piątek, 1 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Różne

Facel Vega na Retromobile 2019

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2019-02-09
w Różne
Czas czytania 5 minut
165 7
0
154
UDOSTĘPNIEŃ
492
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Jak kobiety wybierają samochód? Nowy czy używany, czerwony kontra praktyczny

Szanujmy stare samochody. Weterani szos są nam potrzebni

Faurecia Wałbrzych laureatem nagrody „Inwestycja roku”!

Zamieściliśmy już kilka relacji z targów Retromobile 2019, które trwają w Paryżu. To już 44. ich edycja i miłośnicy klasycznych aut naprawdę mają tam co oglądać. Tym bardziej, że oprócz aut niemieckich, których wszędzie na tego typu imprezach pełno, na Retromobile 2019 jest cała masa samochodów francuskich. Jakże odmiennych od tych znad Renu.

Niewątpliwie bardzo odmiennym, a do tego rzadkim okazem, jest każdy model marki Facel Vega. Wyprodukowano raptem 2.900 aut tej marki, na co złożyło się sześć modeli. Najwięcej, bo aż 1.050 egzemplarzy, to model Facellia, z czego 620 sztuk, to kabriolety. Najrzadszy jest model Facel 6, którego zbudowano tylko 44 sztuki, w tym 7 w wersji cabrio. Na Retromobile 2019 trafiłem zarówno na Facellię, jak i na przepiękny egzemplarz Facel Vega II z 1962 roku. Tych samochodów powstało tylko 184, a prezentowany na targach (i na poniższych zdjęciach) egzemplarz miał numer 132. Napędzany był silnikiem V8 od Chryslera (pojemność skokowa 6.2 litra) o mocy 355 KM współpracującym z trzybiegową automatyczną skrzynią. Ważący 1.660 kg samochód był w stanie rozpędzić się do 248 km/h, a prezentowany egzemplarz ma tylko 1.100 km przebiegu! Zdarzały się też wersje z silnikiem V8 o pojemności 6.8 litra i mocy 390 KM.

Z kolei biała Facellia, którą widzicie poniżej, ma numer produkcyjny 168. To konkretnie model FA-B170 z lipca 1960 roku. Ten samochód otrzymuje już ostatnie szlify podczas trwającej 18 miesięcy restauracji. Prezentowany na Retromobile 2019 nie był jeszcze całkowicie kompletnie zmontowany, ale brakuje już jedynie drobiazgów. Cennymi radami podczas renowacji służyli członkowie Amicale Facel Vega, czyli klubu miłośników samochodów tej ekskluzywnej marki.

Markę Facel Vega stworzył Jean Daninos, który wcześniej, jeszcze w 1928 roku trafił do Citroëna i brał udział w tworzeniu słynnych coupe i kabrioletów z rodziny Traction Avant. Siedem lat później trochę się przebranżowił i pracował dla firm Morane-Saulnier, a następnie Bronzavia. W tamtych czasach biznesy samochodowy i lotniczy znajdowały się dość blisko siebie, a zdolni inżynierowie często działali w obu tych dziedzinach.

W 1939 roku Jean Daninos stworzył markę FACEL S.A. Skąd się wzięła nazwa? To akronim francuskiej długiej nazwy przedsiębiorstwa brzmiącej Forges et Ateliers de Constructions d’Eure et Loir. Firma początkowo pracowała na zlecenie większych przedsiębiorstw z branży lotniczej i samochodowej. Tuż po drugiej wojnie światowej, w 1945 roku Facel przejął fabrykę w Dreux i skupił się w swojej działalności na przemyśle samochodowym. Początkowo produkował nadwozia, tłoczone i montowane zgodnie ze specyfikacjami producentów (zleceniodawców), później tworzył też samochody luksusowe i użytkowe.

Po zniknięciu marek Talbot, Delahaye, czy Bugatti w 1955 roku Facel pozostał jedynym francuskim producentem luksusowych aut!

Premierowy model Vega został zaprezentowany w 1954 roku na salonie samochodowym w Paryżu. To znaczy, że w tym roku minie 65 lat od tej premiery. Facel Vega był luksusowym coupe napędzanym silnikiem DeSoto Firedome o pojemności 4.528 cm³ połączonym z czterobiegową synchronizowaną przekładnią.

W 1956 roku Facel Vega pokazał model Excellence – luksusowego sedana napędzanego sześciolitrowym silnikiem V8. Wyprodukowano tylko 153 egzemplarze tego auta, mocno nawiązującego stylem do konstrukcji amerykańskich.

Dwa lata później Facel Vega wypuścił coupe HK500, które zastąpiło model sprzed czterech lat. HK500 otrzymał silnik o pojemności 5.907 cm³. Dostępne były skrzynie mechaniczne Pont-à-Mousson oraz automatyczne od Chryslera.

Wspomniana wcześniej Facellia pokazana została 60 lat temu, w roku 1959. Miała maleńki, jak na Facela, silnik o pojemności jedynie 1.647 cm³ generujący 115 KM przy 6.400 obr./min. Wersję cabrio pokazano rok później. Auto cieszyło się sporym zainteresowaniem klientów, stąd aż 1.050 wyprodukowanych egzemplarzy, z czego 59% przypadło na kabriolet.

W październiku 1961 roku pokazano oparty na modelu HK500 samochód Facel II. Było to czteromiejscowe coupe potrafiące rozpędzić się do niemal 250 km/h. Jedno z tych luksusowych aut możecie obejrzeć poniżej. Jak dla mnie jest to chyba najpiękniejszy samochód tej legendarnej, szerzej nieznanej w naszym kraju firmy.

W kwietniu 1963 roku Facel Vega pokazał model Facel III. Była to w zasadzie ewolucja Facela II, trochę przypominająca stare Mercedesy. Wyprodukowano 624 egzemplarze Facela III, w tym 192 w wersji cabrio.

W maju 1964 roku światło dzienne ujrzał Facel 6. Był to już schyłek działalności marki Facel Vega, która miała coraz większe problemy ze znalezieniem zamożnych klientów gotowych nabyć tak ekskluzywny pojazd. Facel 6 miał pod maską sześciocylindrowy silnik o pojemności 2.852 cm³ firmy Austin-Healey. Na rynek trafiło tylko 44 egzemplarze „szóstki”, w tym 7 kabrioletów.

Marka Facel Vega zakończyła działalność 31 października 1964 roku.

Na Retromobile 2019 pojawiły się nieliczne samochody tej marki. Swoją reprezentację miał też wspomniany klub Amicale Facel Vega, na stoisku którego był kolejny egzemplarz Facel Vega II oraz co najmniej kilkanaście osób naprawdę mocno zakręconych na punkcie swych aut. Ale przyznam się szczerze, że wcale się im nie dziwię. Dziś posiadanie jakiegokolwiek Facela, to jak szóstka w totka!

 

 

Krzysztof Gregorczyk

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Facel 6Facel IIFacel VegaFacelliahistoriaHK500Retromobiletargi motoryzacyjne
Udostepnij65Tweet37Udostepnij10
Poprzedni

Peugeot VLV – pierwszy elektryk spod znaku lwa z 1941 roku! (Retromobile 2019)

Następny

Nowy DS 3 Crossback – ile kosztuje ten samochód? CENNIK i wyposażenie w UK

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Nowy DS 3 Crossback - ile kosztuje ten samochód? CENNIK i wyposażenie w UK

Nowy Peugeot 5008 1.6 THP EAT6

Czy PSA reaktywuje markę Holden? Rozmowy trwają

Ale wnętrze! Nowy DS 3 Crossback Limited Edition La Premiere

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Tomasz O - Kiedy minie kryzys na rynku półprzewodników? Szef marki Citroën, Vincent Cobée, zna odpowiedź
  • Tomasz O - Stellantis inwestuje w fabrykę benzynowych silników V6
  • Anonimowogosciu - Stellantis ostrzega przed załamaniem się rynku samochodowego, jeśli auta elektryczne nie będą tańsze
  • Dominik - Stellantis ostrzega przed załamaniem się rynku samochodowego, jeśli auta elektryczne nie będą tańsze
  • Vtr - Luksusowy DS 6 od DS Automobiles potwierdzony. Kiedy zobaczymy nowy model?
  • Vtr - Nowy Citroën C4 X – tak wygląda najnowszy model marki: AKTUALIZACJA – zdjęcia, film, opis
  • Anonimowo - Silnik benzynowy 2.0i TCT XU10 J2TE – inny niż wszystkie
  • Bartek - Nowy DS 7 w szczegółach – dużo zdjęć i filmów
  • Anonimowo - Peugeot o 408: „na razie nie mamy żadnej konkurencji”
  • Anonimowo - Peugeot o 408: „na razie nie mamy żadnej konkurencji”


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Stellantis inwestuje w fabrykę benzynowych silników V6
  • Kiedy minie kryzys na rynku półprzewodników? Szef marki Citroën, Vincent Cobée, zna odpowiedź
  • Peugeot i Citroën podnoszą ceny w Australii. Podwyżka nawet o 6%
  • Dacia Spring nadal bezkonkurencyjna cenowo. Europa masowo kupuje małego elektryka
  • Nowy Peugeot 308 1.2 130 KM EAT 8 zdobył dwie gwiazdki w testach Green NCAP
  • Andrzej Korpak, dyrektor zakładu Stellantis Gliwice z nagrodą Menedżer Roku
  • Silnik benzynowy 2.0i TCT XU10 J2TE – inny niż wszystkie
  • Dacia prezentuje mini-serial z inspirującymi historiami
  • Nowy Renault Austral – ruszyła przedsprzedaż kompaktowego SUV-a
  • Stellantis ostrzega przed załamaniem się rynku samochodowego, jeśli auta elektryczne nie będą tańsze


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.