citroen c3 1 Wiadomości
Wiadomości

Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!

autor Tomasz Nowicki
2025-05-22
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Wiadomości

Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie

autor Tomasz Nowicki
2025-05-16
ameryca Wiadomości
Wiadomości

FIAT i Stellantis celebrują 250-lecie USA: start kampanii „America Made Us” z markami Chrysler, Dodge, Jeep i Ram

autor Tomasz Nowicki
2025-05-23
Citroen C4
Wiadomości

Używany Citroën C4 II z dieslem. Przegląd najtańszych bezwypadkowych egzemplarzy z polskiego rynku wtórnego

autor Gabi Rusek
2025-05-22
luca napolitano 01 Wiadomości
Wiadomości

Nowa Lancia Gamma nadjeżdża. Produkcja modelu ruszy w Melfi w 2026 roku

autor Tomasz Nowicki
2025-05-17
peugeot 505 rally 01 Wiadomości
Wiadomości

Peugeot 505 Rally – takiej wersji jeszcze nie widziałeś!

autor Tomasz Nowicki
2025-05-17
Renault Master
Wiadomości

Renault Master zdobywa uznanie ekspertów i czytelników „Trade Van Driver”

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-16

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!
  • Mat - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Robert - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Pionier - Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Europejska motoryzacja w kryzysie. Związki zawodowe chcą minimalnego udziału części ze Starego Kontynentu

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2025-04-26
w Wiadomości, Różne
Czas czytania 3 minut
1k
A A
4
peugeot 308 17 Wiadomości

50% części z Europy? Samochody produkowane na Starym Kontynencie powinny mieć minimalny udział pochodzących stąd części – uważają związkowcy z Francji.

W obliczu nasilającej się konkurencji międzynarodowej i masowego przenoszenia produkcji poza granice Unii Europejskiej, europejski przemysł motoryzacyjny stoi dziś przed poważnym kryzysem. Szczególnie trudna jest sytuacja firm podwykonawczych, które produkują części i podzespoły do samochodów montowanych w Europie. Choć Komisja Europejska zaprezentowała niedawno plan wsparcia dla branży motoryzacyjnej, związkowcy alarmują, że działania te chronią przede wszystkim interesy wielkich koncernów, takich jak Stellantis czy Renault, pomijając tysiące mniejszych dostawców i ich pracowników.

W odpowiedzi na te zagrożenia cztery największe francuskie centrale związkowe – CFE-CGC, CFDT, CGT i Force Ouvrière – podjęły wspólną inicjatywę, domagając się pilnych działań na rzecz ochrony europejskiego podwykonawstwa. W kwietniu 2025 roku związki rozpoczęły szeroko zakrojoną kampanię lobbingową, której celem jest wprowadzenie przepisów zobowiązujących producentów samochodów do wykorzystywania określonego minimalnego udziału części produkowanych w Europie.

Warto przeczytać!

leapmotor 02 Wiadomości

Toyota w tarapatach? Chińskie marki odbierają japończykom rynek w Polsce. Analiza Wojciecha Drzewieckiego

2025-05-18
Emmanuel Macron 1 Wiadomości

Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”

2025-05-18

Dokąd zmierza motoryzacja, jeśli jakość staje się opcjonalna?

2025-05-18

Dramat właściciela. Tesla się zaktualizowała i przestała działać

2025-05-14

Związki wskazują, że bez takich regulacji europejskie firmy dostarczające podzespoły nie są w stanie konkurować z tańszymi producentami z Turcji, Maroka czy Azji. Według danych z Francji w samej tylko tej części sektora motoryzacyjnego aktywnych jest obecnie ponad 7 tysięcy zwolnień, a liczba zatrudnionych w podwykonawstwie dramatycznie spada. Problemy dostawców części przekładają się bezpośrednio na osłabienie całego ekosystemu motoryzacyjnego, który w fazie produkcji komponentów zatrudniał we Francji około 400 tysięcy osób.

Związkowcy proponują, aby wprowadzić obowiązek wykorzystania co najmniej 40–50% europejskich części w każdym samochodzie produkowanym w UE. Podkreślają przy tym, że podobne mechanizmy od lat funkcjonują w innych dużych gospodarkach, takich jak Stany Zjednoczone, Chiny czy Brazylia, gdzie lokalna produkcja jest chroniona przez ustawowe wymogi dotyczące pochodzenia części. Ich zdaniem brak takich rozwiązań w Europie prowadzi do stopniowego demontażu przemysłu i pogłębia uzależnienie od importu.

Kampania związków ma na celu przekonanie europosłów oraz Komisji Europejskiej do wprowadzenia tych zasad w ramach negocjowanych obecnie nowych regulacji dla sektora motoryzacyjnego. Decyzje w tej sprawie mają zapaść w najbliższych miesiącach, co czyni ten czas kluczowym dla przyszłości branży.

Przedstawiciele organizacji pracowniczych podkreślają, że gra toczy się nie tylko o miejsca pracy, ale o zachowanie strategicznej niezależności Europy w jednym z kluczowych sektorów gospodarki. W ich ocenie dalsze utrzymywanie obecnego modelu, nastawionego wyłącznie na maksymalizację zysków poprzez import najtańszych możliwych komponentów, oznacza systematyczne niszczenie europejskiego potencjału przemysłowego. Wprowadzenie minimalnych progów lokalnej produkcji mogłoby być pierwszym krokiem w stronę bardziej zrównoważonego i odpowiedzialnego rozwoju tego sektora.

na podstawie Radio France – redakcja

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: Ciekawostki
Udostepnij354Tweet222Udostepnij62
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Fiat Pulse 2026

    Fiat Pulse 2026 zaprezentowany. Nowy wygląd i wyposażenie z panoramicznym dachem jako opcja

    2908 udostępnienia
    Udostepnij 1163 Tweet 727
  • Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

    1640 udostępnienia
    Udostepnij 656 Tweet 410
  • Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km

    1849 udostępnienia
    Udostepnij 740 Tweet 462
  • Używana Dacia Duster II z LPG. Najtańsze ogłoszenia od pierwszego właściciela

    1668 udostępnienia
    Udostepnij 667 Tweet 417

Testy samochodów

citroen c4 2015 1 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C4 1.2 PureTech 130 KM – kompakt, klasyka, niezawodność. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2015-07-02
citroen c3 cargo jednak trafia takze na polski rynek 2 Wiadomości
Testy

Citroën e-C3 – opinie po jeździe: „Jego styl, komfort czynią z niego ciekawego gracza w miejskim segmencie”

autor Grzegorz Traczewski
2025-05-17
05 dacia logan n2 22 1 Wiadomości
Testy

Test: Dacia Logan 1.6 87 KM 2006 – duży samochód, tani w naprawach i utrzymaniu. Opinie, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2006-07-26
peugeot 308 1 6 hdi 1 Wiadomości
Testy

Używany Peugeot 308 1.6 HDi 90 KM z przebiegiem 200 tysięcy kilometrów. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2020-12-28
peugeot 508 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 508 – 2.0 BlueHDi 180 KM EAT8. Pierwsze wrażenia z jazdy. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2019-02-28

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!
  • Mat - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Robert - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Pionier - Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

Zobacz też

Jak żyć z autem elektrycznym? Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 30/2022

F1: Pełne dramatów Grand Prix Australii

Nowy, najtańszy Peugeot 308 jest hybrydą MHEV. Minimalna różnica ceny w stosunku do diesla

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
4
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz