Nowy rok, nowe życie, nowe postanowienia, ale coś się jednak nie zmieniło: Fiat nadal jest liderem rynku brazylijskiego. Nic dziwnego, skoro marka powiększyła swoje portfolio, a nawet wkroczyła w nowe segmenty. Marka, oprócz tego, że była numerem jeden pod względem sprzedaży, zajęła również pierwsze miejsce na podium, a Strada okazała się najlepiej sprzedającym się pojazdem 2022 roku. O uznaniu sukcesu Fiata świadczyła liczba nagród, które zdobył w ciągu roku: 31 nagród, w tym 12 dla wprowadzonego na rynek drugiego SUV-a marki, Fastback.
„Nasz poprzedni rok [2021 – przyp. KG] był już znakomity, ale bez wątpienia rok 2022 wszedł do historii Fiata i ukoronował nowy moment wielkiego sukcesu marki po jej repozycjonowaniu. Nadal rośniemy, zarówno pod względem pokrycia segmentów rynku, jak i udziału w rynku, który był wyższy niż w 2021 roku. Ponadto Fiat utrzymuje odpowiednią pozycję we wszystkich segmentach, w których uczestniczy, nawet w segmencie SUV-ów, do którego wkroczył niedawno. Fastback, nasza największa premiera w ostatnim czasie, przekroczył nasze oczekiwania sprzedażowe i w dodatku był najczęściej nagradzanym pojazdem roku. Pulse również radził sobie dobrze i przekroczył prognozy sprzedaży czynione w momencie, gdy trafił na rynek. Wszystko to pokazuje, że mieliśmy rację, wchodząc do kategorii SUV-ów i że jesteśmy na dobrej drodze” – mówi Herlander Zola, starszy wiceprezes Fiata i Abartha w Ameryce Południowej.
Łącznie w 2022 roku sprzedano w Brazylii 430 tys. egzemplarzy aut marki Fiat, wyprzedzając drugą w rankingu markę o ponad 138 tys. aut. W rezultacie marka zapewniła sobie 21,9% udziału w rynku, co oznacza nie tylko najlepsze roczne wyniki, ale także najlepsze wyniki ze wszystkich marek w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Jakby tego było mało, Fiat nadal jest liderem w segmencie hatchbacków (24,7%), pick-upów (49,9%) i vanów (37,1%).
Nawiasem mówiąc, po raz drugi w historii Fiat umieścił pick-upa jako najlepiej sprzedający się pojazd roku. Tę pozycję Strada zajmowała przez większość minionego roku. W 2022 roku sprzedano 112.463 egzemplarze tego modelu, który zdominował swój segment z 82,8% udziałem w rynku. Ponadto Fiat ma jeszcze dwa modele wśród dziesięciu najlepiej sprzedających się w kraju, z Mobi na piątym miejscu z 72.760 rejestracjami i Argo na dziewiątym miejscu z 64.022 sprzedanymi egzemplarzami.
Kolejnym modelem wyróżniającym się w tym roku był Fiat Toro, będący liderem rynku w segmencie pick-upów typu C w Brazylii, który wraz ze Stradą stawia Fiata na imponującym poziomie jeśli chodzi o pick-upy. Na każde 10 sprzedanych pojazdów w tym segmencie przypada 5 pojazdów włoskiej marki współtworzącej koncern Stellantis. Warto również wspomnieć o sukcesie Cronosa, który sprzedał się w liczbie o 49% więcej niż rok wcześniej oraz Pulse, który znalazł w ciągu roku ponad 50.000 klientów. W efekcie, wraz z Fastbackiem, pomógł Fiatowi zająć trzecie miejsce w kategorii B-SUV-ów w grudniu.
W ostatnim miesiącu roku marka sprzedała 41.748 aut i zdobyła 20,6% udziału w rynku, co oznacza wzrost o 2,3 punktu procentowego w porównaniu z analogicznym okresem roku 2021.
Rok 2022
W roku pełnym ważnych nowości Fiat i jego produkty zostały wyróżnione 31 razy w 17 ważnych plebiscytach i konkursach w sektorze motoryzacyjnym i innych dziedzinach w tym okresie. I to w samej tylko Brazylii! Marka zdobyła na przykład tytuł Producenta Roku w konkursie UOL Carros oraz jako Automotive Trend w konkursie Trend Car 2023. Jednym z najważniejszych wydarzeń Fiata w tym roku było wprowadzenie modelu Fastback. Przybył, aby na nowo zdefiniować swoją kategorię dzięki najlepszemu połączeniu wzornictwa, wydajności, bezpieczeństwa i technologii. Po zaledwie trzech miesiącach obecności na rynku ten SUV Coupé już przekroczył prognozowaną wielkość sprzedaży na ten okres, a nawet stał się najczęściej nagradzanym pojazdem roku. W sumie zdobył 12 trofeów od najważniejszych instytucji branży motoryzacyjnej, które doceniły zalety modelu.
Również w 2022 roku Fiat wprowadził na rynek Scudo, furgonetkę o doskonałych kosztach eksploatacji i maksymalnej wydajności. Ponadto marka zaprezentowała e-Scudo, swój pierwszy w Brazylii w 100% elektryczny pojazd użytkowy, który ma najdłuższy zasięg w swojej kategorii (330 km). Cronos przyniósł również nowości i przybył odnowiony w linii z roku modelowego 2023, z nową przekładnią CVT, silnikiem Firefly 1.0 i zmianami konstrukcyjnymi. Został wybrany najlepszym kompaktowym sedanem przez nagrodę Estadão Mobility Award.
W listopadzie obserwowaliśmy premierę Abartha Pulse, podrasowanego SUV-a, który wnosi do kategorii dodatkową dawkę sportowego charakteru i którego połowa rocznej produkcji została sprzedana w ciągu zaledwie trzech dni. Ten model był też odpowiedzialny za sprowadzenie marki sygnowanej skorpionem z powrotem do Brazylii.
„Poczyniliśmy założenia, wprowadziliśmy innowacje, poświęciliśmy się i zbieramy nagrody. Nowe pozycjonowanie marki pokazuje, że Fiat rozumie pragnienia brazylijskich konsumentów jak mało kto, ale nic z tego nie byłoby możliwe bez zaangażowania sieci dealerskiej i zaufania klientów do Fiata. W 2023 roku nie będzie inaczej. Jesteśmy liderem, ale nie możemy stać w miejscu. Wciąż mamy przed sobą wiele innowacji i zamierzamy wyprzedzać rynek” – podsumowuje Herlander Zola.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Fiat / Stellantis
Najnowsze komentarze