Sprzedaż crossoverów błyskawicznie rośnie, a specjaliści szacują, że taki trend utrzyma się przez kilka kolejnych lat. Europejczycy chętnie przesiadają się z hatchbacków na nieco bardziej uterenowione pojazdy. Najpopularniejsze w segmencie są samochody francuskie.
Co takiego ma w sobie crossover?
Crossover to przede wszystkim atrakcyjny wygląd zewnętrzny, który nawiązuje do samochodów terenowych. Taki styl kojarzy się z aktywnym trybem życia i co tu dużo mówić, przypadł do gustu klientom w Euroepi. Crossovery spodobały się tak bardzo, że sprzedaż samochodów z tego segmentu cały czas rośnie i to w szalonym tempie. W zeszłym roku zarejestrowano 1,4 mln egzemplarzy wyżej zawieszonych modeli, a specjaliści z firmy LMC Automotive szacują, że na koniec roku 2018 liczba ta wzrośnie o dodatkowe 400 tys. sztuk. Mało tego, na koniec roku 2019 spodziewają się sprzedaży na poziomie 2 mln i 2,3 mln do roku 2022.
Czysty zysk
Crossover stał się sposobem na sukces producentów samochodów. Każda marka musi mieć w swojej ofercie położony wyżej nad ziemią rodzaj nadwozia, a różnorodność dostępnych modeli cały czas rośnie. Pojazdy te zazwyczaj opierają się na tej samej platformie co miejskie hatchbacki, ale trzeba za nie więcej zapłacić. Daje to producentom spory zysk. Według danych JATO Dynamics średnia cena małego SUV-a w Niemczech wynosi 23.386 euro, w porównaniu do 17.317 euro dla miejskiego hatchbacka.
Dla przykładu Renault Clio kosztuje w polskich salonach 42.500 zł, natomiast zakup zbudowanego na jego bazie Captura, wiąże się z wydatkiem przynajmniej 58.500 zł. Podobne różnice widzimy w przypadku Peugeota. Minimum 55.000 zł zapłacimy za Peugeota 208 kontra 64.000 zł, na które wyceniono 2008.
Renault Captur liderem w Europie
W pierwszym kwartale 2018 roku najlepiej sprzedającym się modelem crossovera w Europie było Renault Captur. Według danych JATO Dynamics, od stycznia do kwietnia klienci zarejestrowali 55.059 egzemplarzy tego modelu. Na koniec maja Captur również był liderem. Renault zamierza wkrótce zaprezentować drugą generację swojego bestsellera. Na linie montażowe zakładu w Valladolid, w Hiszpanii nowy samochód ma trafić w przyszłym roku.
Po pierwszych czterech miesiącach roku 2018 na drugiej pozycji rankingu popularności małych SUV-ów znajdziemy Peugeota 2008, ze sprzedażą ponad 50 tys. egzemplarzy. Na trzeciej uplasowała się Dacia Duster (47.571 egzemplarzy), która zanotowała wzrost wynoszący aż 31 proc. Znakomity start miał również Citroen C3 Aircross, który trafił na siódme miejsce zestawienia. W pierwszych czterech miesiącach bieżącego roku zarejestrowano prawie 27 tys. egzemplarzy C3 Aircrossa. Największym rynkiem dla crossoverów są Włochy, a w następnej kolejności Francja i Wielka Brytania.
Źródło: JATO Dynamics, Automotive News, LMC Automotive
Najnowsze komentarze