Citroën – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Europejska motoryzacja w kryzysie. Związki zawodowe chcą minimalnego udziału części ze Starego Kontynentu

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2025-04-26
w Wiadomości, Różne
Czas czytania 3 minut
1k
A A
4
peugeot 308 17 scaled Wiadomości

50% części z Europy? Samochody produkowane na Starym Kontynencie powinny mieć minimalny udział pochodzących stąd części – uważają związkowcy z Francji.

W obliczu nasilającej się konkurencji międzynarodowej i masowego przenoszenia produkcji poza granice Unii Europejskiej, europejski przemysł motoryzacyjny stoi dziś przed poważnym kryzysem. Szczególnie trudna jest sytuacja firm podwykonawczych, które produkują części i podzespoły do samochodów montowanych w Europie. Choć Komisja Europejska zaprezentowała niedawno plan wsparcia dla branży motoryzacyjnej, związkowcy alarmują, że działania te chronią przede wszystkim interesy wielkich koncernów, takich jak Stellantis czy Renault, pomijając tysiące mniejszych dostawców i ich pracowników.

Peugeot 408 – reklama

W odpowiedzi na te zagrożenia cztery największe francuskie centrale związkowe – CFE-CGC, CFDT, CGT i Force Ouvrière – podjęły wspólną inicjatywę, domagając się pilnych działań na rzecz ochrony europejskiego podwykonawstwa. W kwietniu 2025 roku związki rozpoczęły szeroko zakrojoną kampanię lobbingową, której celem jest wprowadzenie przepisów zobowiązujących producentów samochodów do wykorzystywania określonego minimalnego udziału części produkowanych w Europie.

Związki wskazują, że bez takich regulacji europejskie firmy dostarczające podzespoły nie są w stanie konkurować z tańszymi producentami z Turcji, Maroka czy Azji. Według danych z Francji w samej tylko tej części sektora motoryzacyjnego aktywnych jest obecnie ponad 7 tysięcy zwolnień, a liczba zatrudnionych w podwykonawstwie dramatycznie spada. Problemy dostawców części przekładają się bezpośrednio na osłabienie całego ekosystemu motoryzacyjnego, który w fazie produkcji komponentów zatrudniał we Francji około 400 tysięcy osób.

Związkowcy proponują, aby wprowadzić obowiązek wykorzystania co najmniej 40–50% europejskich części w każdym samochodzie produkowanym w UE. Podkreślają przy tym, że podobne mechanizmy od lat funkcjonują w innych dużych gospodarkach, takich jak Stany Zjednoczone, Chiny czy Brazylia, gdzie lokalna produkcja jest chroniona przez ustawowe wymogi dotyczące pochodzenia części. Ich zdaniem brak takich rozwiązań w Europie prowadzi do stopniowego demontażu przemysłu i pogłębia uzależnienie od importu.

Warto przeczytać!

peugeot 408 02 Wiadomości

XX Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego już wkrótce

2025-11-04
przejazd kolejowy Wiadomości

Radny stworzył aplikację, która powiadamia o zamkniętym przejeździe kolejowym w Iławie

2025-10-26

Zawody wymagające sprawności fizycznej wg… Citroëna

2025-10-23

Francuski rząd chce zabić swój przemysł motoryzacyjny?

2025-10-23

Kampania związków ma na celu przekonanie europosłów oraz Komisji Europejskiej do wprowadzenia tych zasad w ramach negocjowanych obecnie nowych regulacji dla sektora motoryzacyjnego. Decyzje w tej sprawie mają zapaść w najbliższych miesiącach, co czyni ten czas kluczowym dla przyszłości branży.

Przedstawiciele organizacji pracowniczych podkreślają, że gra toczy się nie tylko o miejsca pracy, ale o zachowanie strategicznej niezależności Europy w jednym z kluczowych sektorów gospodarki. W ich ocenie dalsze utrzymywanie obecnego modelu, nastawionego wyłącznie na maksymalizację zysków poprzez import najtańszych możliwych komponentów, oznacza systematyczne niszczenie europejskiego potencjału przemysłowego. Wprowadzenie minimalnych progów lokalnej produkcji mogłoby być pierwszym krokiem w stronę bardziej zrównoważonego i odpowiedzialnego rozwoju tego sektora.

na podstawie Radio France – redakcja


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: Ciekawostki
Udostepnij361Tweet226Udostepnij63
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • bigster dacia pgd Wiadomości

    To najdroższa Dacia Bigster oferowana od ręki w Polsce, ale nadal tańsza niż podstawowa Toyota RAV4

    5112 udostępnienia
    Udostepnij 2045 Tweet 1278
  • 2.0 HDi – prawdopodobnie najlepszy silnik świata wciąż godny uwagi

    23677 udostępnienia
    Udostepnij 9471 Tweet 5919
  • Nowa Dacia Bigster królową oszczędności wg ADAC. Jest lepsza niż Skoda Octavia

    1266 udostępnienia
    Udostepnij 506 Tweet 317
  • Polski promocyjny cennik nowych samochodów Dacia – listopad 2025.

    8720 udostępnienia
    Udostepnij 3488 Tweet 2180

Testy samochodów

Chcecie wiekszej pojemnosci skokowej oto Renault Symbioz 1.8 Pierwsza jazda 01 Wiadomości
Testy

Chcecie większej pojemności skokowej? Oto nowy Renault Symbioz 1.8! Pierwsza jazda

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-06-19
alpine a290 samochod elektryczny moze byc ekscytujacy 44 Wiadomości
Testy

Alpine A290 – samochód elektryczny może być ekscytujący! Pierwsza jazda

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-05-08
Citroen C3 1.6 Flex Fuel
Wyprawy

Test: Citroën C3 1.6 120 KM Flex Fuel na brazylijskich drogach. Czy powinien trafić do Europy?

autor Małgorzata Kozikowska
2023-07-21
peugeot rcz 2016 1 scaled Wiadomości
Testy

Test: Peugeot RCZ 1.6 THP 200 KM – sportowy samochód francuski w najlepszym stylu, produkowany w… Austrii. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2012-08-29
peugeot 308 francuskie pl 1 6 thp 156km 2 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 308 1.6 THP 155 KM – kompakt dla wymagających. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2014-03-13

Najnowsze komentarze

  • Anonim - Silnik 1.2 PureTech: jest nowa procedura naprawcza zwiększonego zużycia oleju
  • Inny Anonimowy - Fiat wprowadza limitowaną edycję „600 Hybrid Nero Cinema”
  • Mayor - Nie pójdziesz do więzienia za samo przekroczenie prędkości
  • Anonim - Ile kosztuje najtańsza nowa Dacia z automatem?
  • Jan - Polska – rejestracje nowych aut w październiku 2025 r.
  • Paweł - Fiat wprowadza limitowaną edycję „600 Hybrid Nero Cinema”
  • Roman - Nowy Alpine A390 wchodzi na rynek. Cena ujawniona

Zobacz też

Nowy Citroën C3 Aircross w promocyjnej ofercie

Renault Megane R.S. vs Volkswagen Golf GTi. Stronniczy przegląd prasy: AUTO MOTOR I SPORT nr 05/2021

Używany Citroen C5 III X7 – czy warto kupić?

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
4
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz