Nie ustają głosy krytyki po „teście”, jaki organizacja Euro NCAP przedstawiła w przypadku Dacii Jogger. W zasadzie nie przetestowała Joggera, tylko wykorzystała wyniki z wcześniej rozbitej Dacii Sandero a następnie – po uzyskaniu dodatkowych danych od samej Dacii i przeprowadzeniu kilku obliczeń – ekstrapolowała wyniki Sandero na Joggera.
Zobacz: Jaki wynik ma Dacia Jogger w Euro NCAP?
To musi budzić sprzeciw, ponieważ ekstrapolacja oraz obliczenia, nawet najlepsze, nie zastąpią testów w warunkach rzeczywistych a poza tym Sandero i Jogger różnią się rozmiarami i masą. Jogger jest 200 kg cięższy od Sandero. Krytycy Euro NCAP zarzucają tej organizacji robienie papierowych testów, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Podkreślają również, że testy nie przedstawiają rzeczywistych warunków, a jedynie pewne scenariusze, które obrazują działanie kosztownych dla klientów systemów elektronicznych.
Zobacz: Dacia odpowiada Euro NCAP: nasze samochody są bezpieczne.
Euro NCAP broni się i twierdzi, że „przeprowadziło kilka dodatkowych testów bezpieczeństwa czynnego, aby potwierdzić, że Jogger zachowuje się tak samo jak Sandero. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo bierne, nie przeprowadziliśmy żadnych testów Joggera w pełnej skali. W tym celu poprosiliśmy Dacię o dane z wewnętrznych testów zderzeniowych dla Joggera, informacje dotyczące specyfikacji pojazdu porównujące Sandero i Joggera, w tym masę, wysokość nadwozia, rysunki nakładek CAD porównujące oba modele i próbujące zidentyfikować główne różnice.
Zobacz: Nowe samochody Dacia. Sprawdź ceny
Wnikliwie analizujemy te dane, aby upewnić się, że nie ma potrzeby przeprowadzania testów zderzeniowych, gdy chcemy zastosować ocenę gwiazdkową jednego modelu do innego, podobnego modelu. Jeśli nie bylibyśmy zadowoleni, przeprowadzilibyśmy testy zderzeniowe, ale w przypadku Joggera, biorąc pod uwagę wszystkie wewnętrzne dane, które przejrzeliśmy, nie było potrzeby przeprowadzania testów zderzeniowych w tym przypadku. Nie zawsze tak się dzieje.”
Zdaje się więc, że Euro NCAP popełniło poważny błąd. Jogger, jako auto dużo większe i cięższe od Sandero, będzie się jednak przy zderzeniu zachowywać inaczej, niż mniejszy model. Jest jeszcze jeden, bardzo istotny aspekt. Krytycy sposobu działania Euro NCAP oraz rozbudowanej elektroniki w samochodach podkreślają, że bezpieczniejsze auta mogą paradoksalnie sprawić, iż ulice będą mniej bezpieczne, ponieważ kierowcy – bezpieczni w swoich coraz bardziej autonomicznych i wyposażonych w wiele auta maszynach – są bardziej skłonni do podejmowania większego ryzyka lub zawierzania w 100% elektronice. A to prosta droga do wypadków.
I być może stąd pomysły o zmianie systemu punktacji Euro NCAP z gwiazdkowego na dwie oddzielne oceny. Jedna to gwiazdki wskazujące na zachowanie samochodu podczas rzeczywistej kolizji a druga oceniająca jego systemy wspomagania bezpieczeństwa i ochrony przed kolizją.
źródło: Irish Times
Najnowsze komentarze