Gniot’sia, nie łamiot’sia, mówiło się często (i nierzadko pogardliwie) o wytworach radzieckiej myśli technicznej. Dziś Związku Radzieckiego już nie ma, a Rosja dalej nierzadko kojarzy się Polakom z siermiężnymi wyrobami niskiej jakości. Tyle, że w wielu przypadkach jest to kolejny mit, bo Polacy mity uwielbiają. Niechętnie rezygnujemy z takich uogólnień, które porządkują nam złożoność świata do prostych reguł, jakie jesteśmy w stanie zrozumieć. Tymczasem okazuje się, że w Rosji wcale nie jest tak, jak to lubimy w Polsce przedstawiać. Dowodem jest finał konkursu dla młodych projektantów ogłoszonego przez Renault.
To podobne przedsięwzięcie, jak to, z czym mamy do czynienia w Polsce. Młodych, utalentowanych ludzi, którzy mają własne wizje motoryzacyjne, nigdzie nie brakuje. Także w Rosji. Dowody macie w galerii poniżej – to wybrane przez jurorów i uznane za najciekawsze projekty zaprezentowane przez uczestników konkursu dla młodych projektantów z Rosji.
Celem konkursu dla młodych projektantów jest stworzenie nowego spojrzenia na rozwój transportu w ogóle, potencjału pojazdów elektrycznych i pojazdów autonomicznych. W konkursie, zorganizowanym przez Renault Rosja przy wsparciu Renault Design, wzięli udział studenci czterech czołowych uczelni w kraju w zakresie projektowania samochodów. Renault Rosja tradycyjnie wspiera inicjatywy edukacyjne w dziedzinie wzornictwa, innowacji i nowych technologii oraz aktywnie rozwija koncepcję nowej mobilności, która opiera się na samochodach elektrycznych, tzw. autach połączonych oraz autonomicznych.
Uczestnicy mieli za zadanie skupić się zarówno na stylu zewnętrznym, jak i na wewnętrznej strukturze pojazdu, z naciskiem na warunków eksploatacji tych pojazdów w Rosji, zarówno w dużych miastach, jak i poza nimi, a także stworzenie ekosystemu związanego z mobilnością autonomiczną i samochodami połączonymi.
Do udziału w konkursie zaproszono studentów z:
– Moskiewskiej Państwowej Akademii Sztuki i Przemysłu im. S. G. Stroganowa (dział „Projektowanie środków transportu”);
– Moskiewskiego Państwowego Uniwersytetu Budowy Maszyn MAMI, część Politechniki Moskiewskiej (Wydział 20 „Design”);
– Uralskiej Państwowej Akademii Architektury i Sztuki (Wydział „Wzornictwo przemysłowe”);
– Akademii Sztuk Pięknych w Sankt Petersburgu im. A. L. Stieglitza (Wydział Wzornictwa Przemysłowego).
W realizacji projektu brali udział Anthony Grade, wiceprezes ds. programów projektowych w Renault, oraz jego koledzy z Renault Design.
Jury otrzymało do oceny ponad 20 projektów przygotowanych przez 55 uczestników. Jurorzy wybrali trzynaście najlepszych projektów. Ich autorzy zostali zaproszeni do Moskwy, gdzie podczas dnia prasowego przed Międzynarodowym Salonem Samochodowym w Moskwie przedstawiciele każdej z uczelni prezentowali swoje pomysły przed Laurensem van den Ackerem, wiceprezesem Grupy Renault odpowiedzialnym za design korporacyjny.
Członkowie jury zauważyli, że studenci wykazali wysoki poziom prac w połączeniu z oryginalnymi pomysłami. Dla większości z nich tematem konkursu było ambitne zadanie: z jednej strony, jest pełna swoboda twórczości, z drugiej strony, pojęcie przyszłości, spełniając rosyjskie realia, a jednocześnie wpisane w DNA Renault. Konkurs pozwolił odkryć potencjał każdej grupy uczestników i zaprezentować nową wizję przyszłości transportu autonomicznego w finałach: samochody autonomiczne, samochody elektryczne i samochody połączone.
„Bardzo się cieszę, że widziałem w pracach nie tylko rysunki czy rysunki, ale całe historie. Jestem przekonany, że wnętrze samochodu całkowicie zmieni się w ciągu najbliższych 5-10 lat. Teraz nie mamy tak wielu opcji, co możemy zrobić wewnątrz samochodu, będąc całkowicie unieruchomionymi na siedzeniach. Jednak w pracach nadesłanych przez studentów, uczestników konkursu dla młodych projektantów, dostrzegam elementy zewnętrznego wzornictwa, a nawet architektury. Oznacza to, że wygląd i funkcjonalność wnętrz rozszerza się na inne kierunki projektowania. Zmieniają się nawet tradycyjne rozmiary i proporcje: uczestnicy prezentowali bardzo szerokie, długie pojazdy, lub odwrotnie, samochody kompaktowe. Wkrótce nadejdzie przyszłość autonomicznej mobilności, a wszystkie reguły, które ograniczają nas dzisiaj, po prostu znikną. Samochody będą niewiarygodnie bezpieczne, komunikując się ze sobą, dlatego też elementy bezpieczeństwa biernego, takie jak zderzaki, poduszki powietrzne i inne, również znikną. I to pozwoli nam mieć taką swobodę w projektowaniu, jak nigdy dotąd. W końcu autonomiczny transport nie ma próbek i wzorów, dziedzictwa, a nawet historii – to zupełnie nowy rozdział mobilności.
Jestem również bardzo szczęśliwy, widząc dziewczyny wśród uczestników konkursu dla młodych projektantów. Zdecydowanie potrzebujemy różnorodności, aby projekt mógł iść do przodu. Cieszę się, że widzę różne typy samochodów w tych projektach, prezentowane przez różne uniwersytety, z których każdy ma swoje własne doświadczenie. Jestem pod wrażeniem złożonych projektów i konkurencji jako całości. Chciałbym, by ci ludzie kontynuowali prace w tym samym duchu, byli kreatywni i dawali z siebie wszystko!” – powiedział Laurens van den Acker.
„Celem projektu było zrozumienie, jak młodzi rosyjscy projektanci z czterech głównych uczelni postrzegają przyszłość autonomicznego transportu w Rosji. Wyniki okazały się twórcze, a niektóre – innowacyjne i odpowiednie dla rosyjskiej rzeczywistości i stylu życia. W ramach Aliansu nasze biura projektowe zawsze szukają utalentowanych projektantów. Współpraca nad takim projektem z akademiami projektowymi pozwala nam wyłuskać najlepsze talenty dla potencjalnego przyciągania ich do pracy. Po wielu latach współpracy z akademiami wzornictwa na całym świecie, ten projekt po raz kolejny pokazuje, że rosyjscy studenci projektowania są bardzo utalentowani” – stwierdził wiceprezes ds. programów projektowych Grupy Renault, Anthony Grade.
„Renault jest uznanym światowym liderem w dziedzinie projektowania, innowacji i technologii. Dzisiejsze rosyjskie władze aktywnie wspierają rozwój pojazdów elektrycznych, omawiają perspektywy rozwoju autonomicznego transportu. Wierzymy, że nasz kraj stanie na czele nadchodzących zmian. Dlatego zaproponowaliśmy młodym projektantom, którzy mają do zaoferowania i realizacji wiele obiecujących pomysłów, aby pomyśleli o koncepcji przyszłego samochodu idealnego dla Rosji. Wyniki przerosły wszystkie nasze oczekiwania. Uczestnicy proponowali nie tylko samochody, ale całe ekosystemy, które tylko na pierwszy rzut oka wyglądają jak odległe perspektywy. Przyszłość nie jest daleko. Wierzymy, że projekt jednego lub nawet kilku obiecujących samochodów Renault zostanie stworzony przez młodych rosyjskich projektantów” – dodał dyrektor generalny Renault Rosja, Andriej Pankow.
Wszyscy uczestnicy konkursu dla młodych projektantów otrzymali ekskluzywne edycje prezentów Alpine z dedykacją Laurenca van den Ackera i pamiątkami z Renault Rosja. W ramach finału konkursu młodzi projektanci mogli odwiedzić stoisko Renault i zobaczyć światową premierę nowego modelu Renault Arkana.
Renault Rosja tradycyjnie wspiera projekty edukacyjne w dziedzinie wzornictwa, innowacji i nowych technologii, a także eksperckie w dziedzinie pojazdów elektrycznych. Jest inicjatorem wprowadzenia koncepcji nowej mobilności opartej na samochodach elektrycznych, połączonych i autonomicznych. Warto zauważyć, że finał konkursu odbył się w roku 120. rocznicy powstania Renault i dwudziestej rocznicy działania Renault Rosja.
Renault Rosja powstało w 1998 roku. Jest jednym z największych producentów samochodów w Rosji, a także jednym z największych inwestorów w rosyjskim przemyśle motoryzacyjnym. Obecnie aktywa firmy obejmują dwa zakłady produkcyjne: fabrykę w Moskwie i wspólną linię montażową z partnerami Aliansu w Togliatti. Rozwinięta sieć dealerów, licząca około 150 punktów w całym kraju, zapewnia klientom stały, wysoki poziom usług. Od czasu wejścia na rynek rosyjski w 1998 roku sprzedano ponad 1,7 miliona samochodów Renault. Renault Rosja zajmuje czołową pozycję w zakresie lokalizacji produkcji samochodów osobowych i jest absolutnym liderem w zakresie substytucji importu. W tej chwili firma aktywnie rozwija eksport samochodów, części samochodowych i części zamiennych z rosyjskiej produkcji za granicę.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze