Citroën M35 oraz Citroën GS Birotor to dwa samochody, które wykorzystywały bardzo ciekawą konstrukcje – silnik Wankla. Znacie historię twórcy tego napędu?
Felix Wankel to jedno z tych nazwisk, które zapisały się na stałe w historii motoryzacji. Mimo tego jest stosunkowo mało znany. Wankel to niemiecki inżynier, urodzony 13 sierpnia 1902 roku w Lahr w Badenii, który stał się pionierem technologii, która przez dekady budziła zachwyt, kontrowersje i zainteresowanie na całym świecie – silnika spalinowego o tłokach wirujących, znanego powszechnie jako silnik Wankla.
Pomimo braku formalnego wykształcenia inżynierskiego, Wankel od najmłodszych lat interesował się mechaniką i projektowaniem maszyn. Już w wieku 17 lat opracował swoje pierwsze koncepcje dotyczące alternatyw dla klasycznych silników tłokowych. Jego celem było stworzenie bardziej kompaktowego i wydajnego układu napędowego, eliminującego ograniczenia konstrukcyjne tradycyjnych jednostek spalinowych.
Citroën M35 poszedł na aukcji za rekordową kwotę! Coupé z hydropneumatyką
W 1924 roku otworzył własne laboratorium badawcze, gdzie eksperymentował z różnymi konstrukcjami. Choć nie zawsze odnosił sukcesy, jego niekonwencjonalne podejście do problemów inżynieryjnych szybko zyskało uznanie wśród specjalistów.
Kluczowy moment w karierze Felixa Wankla nastąpił w latach 50. XX wieku, kiedy rozpoczął współpracę z niemieckim producentem NSU Motorenwerke. To właśnie tam, w 1957 roku, zaprezentował pierwszy prototyp silnika wirnikowego. W przeciwieństwie do klasycznych silników spalinowych, w których tłoki poruszają się ruchem liniowym, jednostka Wankla wykorzystywała obracający się rotor w kształcie trójkąta Reuleaux. Dzięki temu konstrukcja była znacznie bardziej kompaktowa, lżejsza i miała mniej ruchomych części.
Citroën M35 i GS Birotor
Silnikami tego typu zainteresował się w końcu Citroën, znany z innowacyjnych rozwiązań inżynieryjnych, na początku lat 70. podjął próbę wprowadzenia na rynek samochodów z nowym napędem. Eksperyment ten, choć obiecujący, zakończył się fiaskiem z powodu problemów technologicznych, ekonomicznych i geopolitycznych.
W 1970 roku Citroën zaprezentował model M35, oparty na popularnym Ami 8. Był to eksperymentalny, dwudrzwiowy samochód z przednim napędem i jednokrotorowym silnikiem Wankla. Wyprodukowano go w niewielkiej liczbie, przeznaczając do testów dla kierowców pokonujących duże dystanse. Samochód kosztował wówczas równowartość dzisiejszych 100.000 zł i był dostępny wyłącznie we Francji.
Specyfikacja techniczna M35:
- Pojemność skokowa: 498 cm³
- Moc: 55 KM przy 5500 obr./min
- Moment obrotowy: 69 Nm przy 2745 obr./min
- Prędkość maksymalna: 145 km/h
Kolejnym krokiem Citroëna w kierunku popularyzacji silnika Wankla był model GS Birotor, zaprezentowany w 1973 roku. Bazował on na standardowym GS z chłodzonym powietrzem silnikiem tłokowym, lecz wyposażono go w dwurotorowy, chłodzony cieczą silnik Wankla, opracowany wspólnie z NSU w ramach firmy Comotor.
Specyfikacja techniczna GS Birotor:
- Pojemność skokowa: 2 x 498 cm³
- Moc: 107 KM przy 6500 obr./min
- Moment obrotowy: 140 Nm przy 3000 obr./min
- Prędkość maksymalna: 175 km/h
- Napęd: przedni z półautomatyczną skrzynią biegów
GS Birotor oferował znakomite osiągi jak na swoją klasę, niestety, jego premiera zbiegła się w czasie z pierwszym kryzysem naftowym, co negatywnie wpłynęło na postrzeganie samochodów z silnikiem Wankla – znanych z wysokiego zużycia paliwa. W połączeniu z problemami technicznymi NSU oraz kosztami produkcji, GS Birotor stał się klęską rynkową. Zbudowano jedynie 874 egzemplarze, z których większość Citroën odkupił i zniszczył, aby uniknąć dalszych strat wizerunkowych.
Historia Citroën. Geniusz Andre Citroën, związki z Polską, historia modeli i rozwoju
Felix Wankel zmarł 9 października 1988 roku, ale jego wizja i innowacje wciąż pozostają inspiracją dla inżynierów na całym świecie. Pomimo że silniki Wankla zostały w dużej mierze wyparte przez bardziej zaawansowane technologicznie jednostki hybrydowe i elektryczne, wciąż istnieją plany ich wykorzystania w niszowych zastosowaniach.
Najnowsze komentarze