Fabryka Renault w Santa Isabel w Argentynie świętuje 70-lecie produkcji. Od momentu położenia kamienia węgielnego obiekt ten stał się ważnym filarem argentyńskiej historii motoryzacji, będąc pierwszym w kraju zakładem wykonującym pełen cykl produkcyjny – od tłoczenia części z blachy po gotowy samochód.
Na przestrzeni całej swojej historii zakład Renault w Santa Isabel wyprodukował ponad 3,5 miliona pojazdów. Obiekt zatrudnia 2100 osób i należy do najnowocześniejszych fabryk Grupy Renault na świecie. W ciągu 70 lat działalności, z linii montażowych zjechały 34 modele a wśród nich prawdziwe ikony branży motoryzacyjnej i część argentyńskiego kulturowego DNA jak: Renault 4, Renault 12, Torino, Coupé Fuego, Clio i Kangoo.
Obecnie Santa Isabel produkuje sześć modeli Renault: Sandero, Stepway, Logan, Kangoo (w wersji osobowej i dostawczej) oraz Alaskan. Profil rozszerzy się wkrótce o nowego pick-upa.
Renault Megane E-Tech otrzymuje nowe funkcje i nową wersję wyposażenia Esprit Alpine
„Obchody 70-lecia historii oznaczają uznanie wysiłku, pasji i zdolności do doskonalenia tych, którzy stworzyli i urzeczywistniają istnienie Fábrica Santa Isabel. Rocznica ta jest nie tylko hołdem dla naszego dziedzictwa, ale także impulsem do działania w przyszłości. Potwierdzenie inwestycji o wartości 350 milionów dolarów, którą ogłosiliśmy w 2024 r. w produkcję półtonowego pickupa, jest konkretnym przykładem tej wizji: to strategiczny projekt dla Santa Isabel, który oznacza głęboką transformację profilu produkcyjnego i eksportowego firmy, umacniając ją jako wiodący ośrodek przemysłowy” – powiedział Pablo Sibilla, prezes i dyrektor generalny Renault Argentina.
Nowy pick-up został opracowany przez inżynierów z pięciu krajów i będzie produkowany wyłącznie w prowincji Kordoba. Inwestycja w infrastrukturę i technologię umacnia pozycję Santa Isabel jako wiodącego ośrodka przemysłowego w regionie.
70 lat istnienia
W styczniu tego roku, który tradycyjnie był okresem spowolnienia aktywności w argentyńskim przemyśle motoryzacyjnym, fabryka kontynuowała działalność, notując nadzwyczajny poziom aktywności. Zespoły Renault pracowały nad uruchomieniem ambitnych projektów, potwierdzając tym samym zaangażowanie zakładu Santa Isabel w kwestie efektywności, transformacji i zrównoważonego rozwoju.
Test: Renault Captur esprit Alpine mild hybrid TCe 160 automat. Ile pali, jakie ma zalety i wady?
André Pinto, dyrektor Fábrica Santa Isabel, oświadczył: „Obchodząc 70. rocznicę istnienia naszej fabryki Santa Isabel, z dumą potwierdzamy nasze dziedzictwo w argentyńskim przemyśle motoryzacyjnym. To zaszczyt oddać hołd każdemu pracownikowi, każdemu wyprodukowanemu pojazdowi i każdemu klientowi, który był częścią tej podróży” — powiedział. „Jesteśmy bardzo podekscytowani przyszłością, która nas czeka wraz z nadejściem nowego, światowej klasy modelu, który zmieni profil naszego zakładu. Nie jest to przypadek: od kilku lat Santa Isabel przechodzi głęboką transformację dzięki włączeniu technologii Przemysłu 4.0, ponad 120 robotów i wdrożeniu metawersum przemysłowego, co pozwala na optymalizację procesów w czasie rzeczywistym i połączenie fabryki z innymi zakładami na całym świecie .
Santa Isabel jest również symbolem różnorodności w branży. Od 2017 roku zakład zatrudnia kobiety na różnych stanowiskach technicznych. Obecnie 17% pracowników fabryki stanowią kobiety, co stanowi postęp w zakresie równości płci. Dla Renault Argentyna różnorodność i integracja są podstawowymi filarami, nie tylko ze społecznego punktu widzenia, ale również jako kluczowe czynniki innowacyjności i zaangażowania organizacyjnego. Przekłada się to na większą produktywność i zadowolenie klientów.
Historia fabryki Santa Isabel: Narodziny IKA i Renault Argentina
Historia fabryki Santa Isabel zaczyna się od Henry’ego Kaisera, amerykańskiego przemysłowca, który, zachęcony programem rozwoju przemysłu realizowanym przez rząd federalny, postanowił założyć fabrykę w Kordobie. Powody, dla których wybrał ten region, były dwa: obecność Państwowego Instytutu Lotnictwa i Mechaniki (IAME) i jego sieci firm dostawczych oraz przyznanie ziemi przez rodzinę Nores Martínez na terenie dawnego rancza Santa Isabel. Tak narodziło się IKA (Industrias Kaiser Argentina).
Do budowy fabryki zużyto znaczną ilość zasobów: 4.900.000 kilogramów stali, 2.000.000 cegieł i 9. 800.000 kilogramów cementu. Dodatkowo wykonano 600 kursów ciężarówek z Buenos Aires do Kordoby w celu przetransportowania 9000 ton sprzętu ze Stanów Zjednoczonych.
27 kwietnia 1956 roku, zaledwie 14 miesięcy po rozpoczęciu budowy — co było rekordowym czasem w tamtych czasach — fabryka była świadkiem narodzin jednego ze swoich największych sukcesów: pierwszego Jeepa. W tym samym roku wyprodukowano 2000 pojazdów, a w roku następnym liczba ta wzrosła do 7000 sztuk. W krótkim czasie produkcja osiągnęła 20.000 sztuk rocznie a następnie wprowadzono na rynek luksusowy model Kaiser Carabela.
W roku 1959 podpisano umowę licencyjną i dotyczącą pomocy technicznej z Régie Nationale des Usines Renault, co stanowiło kamień milowy w historii Santa Isabel. Umowa ta umożliwiła rozpoczęcie produkcji pojazdów marki Renault w tym zakładzie.
W 1967 roku firma Renault nabyła udziały i przejęła zarządzanie administracyjne grupą, co pozwoliło na wdrożenie najnowocześniejszych wówczas technik produkcyjnych. W ten sposób powstała IKA-Renault. W 1975 roku Renault nabyło wszystkie udziały i tak powstała spółka Renault Argentina SA.
Nowe Renault Clio z polskiego salonu. Cena, silniki, wyposażenie
W 1992 roku Renault Argentina zmieniło nazwę na CIADEA SA , lokalna grupa przejęła odpowiedzialność za industrializację i sprzedaż pojazdów. Jednakże w 1997 roku, wraz z wprowadzeniem na rynek modelu Clio, Renault odzyskało pełną kontrolę nad działalnością w kraju, przywracając nazwę Renault Argentina SA i integrując firmę z Mercosur.
Fabryka Santa Isabel w liczbach: siedem dekad innowacji ewolucji
- 70 lat nieprzerwanej produkcji, pierwszy zakład o pełnym cyklu produkcyjnym w Argentynie.
- +3,5 miliona wyprodukowanych pojazdów, w tym 34 modele m.in. Renault 4, Torino i Fuego.
- 6 aktualnie produkowanych modeli Renault: Sandero, Stepway, Logan, Kangoo (w wersji osobowej i dostawczej) oraz Renault Alaskan.
- Potwierdzono inwestycję w wysokości 350 milionów dolarów w produkcję nowego, półtonowego pick-upa, przeznaczonego na eksport.
- +120 robotów i technologia Przemysłu 4.0 , w tym przemysłowy metawersum, wirtualna rzeczywistość i drukarki 3D stosowane w procesie produkcyjnym.
- Ponad 2100 pracowników bezpośrednich, przy stale rosnącym zróżnicowaniu: obecnie 21% stanowią kobiety na wszystkich szczeblach i obszarach Renault Argentyna, a 17% to kobiety-operatorzy w zakładzie Santa Isabel.
- Regionalne centrum inżynieryjne zatrudniające ponad 200 profesjonalistów, zapewniające wsparcie dla projektów w obu Amerykach i na całym świecie.
Aby uczcić 70 rocznicę istnienia zakładu, w marcu oraz w ciągu roku odbędą się różne uroczystości mające na celu uczczenie jego historii i podkreślenie zaangażowania na rzecz wzrostu i rozwoju krajowej produkcji.
Najnowsze komentarze