Czy Fiat zamknie fabrykę silników w Polsce? A może pytanie brzmi kiedy?

6 1 628

Połączenie koncernów PSA i FCA jest wielką szansą ale też dużym zagrożeniem. Co prawda jednym z warunków porozumienia ma być utrzymywanie wszystkich fabryk, jednak długoterminowo wydaje się to niemożliwe. Rynek nowych samochodów zwalnia, zmieniają się warunki sprzedaży i oczekiwania klientów. Kiedyś każdy musiał mieć samochód, dzisiaj coraz mocniej widać skutki działania ekonomii współdzielenia. 

Sojusz, którego wartość wyniesie 50 miliardów dolarów USA, stanie się czwartym pod względem wielkości koncernem samochodowym na świecie. W zeszłym roku sprzedał on łącznie 8,7 miliona pojazdów na całym świecie. Zdolność produkcyjna wynosi 14 milionów. A to budzi obawy o miejsca pracy. I nie są one bezpodstawne.

Zamykane fabryki w Polsce i we Włoszech, zmiana platformy?

W szczególności może to dotyczyć niektórych fabryk silników Fiata – w tym we Włoszech i w Polsce. Aktualnie nie są one przygotowane na nowe normy, które będą obowiązywać od 2025 roku i nie wiadomo, czy opłaca się je dostosowywać. PSA dysponuje świetnym rozwiązaniem PureTech – to zaawansowane i trwałe silniki. Po co rozwijać wtedy napędy Fiata? Drugi element to platforma. CMP może być bez trudu zaadoptowana do produkcji samochodów Lancii, Alfy Romeo i Fiata. Efekt skali będzie miał największy wpływ na koszty i cenę końcową. A wzrost rentowności produkcji to jeden z celów projektu. I to cel podstawowy.

Mniej modeli w gamie

Ofiarą połączenia mogą paść niektóre modele. PSA skasowało m.in. takie samochody jak Opel Adam i Opel Karl. Z produkcji wyszedł też Ford Ka, realizowany we współpracy z Fiatem. Małe samochody będą sprzedawać się coraz gorzej. Rosnąć będzie popyt na SUVy. Długoterminowo co najmniej kilka fabryk FCA okaże się więc… zupełnie zbędnych.

Bielsko-Biała bez fabryki?

Nowoczesna fabryka w Bielsku Białej może więc albo przestać produkować silniki albo przestawić się na inną produkcję. Co ciekawe, w pobliżu fabryki Fiata działa Fabryka Samochodów Elektrycznych, która projektuje i produkuje pojazdy elektryczne, bazujące na Fiacie. Może więc to będzie jakiś kierunek działania?

Na razie jednak nie wiemy co się zdarzy w przyszłości. Znając Francuzów wszystko wyjaśni się w ciągu najbliższych dwóch lat.

źródło: Automotive News Europe

Galeria

Wpis nie ma dodatkowych zdjęć.
Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
1 Wątki komentarzy
5 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
5 Autorzy komentarzy
VRMichał508FioleKKamilMarcin (ten wiecie który) Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Marcin (ten wiecie który)
Gość
Marcin (ten wiecie który)

Ciekawe czy fabryka w Tychach też do zamknięcia.

Kamil
Gość
Kamil

Wszystko pozamykaja i nie będziesz mieć gdzie robić.

FioleK
Gość
FioleK

Nie trzeba było zrywać chamsko kontraktu na Caracalle i uczyć Francuzów jeść widelcami… Jak mówiłem, że zamkną fabrykę Opla w Gliwicach to się wiele nie pomyliłem… Z 3 zmian przeszli na 2, z 2 na 1 i powoli zwalniali ludzi… teraz Astra wraca (albo już wróciła do Niemiec), a my będziemy jakieś dostawczaki robić na jedną zmianę… Tak działa polityka w dobry w dobrze funkcjonującym państwie – czyli jak powiedzieć głupiemu, że jest głupi, tak aby się cieszył…

FioleK
Gość
FioleK

Żeby nie było, że przesadzam, to Rząd Francji ma jeszcze około 13% akcji PSA (13% chińczycy, z którymi współpracują w Chinach i 13% rodzina Peugeota). W czasie kryzysu Rząd miał 40 albo 60%…

Michał508
Gość
Michał508

Oczywiście, że przesadzasz. Fabryka w Gliwicach zwalnia, bo jest w trakcie rozbudowy, nawet byłoby to dziwne gdyby nie zwalniała pracowników. Zaprzestano produkcji modeli : Astra GTC, Astra J sedan i Cascada, to ograniczają zatrudnienie, a po zakończonej przebudowie zakładu (2021r.) znowu będą zatrudniali. Fabryka w Vigo, w Hiszpanii przestawia się na produkcję aut opracowanych na płycie podłogowej CMP (np. Peugeot 2008), a pozbędzie się dostawczaków typu Combo, Berlingo, Partner na rzecz Gliwic. Jeszcze się zdziwisz, jak Gliwice będą produkowały więcej aut niż obecnie. Nowy Boxer, Jumper, Movano i może też duży dostawczak dla Toyoty + Combo, Berlingo, Partner, Proace City.… Czytaj więcej »

VR
Gość
VR

Zgadzam się z kolegą Michał508, jednak znam Francuzów i wiem, że potrafią bardzo długo chować urazę, a w tym przypadku jest o co. Nie powiedzą tego, ale wszystkie ich działania będą dążyć do marginalizacji produ. Biznes is biznes, ale jednak ludzie są ludźmi i sympatia do kraju też jest ważna.