DOBÓR MIESZANEK
- Najmiększe opony Pirelli w gamie P Zero – czyli mieszanka C5 – zaliczają tegoroczny debiut podczas weekendu Grand Prix. Po raz pierwszy w sezonie 2021 wybrano najbardziej miękką kombinację ogumienia: mieszankę C3 jako twarde opony P Zero „białe”, mieszankę C4 jako pośrednie P Zero „żółte” oraz mieszankę C5 jako miękkie P Zero „czerwone”.
- Monako to nie tylko najkrótsze pod względem dystansu okrążenie w sezonie, z najniższą średnią prędkością – to także tor, na którym znajduje się najwolniejszy zakręt. Zespoły stosują specjalne pakiety aerodynamiczne, z przednimi i tylnymi skrzydłami o jak największym docisku. Pojawiają się także specjalne, dodatkowe elementy aerodynamiczne, a także modyfikacje w układzie kierowniczym – aby umożliwić większy skręt kół w nawrocie przy hotelu Fairmont.
- Zakręty na torze w Monako następują jeden po drugim, zatem dogrzanie opon i wprowadzenie ich w odpowiednie okno pracy jest relatywnie łatwym zadaniem – zwłaszcza w przypadku miększych mieszanek.
CHARAKTERYSTYKA TORU
- Jest to uliczny tor, zatem nawierzchnia na początku weekendu jest ekstremalnie „zielona” i śliska, a ewolucja jej stanu postępuje szybko. Harmonogram jest nietypowy – w piątek samochody Formuły 1 w ogóle nie wyjeżdżają na tor, a wieczorami i przez większość piątku ulice są otwierane dla zwykłego ruchu – więc nawierzchnia może często się „zresetować” przed sobotą. Jeśli chodzi o szorstkość nawierzchni w skali makro, jej poziom w Monako należy do najniższych w całym sezonie.
- Poziom obciążenia opon jest niski, zatem w Monako tradycyjnie stosuje się strategię jednego pit stopu. Okno na jego wykonanie jest z kolei dość szerokie.
- W sezonie 2019, kiedy odbyła się poprzednia edycja tego wyścigu, pierwszy na mecie Lewis Hamilton zastosował strategię miękkie/pośrednie i wykonał jedyny pit stop bardzo wcześnie, wykorzystując neutralizację na 11. okrążeniu. Następnie świetnie zarządzał ogumieniem aż do samego końca. Kierowcy, którzy stanęli z nim na podium, także zmienili opony podczas neutralizacji, ale założyli twardą mieszankę.
FORMUŁA 2: CZEGO SIĘ SPODZIEWAĆ?
W Monako odbywa się druga runda mistrzostw Formuły 2 – z takim harmonogramem weekendu, jaki po raz pierwszy zastosowano podczas marcowej inauguracji zmagań w Bahrajnie. Weekend składa się teraz z trzech wyścigów. Tak jak w przypadku Formuły 1, także w Formule 2 firma Pirelli przywozi do Monako najmiększe opony: miękką mieszankę P Zero „czerwoną” oraz supermiękką P Zero „fioletową”. Z takiego ogumienia korzystano także w sezonie 2019, podczas poprzedniej wizyty serii na tym torze – ale teraz opony mają rozmiar 18 cali, wprowadzony do Formuły 2 w zeszłym roku.
MARIO ISOLA, SZEF DZIAŁU F1 I WYŚCIGÓW SAMOCHODOWYCH:
Monako to wyjątkowy tor, a jego nieobecność w zeszłorocznym kalendarzu jedynie podkreśliła specyficzną charakterystykę i sprawia, że jeszcze bardziej cieszymy się z powrotu na ten obiekt. Kluczem do sukcesu jest tutaj przyczepność mechaniczna, a także kwalifikacje i strategia – wyprzedzanie jest tu bowiem bardzo trudne. Dlatego ogromnej wagi nabiera pozycja na torze, a kierowcy w czasówce muszą wydobyć absolutne maksimum osiągów z miękkiej mieszanki C5. Przy strategii trzeba reagować na bieżące wydarzenia: zespoły wykonują pit stopy w momentach, które dają im jak największą przewagę na torze. Jest to możliwe, bo dzięki bardzo niskim poziomom zużycia i degradacji okno na pit stop jest dość szerokie.
INNE WIADOMOŚCI PIRELLI
- Artysta Mark Dickens będzie tworzył swoje najnowsze dzieło w piątek, przy pomocy kierowców. Będą oni przetaczali zamoczone w farbie opony Pirelli po rozłożonych w padoku czystych płótnach – malując wyjątkowy obraz niecodziennymi pędzlami.
- Druga w tym roku sesja testowa 18-calowych opon deszczowych na sezon 2022 odbędzie się we wtorek i środę po Grand Prix Monako. Na torze Paul Ricard będzie pracował zespół Ferrari, w ramach szóstej tegorocznej sesji testowej ogumienia na sezon 2022.
- W zeszłym tygodniu na torze Jerez odbyły się testy Formuły 3. Najlepszy czas uzyskał Clement Novalak z zespołu Trident. Kolejna runda mistrzostw odbędzie się w czerwcu, na torze Paul Ricard.
- Poza Formułą 2, w Monako odbędzie się także kolejna runda zaopatrywanej przez Pirelli serii Formula Regional by Alpine – co oznacza pełny skład serii towarzyszących podczas tego weekendu.
źródło: Pirelli Polska
Najnowsze komentarze