Taki samochód skądś znamy, prawda? Swego czasu był obiektem westchnień niejednego kierowcy w Polsce. Dziś z sympatią oglądamy się za przejeżdżającymi zabytkami, które niektórzy ludzie pieczołowicie odrestaurowują. Fiat 125 został zaprezentowany w 1967 roku, a pięć lat później zakończono jego produkcję we Włoszech, ale za to rozpoczęto ją w Argentynie. Auto było też produkowane w Polsce i to aż do 1991 roku. Sam mam z nim niezłe wspomnienia – na takim samochodzie robiłem prawo jazdy.
We wrześniu 1972 roku Fiat zaprezentował swojej argentyńskiej sieci dealerskiej model 125, krajową wersję 125 Special pochodzenia włoskiego, pojazdu, który był wybitnym graczem w bogatej, ponad 100-letniej historii Fiata w Argentynie.
Produkowany w fabryce Fiata w El Palomar i wywodzący się z Fiata 1600, Fiat 125 był modelem, który szybko wyróżnił się na rynku osiągami i nowatorstwem technologicznym. Pojazd został początkowo wprowadzony na rynek w wersji sedan, do której niedługo później dodano warianty Coupé lub Sport, Family oraz pick-upa Multicarga. W 1980 roku otrzymał aktualizację z nazwą Mirafiori. Był pierwszym pojazd produkowanym w Argentynie z 5-biegową manualną skrzynią biegów; produkowano go tam do 1982 roku.
Argentyński Fiat 125 był wyposażony w 1.6-litrowy rzędowy 4-cylindrowy silnik o mocy 110 KM, który współpracował z 4-biegową manualną skrzynią biegów. Typowo włoski silnik charakteryzował się podwójnym wałkiem rozrządu, co w Argentynie nazywano „bialbero”. Był to pierwszy pojazd produkowany w Argentynie, w którym zastosowano tę technologię, która do tej pory była zarezerwowana dla wyższych segmentów.
Fiat 125 osiągał prędkość maksymalną 170 km/h (w wersji sedan) i hamował bezpiecznie dzięki dwuobwodowemu układowi hamulcowemu z tarczami z przodu i bębnami z tyłu. Zalety 125-ki szybko zostały docenione przez wyspecjalizowane media zrzeszone w APICA, które w 1973 roku przyznały jej tytuł Samochodu Roku.
W latach 1972-1982 w fabryce El Palomar wyprodukowano ponad 100.000 egzemplarzy tego samochodu. Fiat 125 jest jednym z 10 samochodów tej marki wyprodukowanych w Argentynie w największej liczbie egzemplarzy. Jest to niewątpliwie model, który przyczynił się do zbudowania tradycji przywództwa włoskiej marki w klasie średniej, które trwa do dziś.
Fiat 125 w swoich czasach
Były to czasy, kiedy Fiat był główną prywatną grupą przemysłową w Argentynie, zatrudniającą ponad 22.000 bezpośrednich pracowników i mającą fabryki produkujące samochody, ciągniki, ciężarówki, duże silniki i pociągi w prowincjach Kordoba, Buenos Aires i Santa Fe.
W 1967 roku włoska marka znalazła się w czołówce argentyńskiego rynku z 23% udziałem i produkcją 40.000 sztuk, osiągając rekordową liczbę 50.000 wyprodukowanych aut dwa lata później. W latach 1965-1970 modele 770, 800 Coupé i Spider zostały dodane do gamy 600, natomiast w 1969 roku na rynek wprowadzono Fiata 1600, następcę 1500, a rok później jego wersję Coupé Sport, z pamiętnym nadwoziem typu fastback, który wykazywał lepszą aerodynamikę i lepszą przyczepność przy dużych prędkościach. Ten projekt był narodowy i ekskluzywny dla Fiata w Argentynie – nie był produkowany na żadnym innym rynku.
W latach siedemdziesiątych XX wieku odnawianie modeli było stałym elementem rynku motoryzacyjnego. Model 128 został zastąpiony przez wspomnianego już Fiata 125 w wersjach Berlina, Coupé o nazwie Sport, Familiar i Multicarga. W 1980 roku otrzymał lifting i nazwę Mirafiori, który był produkowany do 1982 roku. Naśladując sportowy sukces 128-ki, od 1974 roku Fiat 125, z jego silnikiem „bialbero”, zarówno w oficjalnym zespole marki, jak i w zespołach prywatnych, przejął pałeczkę w sportach motorowych w klasie do 1.600 cm³, wygrywając cztery tytuły mistrzowskie i kilka Grand Prix.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; video i zdjęcia: Fiat Argentina / Stellantis
Najnowsze komentarze