Citroën – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Samochód elektryczny ogranicza moją wolność! Chybiony argument zwolenników elektryków: przerwy w czasie jazdy

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2025-10-05
w Wiadomości, Różne
Czas czytania 3 minut
134
A A
15
peugeot 508 i 12345 Wiadomości

Po lekturze dziesiątek dyskusji o samochodach elektrycznych – w internecie, na forach, w mediach społecznościowych – w oczy rzuca się pewien powtarzalny argument. Używają go zazwyczaj najbardziej gorliwi wyznawcy elektromobilności, dla których każda krytyka jest niemalże osobistym atakiem. Brzmi on mniej więcej tak: „Przecież i tak trzeba robić przerwy w czasie jazdy, więc ładowanie samochodu elektrycznego to żaden problem”.

Piękne, logiczne, wręcz rozsądne — na pierwszy rzut oka. Tyle że, niestety, całkowicie chybione.
Weźmy przykład klasyczny – używanego Peugeota 2.0 HDi. Samochód prosty, solidny, oszczędny. Przy lekkiej nodze potrafi przejechać nawet 1500 kilometrów na jednym baku. Ale nie bądźmy drobiazgowi – przyjmijmy okrągły tysiąc. I teraz zwolennik aut na prąd mówi z dumą: „Po co ci ten tysiąc, skoro i tak po trzech godzinach musisz się zatrzymać?”. I tu właśnie pojawia się błąd w rozumowaniu, fundamentalne nieporozumienie między „mogę” a „muszę”.

Peugeot 408 – reklama
Peugeot 508
Peugeot 508

Jadąc autem spalinowym mogę zrobić przerwę. Gdy czuję zmęczenie, stanę. Zjem coś, napiję się wody, rozprostuję nogi. Mogę to zrobić gdziekolwiek – na stacji, przy lesie, przy pięknym pałacu czy w parku. Ale jeśli czuję się dobrze, nie muszę tego robić. Jadę dalej. Decyduję by jechać. Może godzinę, może dwie, trzy. Bo mogę. Bo mam wybór.

A samochód elektryczny? On nie daje mi tego wyboru. Nie mogę, ale muszę.

Muszę zaplanować trasę. Muszę uwzględnić, gdzie są ładowarki. Muszę mieć plan B, jeśli ładowarka będzie zajęta albo niesprawna. Muszę stanąć tam, gdzie dyktuje mi infrastruktura, a nie tam, gdzie mam ochotę.
Elektryk nie pyta, czy chcesz przerwy. On ją wymusza. To nie jest „wygodna pauza na kawę”, jak twierdzą reklamy. To przymusowy postój w określonym miejscu, w określonym czasie, często w przypadkowej lokalizacji bez cienia uroku czy sensownej oferty gastronomicznej.
I tu dochodzimy do sedna: motoryzacja zawsze była synonimem wolności.

Wolności wyboru, wolności kierunku, wolności decyzji.

Warto przeczytać!

peugeot urugwaj panie 2 Wiadomości

Kobiety potrafią – także zmienić koło. Peugeot promuje panie w Urugwaju

2025-11-11
polygon city Wiadomości

Peugeot Polygon Concept – samochód przyszłości, który poznasz… w Fortnite! Mamy kod dostępu

2025-11-10

Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 45-46/2025. Renault Captur bardzo ceniony przez właścicieli!

2025-11-10

Alain Favey, szef marki Peugeot, gościem konferencji w ESC Amiens

2025-11-10

Samochód miał dawać niezależność – od rozkładów jazdy, od torów, od planów innych ludzi. Tymczasem współczesny samochód elektryczny jest trochę jak dobrze wychowany terrorysta: uprzejmy, nowoczesny, ekologiczny — ale wymuszający posłuszeństwo. On decyduje, kiedy masz stanąć, gdzie masz być i jak długo masz czekać.

To nie jest wolność.

To jest ograniczenie w zielonym opakowaniu.
I dlatego argument „przecież i tak trzeba robić przerwy” brzmi może logicznie, ale w istocie pokazuje, jak bardzo zatraciliśmy sens słowa „mogę”. W świecie prawdziwej motoryzacji „mogę” znaczy wszystko. W świecie elektryków „muszę” staje się codziennością. A to, drodzy fanboye elektromobilności, jest różnica kolosalna.


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 5 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Peugeotsamochody elektryczne
Udostepnij46Tweet29Udostepnij8
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
15 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • hdi 2 scaled Wiadomości

    2.0 HDi – prawdopodobnie najlepszy silnik świata wciąż godny uwagi

    15092 udostępnienia
    Udostepnij 6037 Tweet 3773
  • Silnik PureTech 1.2 – różnice między wersjami 6.2 a 6.3. Co zmieniło się w nowszej generacji?

    2353 udostępnienia
    Udostepnij 941 Tweet 588
  • Polski promocyjny cennik nowych samochodów Dacia – listopad 2025.

    6433 udostępnienia
    Udostepnij 2573 Tweet 1608
  • Nowa Dacia C-Neo: kompakt, który może wstrząsnąć segmentem C za bardzo niską cenę

    4438 udostępnienia
    Udostepnij 1775 Tweet 1110

Testy samochodów

IMG 2218 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 110 KM – wygodny crossover. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Małgorzata Kozikowska
2017-12-14
014. DS 4 E Tense 225 PHEV – kwintesencja francuskosci Wiadomości
Testy

Test: DS 4 E-Tense 225 (PHEV) – kwintesencja francuskości. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-05-15
DSC 0416 scaled Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C4 1.2 130 KM to świetne auto na polskie drogi. Ale komfort! Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2021-02-06
renault koleos 2019 1 scaled Wiadomości
Testy

Test: Renault Koleos FL Blue dCi 190 KM X-Tronic 4×4 – duży komfortowy SUV klasy biznes. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2021-02-28
007. Hybrydowe Renault Clio to dobry wybor Wiadomości
Testy

Test: Hybrydowe Renault Clio E-Tech 145 KM to dobry wybór. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2020-12-20

Najnowsze komentarze

  • Vvvv - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Arczi_NH - Ile samochodów wyprodukowała Dacia w październiku 2025 roku w Rumunii?
  • Gundaz - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Inny Anonimowy - RAM Rampage: amerykański duch, brazylijska energia, europejski debiut
  • Robert - Używana Dacia Lodgy – niezbyt urodziwa, szalenie praktyczna i tania
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia

Zobacz też

Nowy Citroën ë-C4: ultrakomfortowy kompakt teraz bardziej przystępny cenowo

Renault oficjalnym samochodem 12. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Marrakeszu

WRC: Po pierwszym etapie Rajdu Francji

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
15
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz