupy Renault wytwarzane w Europie zawierają 30% surowców wtórnych i wartość ta zostanie zwiększona w 2016 do 33%. Renault wiedzie prym we włączaniu tworzyw sztucznych pochodzących z surowców wtórnych do ogółu tworzyw sztucznych wykorzystanych w samochodzie, osiągając w 2014 r. poziom 13%. Poziom ten stale się zmienia, ponieważ Nowe Renault Espace zawiera już 20% tworzyw sztucznych pochodzących z surowców wtórnych.
Samochody Grupy Renault wytwarzane w Europie są także zdatne do recyklingu w 85% i do wykorzystania w 95%. Włączenie surowców wtórnych, takich jak tworzywa sztuczne i miedź, przyczynia się więc do ograniczenia śladu środowiskowego związanego z etapem wydobycia i wytwarzania tych materiałów.
ECO2: nowe oznaczenie, które potwierdza stałe ograniczanie śladu środowiskowego samochodów Renault
Od 20 lat Grupa Renault opiera swoją politykę środowiskową na zarządzaniu cyklem życia swoich samochodów, od wydobycia surowców niezbędnych do ich wytworzenia poprzez ich produkcję, dystrybucję, użytkowanie i konserwowanie po recykling na koniec życia. Polityka ta ma na celu ograniczenie śladu środowiskowego samochodów Renault każdej kolejnej generacji.
Grupa Renault uważa, że poprawa efektywności energetycznej samochodów spalinowych jest kluczowym elementem walki z globalnym ociepleniem.
Renault zobowiązuje się do ograniczenia śladu węglowego
Takie podejście odzwierciedla zaangażowanie firmy – w ramach planu strategicznego Renault Drive The Change – na rzecz ograniczenia światowego śladu węglowego* o 3% średniorocznie dla każdego sprzedanego samochodu na świecie między rokiem 2010 a 2016 oraz śladu środowiskowego samochodów na wszystkich etapach cyklu ich życia i jest to całkowicie nowe podejście w światowym przemyśle samochodowym.
Należy przypomnieć, że ślad węglowy odpowiada emisjom gazów cieplarnianych odpowiedzialnych za globalne ocieplenie.
Grupa Renault jest na dobrej drodze do osiągnięcia celu. Między rokiem 2010 a 2014 ograniczyła emisję o 10,1 mln ton CO2, co odpowiada na przykład emisjom miasta europejskiego liczącego ponad 900 000 mieszkańców w ciągu roku.
Grupa Renault nie poprzestała na tym: nowe oznaczenie ECO2 przyczyni się do dalszego osiągania tak wyjątkowych rezultatów. Należy pamiętać, że użytkowanie samochodu powoduje około 85% śladu węglowego samochodu. Ponieważ wersje ECO2 są bardziej wydajne niż inne, ograniczają także wykorzystanie paliw kopalnych. Im mniej wykorzystanego paliwa, tym mniejsza emisja CO2 z jego spalenia podczas użytkowania samochodu, a więc mniejsza emisja CO2 podczas wydobycia i rafinacji.
Wersje ECO2 nie są jedynymi, które zmniejszają ślad węglowy Grupy Renault. Po raz trzeci z kolei Grupa Renault znajduje się w czołowej trójce konstruktorów, których samochody osobowe emitują najmniej CO2 w użytkowaniu średnio w Europie**.
Grupa Renault wykorzystuje każdego roku około 60% swoich środków przeznaczonych na badania i zaawansowaną inżynierię na ograniczenie śladu środowiskowego. Od 2007 r. zajmuje się w szczególności działaniem na rzecz ograniczenia spalinowych układów napędowych. Polega ono na zmniejszeniu pojemności silnika, a więc jego zapotrzebowania na paliwo, przy jednoczesnym zachowaniu, a nawet poprawie mocy, za pomocą turbosprężarek i zoptymalizowanego spalania. Ponadto inżynierowie Renault pracują stale nad podstawowymi parametrami samochodu, aby zmniejszyć zapotrzebowanie na energię uzależnione przede wszystkim od jego masy, aerodynamiki i oporów toczenia.
* Ślad węglowy Grupy Renault rozkłada się następująco: 85% z użytkowania samochodów przez użytkowników, 11% z wykorzystania surowców do wytworzenia samochodów i zorganizowania ich recyklingu na koniec życia oraz 4 % z fabryk, logistyki i działań trzecich.
** Średnie roczne emisje mieszane CO2 zatwierdzone w nowym europejskim cyklu jezdnym dla rejestracji samochodów osobowych Grupy Renault w 23 krajach Unii Europejskiej.
Oferta Grupy Renault obejmuje więc samochody spalinowe wyjątkowo wydajne. Pod koniec 2014 r. zawierała już 4 wersje poniżej progu 100 g/km CO2: Renault Twingo, Clio, Captur i Mégane.
W 2015 r. 14 z 19 wypuszczonych wersji także będzie emitować poniżej 100 g/km CO2. Kadjar w wersji Energy dCi 110 osiąga wynik poniżej 99 g/km CO2 niezależnie od typu skrzyni biegów. Z takimi wynikami Kadjar ma najniższą emisję CO2 w segmencie C crossoverów.
Natomiast flagowy samochód z wysokiej półki, Nowe Renault Espace ma wersję z 116 g/km CO2 dzięki wydajnym silnikom, które wprawiają w ruch aerodynamiczne nadwozie lżejsze o 250 kg w stosunku do Espace IV long.
Ograniczenie emisji CO2 przez samochody spalinowe w użytkowaniu w gamie jest znaczne i postępuje. Dla przykładu emisja Clio zmniejszyła się o 22,5% w ciągu 5 lat (106 g/km w przypadku Clio III 1.5 dCi 85 eco² i 82 g/km CO2 w przypadku Clio IV Energy dCi 90 ECO2). To znaczne ograniczenie wiąże się z oszczędniejszym zużyciem paliwa, wynoszącym 1 l/100 km przy jednoczesnym zwiększeniu mocy (85 KM w przypadku Clio III i 90 KM w przypadku Clio IV).
Ograniczenie śladu środowiskowego w każdej kolejnej generacji przez cały cykl życia samochodu
Grupa Renault zapewnia i kontroluje przestrzeganie zobowiązania do ograniczenia śladu środowiskowego samochodów w każdej kolejnej generacji. Ocenia ich ślad środowiskowy przez cały cykl życia, stosując analizę cyklu życia (fr. Analyse du Cycle de Vie, ACV, inf. poniżej). Metodologia ta jest stosowana w Renault od 2004 r.
Pod koniec 2014 r. 12 modeli reprezentujących 94% światowej sprzedaży samochodów osobowych i 87% całkowitej sprzedaży samochodów Grupy zostało poddanych ACV. ACV modelu ECO2 identyfikuje i potwierdza zrealizowany postęp w stosunku do wcześniejszej generacji.
ACV są realizowane jednocześnie na początku cyklu projektowania samochodów, aby analizować wpływ i potencjalne korzyści innowacji technologicznych dla środowiska oraz aby potwierdzić i zmierzyć ograniczenie śladów środowiskowych z jednej generacji samochodu na drugą.
Analiza cyklu życia mierzy pięć podstawowych potencjalnych śladów środowiskowych, które samochód może generować w całym cyklu życia: globalne ocieplenie i wyczerpanie zasobów naturalnych, traktowane jako ślady środowiskowe w skali globalnej oraz tworzenie ozonu przygruntowego (lub smogu fotochemicznego), zakwaszenie lub eutrofizacja (zanieczyszczenie ekosystemów wodnych), traktowane jako lokalne ślady środowiskowe.
Raporty z analizy cyklu życia dla wersji otrzymujących stopniowo nowe oznaczenie ECO2 będą dostępne na żądanie na stronie internetowej Grupy Renault: www.group.renault.com.
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze