Organizacja Euro NCAP po raz pierwszy poddała testom funkcje wspomagania jazdy. Wśród testowanych pojazdów znalazł się model DS 7 Crossback. Jak sobie poradził system Connected Pilot?
Producenci stopniowo dążą do wprowadzenia na rynek samochodów autonomicznych. Na pokładach pojazdów pojawia się mnóstwo elektronicznych pomocników kierowcy takich jak: asystent utrzymania pasa ruchu, adaptacyjny tempomat czy awaryjny system hamowania. Pomagają one kierowcy utrzymać stałą prędkość, zachować bezpieczną odległość od samochodu poprzedzającego i zabezpieczają przed zjazdem z wyznaczonego pasa. Czy to jest bezpieczne? Organizacja Euro NCAP po raz pierwszy przetestowała skuteczność systemów autonomicznej jazdy m.in. Connected Pilot w modelu DS 7 Crossback.
Według Euro NCAP nazwa „Connected Pilot” nie wskazuje jednoznacznie, że jest to jedynie system asystujący kierowcę i można ją niewłaściwie interpretować. System jest przeznaczony na drogi główne i autostrady, ale może zostać aktywowany na każdej drodze z wyraźnymi liniami na asfalcie. W przypadku braku widocznych oznaczeń lub obecności innych pojazdów, Connected Pilot przechodzi w tryb pasywny i wznawia asystę, gdy wykryje wyraźne linie na drodze.
Po zdjęciu rąk z kierownicy Connected Pilot włącza alarm, aby wymusić reakcję kierowcy, ale wystarczy niewielka ingerencja na kole kierowniczym, aby uciszyć ostrzeżenie. W przypadku braku odpowiedzi na alarm, system zostanie wyłączony, ale nie doprowadzi do kontrolowanego zatrzymania pojazdu. W teście system nie reagował w przypadku gwałtownego wjechania na ten sam pas innego pojazdu ani, gdy pojazd poprzedzający zjechał nagle w bok.
Euro NCAP oświadczyło, że funkcje wspomagania jazdy w DS wymagają kontroli od prowadzącego, przy niewielkim ryzyku, że kierowca będzie nadmiernie zależny od systemu.
Euro NCAP nie oznaczyło wyników gwiazdkami ponieważ wciąż zapoznaje się z systemami wspierającymi kierowcę, korzyściami jakie ze sobą niosą oraz ograniczeniami. Systemy te nie powinny być stosowane w sytuacjach do tego nie przeznaczonych i nie powinny być traktowane jako alternatywa dla bezpiecznej i kontrolowanej jazdy.
Najnowsze komentarze