Przedwczoraj w legendarnym budynku Lingotto w Turynie zakończyła się impreza z okazji 125. rocznicy powstania Fiata odbywająca się pod hasłem „Uśmiech do przyszłości”. Ceremonia była zarówno uczczeniem kamienia milowego, który osiąga niewielu producentów samochodów, jak i początkiem nowego rozdziału w długiej historii sukcesu marki, jej znaczeniu społecznym i przywództwie, napędzanym przez podejście skupione na kliencie.
W tym ważnym wydarzeniu (film zamieszczamy poniżej) uczestniczyli przedstawiciele prasy międzynarodowej, przedstawiciele instytucji publicznych – m.in. Minister Przedsiębiorczości i Made in Italy, senator Adolfo Urso, wiceprzewodnicząca Senatu, senator Licia Ronzulli, prezydent
Komisji ds. Działalności Produkcyjnej, Handlu i Turystyki Izby Deputowanych, Alberto Luigi Gusmeroli, Prezydent Regionu Piemont, Alberto Cirio, Burmistrz Turynu, Stefano Lo Russo – oraz najwyższe kierownictwo Stellantis: John Elkann, Prezes Stellantis, Carlos Tavares, Dyrektor Generalny Stellantis i Olivier Francois, Dyrektor Generalny Fiata i CMO Stellantis.
11. lipca 1899 roku w Turynie podpisano statut „Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili – Torino”. Dziś, po wyprodukowaniu milionów samochodów, przeszłość marki łączy z jej teraźniejszością i przyszłością wspólny wątek: specyficzny sposób rozumienia samochodów, który do dziś wyróżnia tę markę na poziomie globalnym i doprowadził do produktów, które ułatwiają codzienne życie i wnoszą radość na ulice świata.
Gościem specjalnym uroczystości był model 500e Giorgio Armani, wyrafinowana edycja limitowana, która będzie dystrybuowana na całym świecie i łączy włoską doskonałość ze zrównoważonym rozwojem ekologicznym.
Na wydarzeniu pojawił się także Fiat Grande Panda, nowy globalny model, który rozpocznie nową erę włoskiej marki i będzie pierwszym z nowej generacji pojazdów Fiata.
Ponadto podczas wydarzenia zaprezentowano pierwsze prawdziwe zdjęcia dwóch innych modeli z nowej globalnej rodziny – SUV-a i fastbacka – które zostały wprowadzone w lutym ubiegłego roku jako koncepcje, a obecnie znajdują się na zaawansowanym etapie rozwoju i mają zostać wprowadzone na rynek w kolejnych latach.
Obchody w Turynie zakończyły się oszałamiającą paradą klasycznych i współczesnych pojazdów Fiata, podzielonych na grupy – ikony, samochody miejskie, samochody kompaktowe, samochody rodzinne i lekkie pojazdy użytkowe – które pokazały się na legendarnym torze budynku Lingotto, aby zaprezentować technologiczne i historyczne dziedzictwo globalnej włoskiej marki.
Przyjrzyjmy się głównym cechom klasycznych ikon Fiata, które z dumą wzięły udział w tej niezwykłej paradzie:
508 Balilla 3 marca (1932)
Stanowi dla Fiata przykład najpopularniejszego samochodu produkowanego od chwili powstania, który odniósł ogromny sukces rynkowy dzięki 3 wersjom nadwozia.
500 A Furgone (1936)
Wersja van poszerza gamę typów nadwozi bazując na 500 A Topolino; to niezwykle wszechstronny pojazd do dostaw towarów na obszarach mieszkalnych i wspierania działalności rzemieślniczej.
500C Topolino (1950)
Pierwszy projekt młodego Dantego Giacosy, który pomysłowo i niekonwencjonalnie podjął temat zmniejszenia gabarytów samochodu podstawowego w gamie produktów Fiata. Topolino stało się ikoną znaną na całym świecie dzięki innowacjom typologicznym i konstrukcyjnym, a także wyjątkowo małym wymiarom.
8V (1954)
Absolutna równowaga pomiędzy elegancją i mocą, stworzona w całości w Lingotto i wynikająca z wiedzy technicznej projektantów Fiata.
600 (1955)
Wraz z modelem 600 Fiat wprowadził do masowej produkcji mały samochód z czterema wygodnymi siedzeniami. Jest to pierwszy samochód Fiata z silnikiem umieszczonym z tyłu, oferowany w niższej cenie niż 500 Topolino. Później był również produkowany w Serbii, Hiszpanii i Argentynie.
Nuova 500 (1959)
Wielkie arcydzieło Dantego Giacosy wśród samochodów miejskich i nowej mobilności, stworzone w okresie wielkiego włoskiego boomu gospodarczego. Prawdziwa ikona, zyskała legendarną reputację w ciągu 18 lat nieprzerwanej produkcji.
850 T Autocarro (1965)
Fiat 850 T, czyli „Familiare”, w zamkniętej wersji dla 6 osób, stanowi udaną ewolucję modelu 600 Multipla, oferując różne typy pojazdów do przewozu osób, jako van i lekka ciężarówka, na bardzo małej przestrzeni oraz niezwykłą zwinność prowadzenia i prostotę obsługi.
600D Multipla (1966)
Pierwszy 6-miejscowy samochód o podwójnym zastosowaniu w przestrzeni samochodu miejskiego i pierwszy prawdziwy minivan pomiędzy samochodami produkowanymi masowo.
238 Ambulanza (1969)
Model 238, którego nadwozie nie było zbyt wysokie i dobrze ukształtowane, zapewniał dobrą nośność dzięki zastosowaniu napędu na przednie koła, co wyeliminowało masę wynikającą z obecności wału napędowego i tylnej osi, umożliwiając w ten sposób obniżenie poziomu podłogi ładunkowej.
124 Sport Spider 1600 (1970)
Wersja kabriolet popularnego modelu 124, która odniosła sukces także w Ameryce, charakteryzuje się prostym i osobistym projektem Toma Tjaardy dla Pininfarina, stając się ikoną włoskiego stylu na całym świecie.
124 Familiare (1972)
Model 124 zastępuje sedana 1300-1500 i z biegiem czasu, dzięki swojej przystępności cenowej i solidności, staje się prawdziwym „samochodem światowym”.
126 (1980)
Mały samochód, który dziedziczy dziedzictwo Fiata Nuova 500, charakteryzujący się racjonalnymi liniami i prostą mechaniką tak zoptymalizowaną, że pozostawał w produkcji przez 28 lat.
Panda 30 (1980)
Najbardziej rewolucyjny projekt mający na celu stworzenie prostego i wszechstronnego samochodu, w którym praktyczność, funkcjonalność i ekonomia przyczyniły się do powstania wciąż niezrównanego archetypu. To arcydzieło stylizacji Italdesign, z niepowstrzymanym dwucylindrowym silnikiem o pojemności 652 cm³, mogłoby opowiedzieć tysiące niezwykłych historii i stanowi idealnego przodka obecnej Pandy, wciąż wiodącej na rynku włoskim.
Cinquecento ED (1992)
Jeden z kamieni milowych w segmencie samochodów miejskich, charakteryzujący się efektywnym wykorzystaniem przestrzeni i niezwykle racjonalną optymalizacją wnętrza. Zaprojektowany przez Centro Stile Fiat i produkowany w Tychach, nowy Cinquecento Economy Drive został wyposażony w dwucylindrowy, czterobiegowy silnik o pojemności 704 cm³, wywodzący się bezpośrednio z Fiata 126 Bis, zdolny osiągnąć maksymalną prędkość 127 km/h.
Uno 1.1 S i.e. (1992)
Talent stylistyczny Italdesign znów uderza, a ten samochód „wewnątrz minivana” na nowo definiuje doświadczenia na pokładzie dzięki innowacyjnej funkcjonalności i koncepcjom produkcji, które wyznaczą nowe standardy w segmencie supermini.
Punto 55 6 Speed (1994)
Samochód segmentu B, który jest innowacją w branży dzięki pochylonej szybie przedniej i otaczającym ją szybom, przerywanym wysokimi i pionowymi światłami tylnymi.
Multipla 1.6 ELX (1998)
Pierwszy 6-miejscowy samochód o długości poniżej 4 metrów, który w 1999 roku stał się bohaterem wielkiej wystawy w MoMA w Nowym Jorku, mającej reprezentować samochody nowego tysiąclecia. Konkretny przykład kreatywności i doświadczenia Fiata w tworzeniu nowych archetypów mobilności.
Te niezapomniane samochody są żywym dowodem na to, że Fiat od swoich początków miał silną skłonność do umiędzynarodowienia, oferując modele produkowane na całym świecie, zachowując jednocześnie serce i duszę w stolicy Piemontu, gdzie został założony. A dzisiaj wraz z Grande Pandą, dzięki synergii i możliwościom, jakie zapewnia koncern Stellantis, nadeszła nowa era dla włoskiej marki, który będzie charakteryzowała się inkluzywnością, pomysłowością, włoskim stylem i globalnym duchem.
Casa FIAT: wyjątkowe miejsce, w którym można zanurzyć się we wszechświecie Fiata
125. urodziny to doskonała okazja do inauguracji nowej wystawy muzealnej Casa FIAT, projektu stworzonego przez Pinacoteca Agnelli we współpracy z Fiatem. Wystawa śledzi historię marki i jej związek z budynkiem Lingotto, legendarną fabryką i kultowym miejscem produkcji przemysłowej marki w Turynie, zaprojektowanym przez Giacomo Matté Trucco w latach dwudziestych XX wieku i odrestaurowanym przez Renzo Piano w latach dziewięćdziesiątych.
Dzięki zastosowaniu interaktywnego wyświetlacza wystawa dzieli się na różne obszary tematyczne – projektowanie samochodów, architektura, społeczeństwo i dzieci – dając odwiedzającym możliwość całkowitego zanurzenia się w uniwersum Fiata. Wewnątrz muzeum opowiadana jest historia marki, od jego początków po najnowsze ewolucje. Casa FIAT symbolicznie kręci się wokół drewnianego modelu 500 Master, a trasa zwiedzania rozpoczyna się w roku założenia firmy (1899), kiedy założyciele zebrali się, aby podpisać statut Società Anonima Fabbrica Italiana – Torino, co dało początek nazwie FIAT.
Historia toczy się dekada po dekadzie, przedstawiając różne kluczowe momenty w historii marki, takie jak produkcja najbardziej kultowych samochodów, w tym Fiata Nuova 500, kompaktowego dwumiejscowego sedana wprowadzonego na rynek w 1957 roku oraz Fiata Pandy, wszechstronnego i innowacyjnego samochodu zaprojektowanego w 1980 roku przez projektanta Giorgetto Giugiaro. Podczas tej wystawy Fiat podkreśla znaczenie swojej przeszłości i korzeni, nie odrywając wzroku od przyszłości, czego dowodem jest nowa Grande Panda. Historia Fiata nie kończy się przecież w Casa FIAT.
Fiat Partnerem Turyn 2024 Stolica Kultury Biznesu
Od 1899 roku historia Fiata jest związana ze stolicą Piemontu, a w roku 125. rocznicy swojego założenia Fiat jest partnerem wydarzenia „Turyn 2024 Stolica Kultury Biznesu”. To prestiżowe partnerstwo, przyznane przez Generalną Konfederację Przemysłu Włoskiego dzięki wysiłkom Związku Przemysłowego Turynu, nie tylko składa hołd historii produkcyjnej miasta, ale także stanowi wyraz uznania dla zdolności przedsiębiorstw z Turynu do patrzenia w przyszłość i stawiania czoła dzisiejszym wyzwaniom, takim jak ochrona środowiska i transformacja cyfrowa, sztuczna inteligencja oraz droga do bardziej zrównoważonego i włączającego społeczeństwa.
Fiat jest dumnym partnerem wydarzenia „Turyn 2024 Stolica Kultury Biznesu” i będzie w nim aktywnie uczestniczyć, realizując specjalne inicjatywy w programie wydarzenia.
Obejmuje to wystawę „Turyn do przyszłości. Kultura biznesu, kultura innowacji” w Muzeum Narodowym Włoskiego Risorgimento w Turynie, które jest otwarte bezpłatnie dla publiczności do 29. września. Wystawa obejmuje siedem sekcji multimedialnych i wizualnych zainstalowanych w monumentalnym korytarzu Izby Włoskiej Muzeum Narodowego Włoskiego Risorgimento, skupiających się na historii industrializacji Turynu. Ekscytująca opowieść kończy się wciągającą sekcją poświęconą przyszłym perspektywom przedsiębiorczości w Turynie.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Fiat / Stellantis
Najnowsze komentarze