Dziś drugi piątek czerwca, a to znaczy, że rozpoczyna się kolejny wyścigowy weekend Formuły 1. Tym razem karuzela najszybszych bolidów przeniosła się do Azji, konkretnie zaś do Azerbejdżanu, gdzie w niedzielę na torze ulicznym odbędzie się ósme już tegoroczne Grand Prix. Oto, co powiedzieli przed weekendem kierowcy Alpine i szef zespołu.
„To tor uliczny, który lubię i wiemy, że wszystko może się tam zdarzyć. W przeciwieństwie do Monako, jest wiele miejsc do wyprzedzania, a ze względu na długie proste i szybkie sekcje mamy tu znacznie mniejszy docisk. Bez wątpienia zobaczymy jazdę koło w koło na prostych, co jest bardzo ekscytujące na takim torze, ale będziemy musieli znaleźć równowagę między prędkością na prostych a nie zmniejszaniem siły docisku bolidu, aby zapewnić dobre czasy okrążeń nie tracąc za bardzo w wolniejszych zakrętach. Dobra konfiguracja będzie bardzo ważna” – zdradził Esteban Ocon.
„Mamy teraz wiele torów ulicznych w Formule 1. Lubię je, ponieważ naprawdę nie ma tam miejsca na błąd. Baku to tor, na którym wyprzedzanie jest możliwe. W moich ostatnich trzech wyścigach udało mi się zdobyć kilka miejsc, więc pod tym względem Azerbejdżan bardzo różni się od Monako. To fajny tor i taki, na którym możliwe jest wyprzedzanie. Jest to mieszanka szybkich i wolnych zakrętów oraz bardzo długiej prostej, więc musisz być na to mądrze przygotowany. Ciekawie będzie zobaczyć, jak samochody z 2022 roku odnajdą się na tym torze. Naprawdę nie mogę tego porównać do żadnego obiektu, na którym już ścigaliśmy się w tym roku. Soboty (kwalifikacje – przyp. KG) niekoniecznie decydują o twoim wyścigu, a samochód bezpieczeństwa może całkowicie wywrócić porządek. Myślę, że będzie fajnie i na pewno jestem podekscytowany czekającym nas wyzwaniem!” – mówił Fernando Alonso.
„Ostatnie kilka tygodni było pracowite dla zespołu z wyzwaniami zarówno Barcelony, jak i Monako. Teraz czekamy na kolejny ciekawy wyścig. Od momentu wprowadzenia do kalendarza kilka lat temu, Baku zawsze zapewniało przede wszystkim nieprzewidywalność, ponieważ taka jest czysta natura okrążenia tutaj. To tor, który zapewnia ekscytujące wyścigi z mnóstwem szans na wyprzedzanie, z obszarami ryzyka i nagrody dla kierowców i zawsze jest tam potencjał na duże możliwości, do których musimy dążyć, aby móc je wykorzystać. Na ten weekend przygotowaliśmy kilka ulepszeń aerodynamicznych dostosowanych do konkretnego toru, po czym aktywujemy kolejną partię ulepszeń w ramach naszego planu rozwoju na 2022 rok” – zapowiedział Otmar Szafbauer.
Długość toru w Baku wynosi 6.003 m, co czyni go trzecim najdłuższym torem w kalendarzu F1. Inauguracyjny wyścig odbył się w Baku w 2016 roku. Jest to czwarty najnowszy tor w kalendarzu. Jak dotychczas żaden kierowca nie wygrał tutaj dwukrotnie.
Najlepszy wynik Estebana Ocona w Azerbejdżanie to szóste miejsce w 2017 roku. Najlepszy wynik Fernando Alonso w Azerbejdżanie, to również szóste miejsce, które Hiszpan zdobył w 2021 roku.
Fernando brakuje 10 punktów do zdobycia 2.000 punktów w Formule 1. Tylko dwóch kierowców zdobyło więcej punktów niż Fernando.
Jesteśmy już po piątkowych treningach i wypadły one całkiem dobrze. W pierwszej sesji Fernando Alonso uzyskał 1:46,571 i dało mu to piąty czas, zaś Esteban Ocon z wynikiem 1:46,917 był dziesiąty. W drugiej sesji Hiszpan wykręcił 1:44,142, co było czwartym wynikiem tego treningu, a Francuz 1:44,609, co wystarczyło na dziewiątą pozycję.
„Ogólnie rzecz biorąc, był to dla nas przyzwoity dzień. Baku to miejsce, w którym naprawdę musisz jak najlepiej wykorzystać te sesje treningowe i pokonywać okrążenia. Kluczem jest tutaj pewność siebie, podobnie jak w Monako, a jest wiele punktów dohamowania, w które musisz trafić właściwie, ponieważ jest ich mnóstwo. To pozwala naprawdę zyskać czas! Samochód wydaje się konkurencyjny po dzisiejszym dniu, więc dobrze było to zobaczyć, ale jutro będziemy musieli to wszystko dobrze poskładać” – powiedział Esteban Ocon.
„Tu, w Baku, zawsze jest trudno z powodu wietrznych warunków na tym szybkim torze. Ale myślę, że mieliśmy dzisiaj normalny piątek i mogliśmy przetestować niektóre z naszych nowych elementów. Nadal musimy zoptymalizować kilka rzeczy w ustawieniach bolidu przed jutrzejszymi kwalifikacjami. Jednak dzisiaj wydajemy się szybcy, więc będziemy pracować przez noc, aby jutro utrzymać takie tempo. Wydajemy się szybcy na prostych i czasami jest to kompromis w ustawieniach na tego typu tor, ale zobaczmy, jak wypadniemy jutro” – dodał Fernando Alonso.
„Jesteśmy dziś zadowoleni z naszej pracy. Wprowadziliśmy kilka ulepszeń na Baku i wydaje się, że wszystko działa bardzo dobrze. Kierowcy są w miarę zadowoleni z samochodów, więc oczywiście wciąż trzeba wprowadzić pewne ulepszenia. Obie sesje przebiegły zgodnie z planem, bardzo sprawnie. Wykonaliśmy naszą pracę z oponami i dobrze rozumiemy, jak działa samochód, zarówno z wysokim, jak i z niskim poziomem paliwa. Wiatr odgrywa tutaj pewną rolę, może być bardzo porywisty i może złapać kierowców, jak widzieliśmy kilka razy, zwłaszcza na ostatnich kilku zakrętach, które były dziś bardzo trudne z tylnym wiatrem. To był dobry dzień i nie możemy się doczekać jutrzejszych kwalifikacji” – skomentował Alan Permane, dyrektor sportowy.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: BWT Alpine F1 Team
Najnowsze komentarze