Dacia Duster
Wiadomości

Używana Dacia Duster II z LPG. Najtańsze ogłoszenia od pierwszego właściciela

autor Gabi Rusek
2025-05-21
ds 7 Wiadomości
Wiadomości

SUV-y podbijają Europę. Dlaczego kierowcy tak chętnie wybierają te auta?

autor Tomasz Nowicki
2025-05-17
Opel Frontera
Wiadomości

„Zielone piekło” wzywa: Opel Frontera na festiwalu Rock am Ring 2025

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-15
renault clio v6 Wiadomości
Wiadomości

Renault Clio V6 – dziki, bezkompromisowy i dla odważnych

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18
dacia sandero 2025 ego g lpg 4 Wiadomości
Wiadomości

Dacia liderem rynku LPG. Polska nadal europejską stolicą autogazu

autor Tomasz Nowicki
2025-05-15
Nissan Micra
Wiadomości

Nissan udostępni swoje fabryki Chińczykom? „Rozważamy bardziej elastyczny model współpracy”

autor Tomasz Nowicki
2025-05-16
Peugeot 504 Break
Wiadomości

Peugeot 504 Break w niezwykłej wersji. Ma gramofon i kierownicę Hypersquare

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-16

Najnowsze komentarze

  • Qbaa - Nowa Dacia Bigster zdobywa 3 gwiazdki w testach EuroNCAP. Budżetowy samochód bez zbędnych dodatków
  • Asd - Dacia Bigster zapakowana po dach bez stresu. Kilka wskazówek i aplikacja Boot Organiser
  • Anonimowo - Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km
  • Anonimowo - Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km
  • Adam - Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km
  • Anonimowo - Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km
  • Piter - Nowa Dacia Bigster zdobywa 3 gwiazdki w testach EuroNCAP. Budżetowy samochód bez zbędnych dodatków
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Europa pod ostrzałem: Czy branża motoryzacyjna przetrwa wojnę handlową z USA?

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2025-04-17
w Wiadomości, Różne
Czas czytania 5 minut
95
A A
9
alfa romeo junoir q4 2 Wiadomości

Prezydent Donald Trump mówi o ekonomicznej niezależności, twierdząc, że Stany Zjednoczone nie mogą dłużej kontynuować polityki jednostronnej kapitulacji gospodarczej. Pytanie kiedy światowa gospodarka skapituluje w świetle niepewności i braku stabilnej polityki celnej dość niefrasobliwie realizowanej przez administrację amerykańską.

Łańcuchy dostaw się kruszą – a z nimi przyszłość europejskiego przemysłu

Jeszcze niedawno europejscy producenci części samochodowych mogli spać (w miarę) spokojnie. Eksport do Stanów Zjednoczonych był swoistym „pasem bezpieczeństwa” dla sektora, który po pandemii i załamaniu relacji handlowych z Chinami, szukał stabilizacji. Ale dziś pętla się zaciska.

Donald Trump wraca do polityki „America First” i uderza cłami w aluminium, stal i — co najważniejsze — w samochody i komponenty motoryzacyjne. Europa traci nie tylko ogromny rynek zbytu, ale i kluczowe źródło własnej nadwyżki handlowej. A to może być dopiero początek.

Warto przeczytać!

policja 01 Wiadomości

Policja nie ma prawa nazywać zlotów i spotkań miłośników motoryzacji nielegalnymi

2025-05-14
dacia duster 1 Wiadomości

Nowy wymóg EuroNCAP: do samochodów wraca fizyczne sterowanie, ekrany w odwrocie.

2025-05-11

Obniżka stóp procentowych wpłynie na raty leasingu i kredytów samochodowych. Jak bardzo?

2025-05-08

Producenci samochodów wzywają UE do uproszczenia przepisów: „Czas przejść od słów do czynów”

2025-05-06

Test: Dacia Sandero Stepway Extreme 1.0 CVT z automatem – rekordzistka Europy

Cła, które bolą: Europejska motoryzacja na celowniku Waszyngtonu

USA to nie tylko ważny klient. To istotny rynek eksportowy dla europejskich dostawców części samochodowych. Cła w wysokości 25% mogą doprowadzić do likwidacji nawet 125 tys. miejsc pracy i mocno zakłócić eksport produktów motoryzacyjnych o wartości 14 miliardów euro.

Benjamin Krieger, sekretarz generalny Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA), mówi wprost:

„Cła nałożone przez administrację Trumpa to poważne zagrożenie dla europejskiego sektora dostaw motoryzacyjnych, narażające 13,9 miliarda euro eksportu do USA i blisko 125 000 miejsc pracy w UE. Dostawcy są jeszcze bardziej narażeni niż producenci pojazdów, ponieważ spadek eksportu samochodów uderza w nich bezpośrednio, a kolejne cła na części samochodowe są spodziewane w maju.”

Made in Europe? A może już nie…

Europejska strategia przemysłowa od lat opiera się na otwartym handlu i dostępie do globalnych rynków. Ale rzeczywistość się zmienia. Import z Chin dynamicznie rośnie, tradycyjni partnerzy – jak Korea Południowa czy Japonia – tracą znaczenie, a inwestycje napływające do Europy nie nadążają za potrzebami transformacji.

Na tym tle USA wydawały się jednym z niewielu stabilnych partnerów. Przynajmniej do teraz.

Przemysł w odwrocie, a przyszłość znów za granicą?

Nastroje w branży są najgorsze od czasów pandemii COVID-19. CLEPA alarmuje, że prawie 60% dostawców raportuje negatywny wpływ zawirowań geopolitycznych, a 42% nie widzi w tym roku drogi ku rentowności.

A przecież europejscy dostawcy to nie tylko części – to innowacje, know-how i strategiczna niezależność technologiczna.

Test: Renault Megane GrandCoupe TCe 140 – kup, jeśli nie chcesz SUV-a

Nie protekcjonizm. Przemyślana odporność

Bruksela jest gotowa odpowiedzieć równie stanowczo, ale branża motoryzacyjna ostrzega przed pochopnym odwetem. W wielu przypadkach Europa nadal zależy od specjalistycznych komponentów z USA, które trudno będzie szybko zastąpić. Potrzeba więc rozważnej strategii, która zabezpieczy przemysł bez odcinania go od świata.

– Nie możemy kontrolować globalnej polityki handlowej — ale możemy kształtować naszą własną odpowiedź. Teraz jest czas, by skupić się na tym, co mamy w zasięgu ręki: inteligentnych, celowanych działaniach, które wzmocnią pozycję Europy w niepewnym świecie. Powinniśmy przestać działać reaktywnie i zacząć działać systemowo. Europa potrzebuje dziś nie tylko odpowiedzi na kryzys, ale też refleksji nad tym, dlaczego jest aż tak podatna na wpływy z zewnątrz. Brakuje nam nie tylko inwestycji, ale spójności między ambicjami a rzeczywistością regulacyjną. Promujemy „zieloną transformację”, ale dziś wygląda to tak, jakby transformacja działała tylko na papierze — w prezentacjach, strategiach i sloganach.

W rzeczywistości przynosi głównie jedno: zwolnienia w tradycyjnie rozumianej motoryzacji, bez zapewnienia alternatywy. Przepisy się zmieniają, rynek się zmienia, ale wsparcia dla firm, pracowników i całych regionów często po prostu brakuje. Stawiamy na „cyfryzację”, ale nie upraszczamy biurokracji. Mówimy o strategicznej autonomii, ale coraz częściej oddajemy kluczowe ogniwa łańcucha wartości innym. Czas na zmianę. W przeciwnym razie ryzykujemy, że przyszłość europejskiej motoryzacji — i nie tylko jej — będzie kształtowana wszędzie, tylko nie w Europie – mówi Tomasz Bęben, prezes zarządu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), członek zarządu CLEPA.

Ile kosztuje nowy Peugeot 208 z polskiego salonu? Ceny, silniki, wersje wyposażenia

2025: Rok ostatniej szansy?

Nowa wojna handlowa może być dla europejskiego przemysłu albo punktem przełomowym, albo gwoździem do trumny. Wszystko zależy od tego, jak szybko i na ile odważnie zareagują unijni decydenci. Jeden fakt pozostaje niezmienny: odporność nie powstaje przypadkiem. Trzeba ją zbudować — wspólnym wysiłkiem, jasną strategią i bez zbędnego tracenia czasu.

Informacja prasowa: Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) 

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: przepisy
Udostepnij34Tweet22Udostepnij6
Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Zastępca redaktora naczelnego. Autorka artykułów, testów, relacji z wydarzeń motoryzacyjnych, poszukiwaczka ciekawostek. Miłośniczka podróży a w szczególności wędrówek górskich.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
9 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Fiat Pulse 2026

    Fiat Pulse 2026 zaprezentowany. Nowy wygląd i wyposażenie z panoramicznym dachem jako opcja

    1403 udostępnienia
    Udostepnij 561 Tweet 351
  • Używana Dacia Duster II z LPG. Najtańsze ogłoszenia od pierwszego właściciela

    892 udostępnienia
    Udostepnij 357 Tweet 223
  • Fiat 600 z fabryki w Tychach sprzedaje się coraz lepiej, ale klienci nie chcą elektryka

    1137 udostępnienia
    Udostepnij 455 Tweet 284
  • Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika

    4762 udostępnienia
    Udostepnij 1905 Tweet 1191

Testy samochodów

jeep evenger 1 2 2023 2 Wiadomości
Testy

Test: Jeep Avenger Altitude 1.2 GSE T3. Pół tysiąca kilometrów w mieście i nie tylko

autor Małgorzata Kozikowska
2023-09-13
Nowa Dacia Jogger kamper
Testy

Test: Dacia Jogger – pierwsza jazda. Opinie, zalety, wady, wrażenia, awarie, pomiary.

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-01-28
01. Wszystkomający Citroën C3 Aircross – test Wiadomości
Testy

Test: Citroën C3 Aircross 1.2 130 KM PureTech – wszystkomający crossover. Czy warto? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2018-08-28
Renault Megane IV Grandtour Zen TCe 140 – gdy rozsadek goruje nad emocjami 07 Wiadomości
Testy

Test: Renault Megane IV Grandtour Zen TCe 140 – gdy rozsądek góruje nad emocjami. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-11-15
citroen c1 2015 9 300x2001 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroen C1 – pierwsza jazda. Wrażenia, opinie, ciekawostki. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2014-07-07

Najnowsze komentarze

  • Qbaa - Nowa Dacia Bigster zdobywa 3 gwiazdki w testach EuroNCAP. Budżetowy samochód bez zbędnych dodatków
  • Asd - Dacia Bigster zapakowana po dach bez stresu. Kilka wskazówek i aplikacja Boot Organiser
  • Anonimowo - Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km
  • Anonimowo - Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km
  • Adam - Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km
  • Anonimowo - Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km
  • Piter - Nowa Dacia Bigster zdobywa 3 gwiazdki w testach EuroNCAP. Budżetowy samochód bez zbędnych dodatków

Zobacz też

Citroën we Francji we wrześniu 2019 roku

Grand Prix Belgii 2024 – podsumowanie wyścigu

Przygotowanie projektu mobilności dla wszystkich pomysłem Renault na czas po kryzysie

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
9
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz