W sierpniu 2024 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej spadła aż o 18,3% w porównaniu do sierpnia 2023 roku, osiągając poziom 643.637 sztuk. To znaczący spadek, który może odzwierciedlać trudności, z jakimi zmaga się branża motoryzacyjna w obecnym kontekście gospodarczym.
Mimo tego sierpniowego spowolnienia, ogólne wyniki z pierwszych ośmiu miesięcy 2024 roku pokazują bardziej stabilny obraz. W okresie styczeń-sierpień 2024 roku w UE zarejestrowano 7.180.492 nowych samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 1,4% w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 roku.
Z tej liczby:
- 902.011 pojazdów było w pełni elektrycznych, co stanowi spadek o 8,3%,
- 2.639.470 pojazdów miało napęd hybrydowy, co oznacza wzrost o 20% w porównaniu z pierwszymi ośmioma miesiącami 2023 roku.
Jeśli chodzi o poszczególne kraje, Hiszpania (+4,5%) i Włochy (+3,8%) zanotowały wzrosty rejestracji, natomiast w Niemczech (-0,3%) i Francji (-0,5%) odnotowano spadki.
Polska zajmuje 14. miejsce w UE pod względem liczby rejestracji nowych samochodów, z wynikiem 106.534 sztuk, co oznacza wzrost o 8,0% w porównaniu z tym samym okresem w 2023 roku. Z tej liczby 6.877 pojazdów to samochody elektryczne (spadek o 29%), a 39.388 to hybrydy (wzrost o 39,4%).

W przypadku producentów samochodów, najwięcej rejestracji w całej Europie odnotowała Grupa Volkswagena, z liczbą 2.253.034 sztuk, co oznacza wzrost o 1,2%. Na kolejnych miejscach znalazły się grupy Stellantis z wynikiem 1.401.967 sztuk (spadek o 3,3%) oraz Renault z liczbą 837.665 rejestracji (wzrost o 1,8%), z czego Dacia sprzedała 387.228 pojazdów, co oznacza wzrost o 3,0% w porównaniu z okresem styczeń-sierpień 2023 roku. Wzrost marki Dacia napędzany jest przez modele Sandero i Duster.
Ford zanotował znaczny spadek – liczba nowych rejestracji w okresie styczeń-sierpień 2024 roku wyniosła 284.982 sztuki, co oznacza spadek o 18,1% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego.
Pomimo wyzwań, branża motoryzacyjna w Europie pokazuje zróżnicowane wyniki, z rosnącym znaczeniem pojazdów hybrydowych, które zdają się dominować w przyszłości rynku.
Najnowsze komentarze