Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Stellantis

Fiat X1/9 – dziś mija 50 lat od zaprezentowania tego wyjątkowego modelu

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2022-11-26
w Stellantis, Wiadomości
Czas czytania 6 minut
213 7
A A
0

Warto przeczytać!

Carlos Tavares zapowiada, że zamknie amerykańską fabrykę Stellantis, jeśli ta nie poprawi jakości

Silnik diesla 1.4 TUD3 – prostota i ekonomia w samochodach Citroën i Peugeot. Opnie, eksploatacja, awarie.

Nowa Dacia Duster 3 znowu sfotografowana w kamuflażu. Jedna ważna cecha ujawniona

Dlaczego Orlen znowu podnosi ceny benzyny?

Działo się to wprawdzie wiele lat temu, kiedy nikt nie miał pojęcia o tym, że powstanie koncern Stellantis. Taki jednak powstał i połączył Grupę FCA z Grupą PSA. W związku z tym pozwalamy sobie czasem na pisanie także o Fiatach. Z reguły tych współczesnych, ale Fiat X1/9 był na tyle ciekawym modelem, że warto przybliżyć jego sylwetkę pół wieku po tym, jak samochód oficjalnie zaprezentowano.

Centralnie umieszczony silnik, kształt klina, chowane reflektory – Fiat dokładnie 50 lat temu zaprezentował swój mały supersamochód. Dwumiejscowe auto z nadwoziem typu targa ujrzało światło dzienne 26. listopada 1972 roku i było pierwszym samochodem tej włoskiej marki z centralnie umieszczoną jednostką napędową.

Fiat jest najbardziej znany z modeli, które poprzez swoją konstrukcję oferowały inteligentne, praktyczne i przystępne cenowo rozwiązania dla ogółu społeczeństwa. Modele takie jak 500, 127, Panda i Uno/Punto są doskonałymi przykładami ponadczasowego wysiłku włoskiej marki, aby demokratyzacja motoryzacji stała się rzeczywistością. Jednak obok tych wysiłków Fiat stworzył również serię bardzo wyjątkowych samochodów sportowych, w największym stopniu honorujących jego włoskie pochodzenie. Jeden z nich, bardzo wyjątkowy X1/9, obchodzi dziś 50. urodziny.

W 1969 roku studio Bertone stworzyło prototyp Autobianchi A112 Runabout. Futurystyczny pojazd o kształcie klina był całkowitym pozbawiony dachu. Za projektem ekstremalnych linii samochodu krył się Marcello Gandini, mistrz projektowania ze szczególnym zamiłowaniem do tego szczególnego stylu, który umieścił swój podpis na legendarnych modelach, takich jak Lamborghini Miura i Countach, Alfa Romeo 33, Carabo i Lancia Stratos. Trzy lata po prezentacji Runabouta, Gandini zawarł swoje ulubione linie w Fiacie X1/9, samochodzie sportowym z centralnie umieszczonym silnikiem i tylnym napędem, który mimo skromnego pochodzenia przypominał „supersamochód”.

Czterocylindrowy silnik o pojemności 1.290 cm³ i mocy 75 KM, montowany poprzecznie, pochodził z modelu 128, ale inżynierowie z X1/9 umieścili go przed tylną osią. Ten wybór, oprócz lepszego rozłożenia masy i bardziej sportowego charakteru, pozwolił na utrzymanie bardzo niskiej przedniej części, w której poza chłodnicą nie mieściły się żadne części mechaniczne. Chowane reflektory dopełniały sportowego, ale jednocześnie prostego wizerunku. Pomiędzy silnikiem a dwumiejscową kabiną pasażerską, inżynierowie znaleźli miejsce także na 48-litrowy zbiornik benzyny, dopełniając koncentrację masy w środku pojazdu. W połączeniu z niezależnym zawieszeniem i układem hamulcowym wykorzystującym tarcze przy wszystkich kołach, X1/9 jest słusznie identyfikowany jako prawdziwie sportowy model.

Jedną ze specjalnych cech X1/9 był zdejmowany dach, który przekształcał model z coupe w targa. Gandini zadbał o to, aby pod maską było wystarczająco dużo wolnego miejsca, aby zmieścić dach, natomiast za silnikiem znajdował się mały bagażnik.

Stylistyka i charakterystyka dynamiczna X1/9 skłoniły Fiata i Abartha do rozważenia udziału w rajdach, ale ostatecznie zaangażowanie modelu było ograniczone, pozostawiając chwałę przyszłej Lancii Stratos.

W latach 1972-1982 Fiata X1/9 produkowano w zakładach Bertone, po czym przeniesiono ją i zakończono w legendarnym Lingotto, natomiast od 1982 roku, kiedy silnik został zastąpiony jednostką o pojemności 1.5 litra (i mocy 85 KM), cały proces produkcji wziął na siebie włoski producent nadwozi (zakład Bertone w Turynie). Auto otrzymywało od tej pory logo Bertone. Miało też dwukolorowe nadwozie i skórzaną tapicerkę.

Z całkowitą produkcją sięgającą około 150.000 sztuk do 1989 r., X1/9 odniósł szczególny sukces również w Stanach Zjednoczonych. Produkowano również wersję z kierownicą po prawej stronie. Dzięki dynamicznemu wyglądowi udało mu się kontynuować tradycję Fiata, polegającą na budowaniu niedrogich samochodów sportowych, które wbrew swoim skromnym początkom zostały zestawione z niezwykle silną osobowością.

Warto przypomnieć, że w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1974 Fiat X1/9 zajął drugie miejsce ustępując jedynie Mercedesowi 450 S.

Fiat X1/9 mierzył 383 cm długości, 157 cm szerokości i 117 cm wysokości. Rozstaw osi minimalnie przekraczał 200 cm. Auto było lekkie – ważyło od 880 do 962 kg. Przedni bagażnik, ten, w którym można było schować dach, miał 125 litrów pojemności, tylny – 155 litrów. Ładowność była mocno ograniczona – wynosiła tylko 200 kg.

W zasadzie samo nasuwa się porównanie do pierwszej generacji Alpine A110, który to model wówczas już powoli kończył swoją karierę rynkową. Zerknijmy na podstawowe parametry obu modeli:

Fiat X1/9
Alpine A110

lata produkcji

1972-1989
1963-1974

liczba miejsc

2
2

nadwozie

coupe / targa
coupe

długość

3.830 mm
3.850 mm

szerokość

1.570 mm
1.550 mm

wysokość

1.170 mm
1.120 mm

rozstaw osi

2.202 mm
2.110 mm

masa własna

od 880 kg
od 544 kg

moce silników

75-85 KM
90-138 KM

pojemność zbiornika paliwa

48 l
38 l

 

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Stellantis / Wikipedia


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: FiathistoriaStellantisX1/9
Udostepnij75Tweet47Udostepnij13
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.
Jak jeździ nowy Renault Oroch? Kliknij tutaj i zobacz nasz test
Learn more
This is default text for notification bar
Learn more