Być może pamiętacie, a jeśli nie, to możecie sprawdzić, co napisałem po kilkudniowym teście o użytkowaniu Citroëna ë-C4 w polskich warunkach. To wygodny, komfortowy wręcz samochód, którym przyjemnie się jeździ, ale dostępność publicznych ładowarek w Polsce sprawia, że życie z samochodem elektrycznym wciąż nie jest łatwe.
Oczywiście kiedy ma się instalację fotowoltaiczną, albo małą prywatną elektrownię wodną, staje się to prostsze, ale wciąż trudno myśleć o pokonywaniu większych odległości. Inna sprawa, że samochody elektryczne najwięcej korzyści dają nam w ruchu miejskim, wręcz wielkomiejskim. To w takich warunkach zużywają najmniej prądu (bo mogą go regularnie odzyskiwać), to tutaj zmniejszają emisję spalin, które są dla ludzi szkodliwe.
Ale w Europie Zachodniej coraz więcej ludzi przesiada się na samochody elektryczne i bez żalu żegna motoryzację spalinową. No ale im jest łatwiej – mają już w tej chwili rozbudowaną infrastrukturę do ładowania. Dowiódł tego Citroën, ale o tym za chwilkę.
Sporo osób, zwłaszcza krytycznie nastawionych do elektromobilności, próbuje zastąpić samochody spalinowe elektrycznymi. Oczekuje od nich dalekiego zasięgu, szybkiego uzupełniania energii, a do tego osiągów charakterystycznych dla aut elektrycznych. Niestety duży zasięg, to zespół akumulatorów trakcyjnych o dużej pojemności. Duża pojemność wymaga ładowarek o dużej mocy, które dla akumulatorów nie są ani najzdrowsze, ani nie uzupełnią energii „do pełna” w bardzo krótkim czasie”. Duża pojemność akumulatorów, to też znaczący wzrost masy własnej samochodu, co z jednej strony ogranicza osiągi, z drugiej zaś powoduje… wyższe średnie zużycie energii. Trzeba więc w tym szaleństwie znaleźć złoty środek.
Dlatego właśnie Citroën proponuje akumulatory o nieprzesadnie wielkiej pojemności, które są lżejsze, łatwo je naładować w rozsądnym czasie w znacznym stopniu, a są w zupełności wystarczające w większości zastosowań samochodu takiego, jak Citroën ë-C4. Bo przyznajmy realnie – jak często pokonujemy przeszło 300-kilometrowe trasy?
ë-C4 oferuje idealny kompromis technologiczny, umożliwiający przesiadkę na samochód elektryczny, który jest zarówno przystępny, jak i odpowiedni do potrzeb wielu klientów. ë-C4 łączy ekonomicznie bardziej przystępną i lżejszą baterię 50 kWh z mocą ładowania 100 kW DC, zapewniając lepszą wydajność ładowania niż większość konkurentów
Dzięki 357 km zasięgu (cykl WLTP), Citroën ë-C4 umożliwia realizowanie codziennych jazd przez cały rok, a nawet pozwala na planowanie długich podróży, dzięki aplikacji Charge My Car, która pomaga zaplanować podróż i zlokalizować terminale w pobliżu klienta, wśród 300.000 kompatybilnych obecnie punktów ładowania w Europie, w tym 62.000 we Francji. Nic więc dziwnego, że w pierwszym kwartale 2022 roku ë-C4 jest liderem w segmencie kompaktowych samochodów elektrycznych we Francji i Hiszpanii, zajmuje drugie miejsce w Holandii i już stanowi 35% całkowitej sprzedaży C4!
CITROËN Ë-C4: OPTYMALNE ROZWIĄZANIE NA DŁUGIE PODRÓŻE
ë-C4 ma konstrukcję, która ułatwia codzienne życie, ale także długie podróże: poza ë-komfortem krótkich codziennych podróży, ë-C4 posiada wszystkie atuty niezbędne, aby umożliwić swoim klientom spokojne podróżowanie również na długich dystansach:
– zwarty rozmiar baterii, a tym samym rozsądna waga, dla sensownego zużycia energii;
– zoptymalizowane czasy ładowania dzięki możliwości ładowania prądem stałym przy szybkim ładowaniu 100 kW;
– lepsze zużycie energii elektrycznej dzięki zmianom w pompie ciepła, dodaniu czujnika higrometrycznego i optymalizacji systemu przesyłowego.
Ładuj szybciej i bardziej konsekwentnie
ë-C4 oferuje rozsądną wizję przejścia na elektrykę. Zamiast ciągłego wożenia ciężkiego i drogiego akumulatora, lepiej mieć zoptymalizowane źródło energii, które szybko się ładuje. Choć może się to wydawać zaskakujące, bardziej odpowiednie jest regularne i krótkotrwałe zatrzymywanie się przy ładowarkach niż robienie długich dystansów przerywanych znacznie dłuższymi postojami. Wyjaśnia to krzywa ładowania, która w samochodzie elektrycznym maleje wraz ze wzrostem poziomu naładowania akumulatora. Aby zoptymalizować czas ładowania podczas podróży i wykorzystać maksymalną moc ładowania akumulatora, zaleca się rozpoczęcie ładowania akumulatora, gdy jego poziom naładowania jest niski i osiągnął optymalną temperaturę pracy (po jeździe na przykład szybkim pasem drogi szybkiego ruchu). Rzeczywiście, podobnie jak podczas napełniania szklanki wody (pod koniec robimy to wolniej, żeby nie przelać), prędkość ładowania jest większa na początku niż pod koniec ładowania: w ten sposób ładowanie akumulatora trwa dłużej od 80 do 100% niż od 0% do 80%. Użytkownik zyskuje nie tylko na czasie ładowania, ale także finansowo, ponieważ koszt ładowania na terminalu obliczany jest w minutach na większości sieci szybkiego ładowania we Francji, ale i np. w Polsce.
Zaplanuj swoją podróż
W przypadku długiej podróży bardziej efektywne jest wykonanie kilku krótkich postojów na ładowanie, aby skorzystać z najwyższej mocy ładowania i zaoszczędzić na kosztach ładowania. Ta ewolucja w sposobie podróżowania nie stanowi problemu w odniesieniu do dostępnych obecnie usług ułatwiających podróż. Aby w pełni wykorzystać komfort pojazdów elektrycznych podczas długiej podróży, kierowca musi inaczej myśleć o swojej podróży i tak przygotować trasę, aby zoptymalizować czas przerwy i ładowania.
Korzystanie z planera podróży jest niezbędne, aby w czasie rzeczywistym lokalizować dostępne na trasie stacje szybkiego ładowania i zarządzać częstotliwością postojów. Dzięki aplikacji Free2move Charge My Car klienci ë-C4 mają dostęp do usługi Trip Planner, aby uprościć każdą podróż. Charge My Car umożliwia zlokalizowanie kompatybilnych terminali w pobliżu trasy podróży klienta, wśród 300.000 kompatybilnych punktów ładowania w Europie, w tym 62.000 we Francji. Dzięki Charge My Car klient może oszacować czas i koszt ładowania przed podróżą, rozpocząć i zatrzymać ładowanie bezpośrednio z aplikacji lub za pomocą karty Free2move, a nawet znaleźć swoje rachunki w aplikacji. Dzięki Trip Planner klient może zaplanować swoją trasę, obliczyć trasę w czasie rzeczywistym biorąc pod uwagę zasięg baterii, lokalizację stacji, temperaturę zewnętrzną, korzystanie z klimatyzacji i przede wszystkim wysłać swoją podróż bezpośrednio do podłączonego systemu nawigacyjnego pojazdu.
PRAKTYCZNE DOWODY
ë-C4 pozwala podróżować spokojnie, korzystając z komfortu pojazdów elektrycznych, wyjechać w weekendy ponad sto kilometrów od domu lub na wakacje na drugi koniec Francji. Dodatkowy czas podróży związany z doładowaniem nie jest zbyt wysoki w porównaniu z przerwami, które klienci naturalnie robią podczas długich podróży na rozprostowanie nóg, zjedzenie obiadu lub po prostu przestrzeganie zalecanych przez BHP przerw (15 do 20 minut co dwie godziny).
Oto kilka przykładów czasów podróży w ë-C4* na terenie Francji:
trasa |
odległość |
czas podróży |
liczba postojów na ładowanie |
czas trwania każdego postoju na ładowanie |
łączny czas podróży |
dodatkowy czas* |
Paryż-Hawr |
198 km |
1h58 |
0 |
0 |
1h58 |
0 |
Lyon-Marsylia |
314 km |
2h47 |
1 |
26 |
3h13 |
10 |
Bordeaux-Marsylia |
408 km |
3h52 |
2 |
20 |
4h32 |
20 |
Paryż-Bordeaux |
568 km |
5h40 |
4 |
15 |
6h40 |
25 |
Paryż-Brest |
598 km |
5h55 |
4 |
17 |
7h03 |
30 |
* w porównaniu z jazdą z silnikiem spalinowym uwzględniającą zalecane przerwy co 2h.
W oparciu o powyższe dane można się pokusić o stwierdzenie, że nawet 600-kilometrowa podróż wydłuża się raptem o pół godziny. A jeśli nawet olejecie zalecane przerwy co dwie godziny, to o niewiele ponad godzinę. Naturalnie przy założeniu, że podróżujecie w normalnym kraju z rozbudowaną infrastrukturą do ładowania aut elektrycznych.
CITROËN Ë-C4: ŚWIETNY KOMPROMIS PRZEZ CAŁY ROK
ë-C4 to idealne rozwiązanie do codziennych podróży. Komfort użytkowania ë-C4 przemawia do dużej liczby klientów, którzy wybierają ten samochód na krótkie przejazdy do biura, szkoły lub wypoczynek: cicha jazda, bez szarpnięć, bez wibracji, dynamiczna i bez emisji CO2. W przypadku codziennych podróży ładowanie baterii w klasycznym gniazdku lub w Wall Boxie rano przyjeżdżając do biura (na Zachodzie to nie jest takie niespotykane!) lub wieczorem po powrocie do domu zapewnia czas ładowania i całkowicie satysfakcjonującą autonomię, aby mieć spokój ducha. Przy zasięgu potwierdzonym w cyklu WLTP wynoszącym 357 km, codzienne ładowanie często nawet nie jest konieczne.
Sprawdź ofertę na Citroëna ë-C4 w Polsce
Czas ładowania akumulatorów instalowanych w Citroënie ë-C4 wynosi:
– w publicznym terminalu szybkiego ładowania o mocy 100 kW: akumulator naładowany do 80% w 30 min / 100 km w 10 min;
– Wall Box 32 A: od 5h (trójfazowy z opcjonalną ładowarką 11kW) do 7h30 (jednofazowy)
– w warunkach domowych – zależnie od instalacji, od 15 do 24 godzin (ładowanie do 100% pojemności).
w oparciu o doświadczenia Citroëna we Francji
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze