Polskie auto elektryczne – AUTO ŚWIAT twierdzi, że już jest coraz bliżej produkcji. Cóż, może i tak, ale ja jakoś w to nie wierzę. Już bardziej ekscytujący wydaje mi się test porównawczy trzech hybrydowych kompaktowych SUV-ów, jaki tygodnik zapowiada na okładce. Wprawdzie i tak jestem przekonany, że Peugeot 3008 przegra i z Volvo XC40, i z Volkswagenem Tiguanem, ale… Na okładce można dostrzec jeszcze fotkę hybrydowego Peugeota 508 RXH.
AUTO ŚWIAT nr 43-44 (1315) z 25.X.2021
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,9 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: e-SpaceTourer, 3008, 508, 508 RXH, e-208, e-2008, e-Traveller, Zoe, Spring, Corsa-e, Mokka-e, Zafira-e
Przez pierwszych 23 stron (pomijając okładkę) nie natrafiłem na żadne wzmianki o samochodach francuskich. I to mimo tego, że strony te powstały pod hasłem #Niech Żyje Planeta i traktują o hybrydach i samochodach elektrycznych. A te Francuzi produkują od dawna. No ale AUTO ŚWIAT nie lubi francuskiej motoryzacji, więc czego ja oczekuję?
Ale na stronach 24-25 znalazł się wyimek z testu salonów pod hasłem kupujemy elektryka. Dwa największe zdjęcia dotyczą Škody, jedno Volkswagena (to wciąż ten sam koncern VAG), a pozostałe trzy Opla, Peugeota i Forda. Jeśli to nie jest wsparcie określonego producenta, to ja jestem księdzem. A zapewniam Was, że nie jestem. W materiale wspomniano modele e-208, e-2008, e-Traveller, Corsa-e i Mokka-e.
Na dwóch następnych stronach raport ze sprzedaży samochodów elektrycznych w Polsce w trzech pierwszych kwartałach br. Na czele Tesla (622 szt.). Dacia zajmuje pozycję siódmą (213), choć ma tylko jeden model napędzany prądem. Peugeot otwiera drugą dziesiątkę z wynikiem 164 aut i wyprzedza Opla (147). Renault sprzedało w tym czasie 129 samochodów elektrycznych. A Dacię Spring pokazano na zdjęciu. Jeśli chodzi o modele, to Spring zajmuje miejsce piąte (213), a Zoe jest czternaste (116).
W materiale ze stron 24-25 pominięto elektryczną wersję Zafiry, ale takie auto stanęło w szranki z Mercedesem EQV (strony 32-37). Opel oczywiście przegrał to starcie, ale nieznacznie – uzbierał 428 punktów, a to tylko o 6 oczek mniej od wyniku Mercedesa. W sytuacji, gdy zdobyć można było 620 punktów – różnica jest pomijalna. Warto za to podkreślić, że Opel wyraźnie lepiej hamuje, jest sporo tańszy, ale i mniejszy. Zafira-e zużywa też nieco mniej prądu, rzadziej musi jeździć na przeglądy, ma większy bagażnik i ciut większą ładowność, lepiej też oceniono jej fotele i pozycję kierowcy, zawraca też na mniejszej powierzchni. Co więcej – Opel jest o pół tony lżejszy od Mercedesa! W tekście wspomniano też bliźniacze konstrukcje francuskie – Citroëna e-SpaceTourera i Peugeota e-Travellera.
Wspomniany na wstępie porównawczy test trzech hybrydowych SUV-ów pochodzi z niemieckiego „Auto Bilda” i znajdziecie go na stronach 48-53 aktualnego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT. Najkrótszym autem w zestawieniu jest Volvo, ale od Peugeota dzieli go w tej kwestii tylko 22 mm. Volkswagen jest od Peugeota dłuższy o 62 mm. Ale to Volvo ma największy rozstaw osi (2.702 mm) i jest pod tym względem lepsze of VW o 22 mm i od Peugeota o 27 mm – różnice w zasadzie pomijalne. Volkswagen jest najwęższy w porównaniu, ale znowu dziwnym sposobem ma najszersze wnętrze. Peugeot jest najniższy, ale nie cierpią na tym specjalnie pasażerowie, bo jego siedziska są położone nieco niżej, niż u rywali na „V” AUTO ŚWIAT utyskuje z tego powodu na Peugeota i Volvo. Również krawędź załadunku jest w 3008 najniżej położona, a to zaleta.
Dla fanów większych pojemności skokowych – hybrydowe 3008 ma największy silnik spalinowy w tym porównaniu. Mimo to oferuje – w tej wersji – najmniejszą moc systemową – 225 KM. Spaliniak Volvo ma tylko trzy cylindry – to w kwestii krytyki francuskich aut za liczbę cylindrów w jego silnikach i wychwalania marek premium…
W teście wyszło za to, że Volvo zużywa najmniej benzyny i oferuje największy zasięg na prądzie. Peugeot ma niewrażliwe na temperaturę hamulce i potrafi się zatrzymać na dystansie 35,2 m.Ale generalnie AUTO ŚWIAT wychwala Volkswagena pod niebiosa i to ten model wygrywa porównanie deklasując rywali – zdobywa aż 481 punktów, o 28 więcej od Peugeota i o 35 więcej od Volvo. Nic dziwnego, skoro za niewielkie różnice np. w wymiarach wnętrza zdobywał wyraźnie więcej punktów od rywali.
O programie „Mój elektryk” AUTO ŚWIAT pisze na stronach 56-57. Wspomina tam m.in. Renault Zoe, Ople Corsę-e i Mokkę-e oraz Dacię Spring.
Renault Zoe i Opla Mokkę-e można dostrzec na zdjęciach ilustrujących artykuł zamieszczony na stronach 58-60.
Citroëna i markę DS Automobiles, ale też Opla i Renault Zoe wspomniano w tabelce zamieszczonej na stronie 63., w której podano warunki gwarancji na akumulatory trakcyjne wybranych aut elektrycznych.
A jeśli nie elektryk, to może hybryda? Na rynku wtórnym można znaleźć już całkiem sporo hybryd. Czy jakieś warto wziąć? Czy AUTO ŚWIAT pamiętał o hybrydach francuskich? Na stronach 64-67 znajdziecie odpowiedni materiał. A w nim tylko jeden model z Francji – Peugeota 508 RXH. Ciekawy, bo łączący silnik wysokoprężny z elektrycznym i oferujący w efekcie napęd na cztery koła. Samochód jest oszczędny i w trasie, i w mieście, przestronny, bezproblemowy. Niestety był drogi w zakupie, ale naprawdę warto go poszukać wśród używanych hybryd.
To może jednak auto elektryczne z drugiej ręki? Coraz więcej osób szuka takich samochodów, z reguły na drugie albo nawet trzecie auto w rodzinie. AUTO ŚWIAT na stronach 68-69 proponuje m.in. Renault Zoe.
Zoe można zobaczyć na zdjęciu także na stronie 71.
Francuskie marki (Citroën, Peugeot, Renault) wspomniano w artykule na temat używanych samochodów sprowadzanych do Polski z zagranicy.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze