Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Partnerzy
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Peugeot

Firma Peugeot Polska zaprezentowała pierwszy w Polsce samochód przystosowany do kierowania przez osobę z czterokończynowym porażeniem

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2017-11-13
w Peugeot, Wiadomości
Czas czytania 9 minut
237 10
A A
0

Warto przeczytać!

Stellantis wprowadza stacje tankowania wodoru dla firm. ENGIE Solutions oferuje ich trzy rodzaje

Najtańszy samochód kontra crossover i SUV. Ile trzeba dopłacić do większych aut marek Citroën, Dacia , Peugeot i Renault?

Nowy Peugeot 508 tymczasowo straci układ hybrydowy o mocy 225 KM

Szef Renault krytykuje… obniżki cen samochodów elektrycznych. Zaskakujące słowa Luca de Meo

Peugeot Polska od 2011 roku prowadzi specjalny program Peugeot bez Barier, którego założeniem jest poprawa mobilności osób z niepełnosprawnością.

W ramach programu Peugeot bez Barier marka proponuje preferencyjne warunki na wybrane samochody przystosowane do potrzeb zarówno kierowców, jak i pasażerów z niepełnosprawnością. Oferuje pomoc w dostosowaniu samochodu do własnych potrzeb, doradztwo oraz formalną pomoc w uzyskaniu dofinansowania na jego zakup.

Rozumiejąc niezwykłą wagę jaką dla osób z niepełnosprawnością reprezentuje samochód, który zapewnia im powrót do aktywnego życia i niezależności, firma Peugeot Polska postanowiła pójść o krok dalej i zaangażowała się w bezprecedensowy w Polsce projekt adaptacji samochodu dla osoby z czterokończynowym porażeniem. Projekt powstał na potrzeby konkretnej osoby – Mateusza Puszkarskiego, ale od początku jego podstawowym założeniem było promowanie rozwiązania mogącego zmienić życie również tych osób, które dotknięte są niepełnosprawnością w stopniu, który wydaje się uniemożliwiać im zostanie kierowcą. W myśl idei Peugeot bez Barier marka postanowiła udowodnić, że jest to jednak możliwe. W projekt od początku zaangażowały się instytucje pozarządowe od lat działające aktywnie na rzecz środowiska osób z niepełnosprawnością: Stowarzyszenie Pomocy Niepełnosprawnym Kierowcom (SPiNKa) oraz Fundacja Integracja.

Pierwszym etapem projektu było ufundowanie przez Peugeot Polska samochodu bazowego – Peugeot Partnera. Kolejnym – sfinansowanie skomplikowanej adaptacji, której koszt znacznie przekracza 200 tys. złotych. Adaptacja pojazdu została sfinansowana przede wszystkim z funduszu prewencyjnego PZU, ale także środków fundacji PKO Banku Polskiego, zbiórki charytatywnej fundacji K40, darowizn firm i osób prywatnych.

Na adaptację składa się:

– specjalistyczny system kierowania pojazdem przez osoby z dysfunkcją kończyn górnych i dolnych z użyciem technologii Joyster, czyli sterowania pojazdem za pomocą joysticka,

– zmiana konstrukcji podłogi, w tym zmiana konfiguracji siedzeń w samochodzie bazowym wraz z przygotowaniem rampy najazdowej z tyłu pojazdu, aby zagwarantować swobodę wjazdu i wyjazdu osobie na wózku inwalidzkim,

– system bezprzewodowego sterowania ruchem drzwi oraz rampy najazdowej, umożliwiający osobie z niepełnosprawnością poruszającej się na wózku dostęp do samochodu bez pomocy osób trzecich,

– system bezprzewodowego sterowania kierunkowskazami, sygnałem dźwiękowym  oraz ogrzewaniem i klimatyzacją,

– system dokowania wózka inwalidzkiego w miejscu kierowcy, zamiennie z fotelem standardowym,

– system mocowania wózka w przypadku przewożenia osoby z niepełnosprawnością jako pasażera.

Autorem adaptacji jest Zbigniew Zawada z firmy ASDON. Obniżona podłoga została wykonana we współpracy z czeską firmą API, natomiast system Joyster we współpracy z niemiecką firmą KADOMO. Pozostałe elementy zostały wykonane przez firmę ASDON w Polsce.

Dzięki zaangażowaniu osób, dla których idea mobilności osób z niepełnosprawnością jest bardzo ważna, niemożliwe stało się możliwym – 7 listopada Peugeot Partner z bezprecedensową adaptacją został zaprezentowany szerokiej publiczności.

Okazją do premiery była konferencja „Mobilność motoryzacyjna osób niepełnosprawnych jako czynnik wspierający aktywność zawodową i społeczną”. Pierwsze tego typu spotkanie, które zgromadziło przedstawicieli różnych środowisk i ekspertów w kwestii niepełnosprawności. Najważniejszym efektem tego spotkania ma być powołanie Krajowego Ośrodka Mobilności Osób Niepełnosprawnych (KOMON).

Głównym punktem wydarzenia była właśnie prezentacja unikatowego pojazdu, który umożliwi samodzielne poruszanie się osobie z czterokończynowym porażeniem.

Wydarzenie honorowym patronatem objęła Elżbieta Rafalska – Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Gertruda Uścińska – Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Organizatorem wydarzenia był Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT), Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy (CIOP-PIB) i Stowarzyszenie Pomocy Niepełnosprawnym Kierowcom (SPiNKa).

Gwiazdą gali inaugurującej konferencję była piosenkarka Monika Kuszyńska, sama poruszająca się na wózku. Znała już wcześniej projekt Peugeot bez Barier i mu kibicowała.

O problemie mobilności motoryzacyjnej wśród osób z niepełnosprawnością, możliwościach adaptacji pojazdów, dostosowywaniu stanowisk pracy opowiedzieli zebrani przedstawiciele środowisk osób z niepełnosprawnością, administracji rządowej, samorządowej, środowisk naukowych i lekarskich oraz przedstawiciel branży motoryzacyjnej – Tomasz Chodkiewicz: Dyrektor Sprzedaży do Firm Peugeot Citroën DS Automobiles. Celem konferencji było zainicjowanie kompleksowych działań, które pomogłyby osobom z niepełnosprawnością zdobyć prawo jazdy i otrzymać wsparcie przy adaptacji pojazdu. Wsparcie, które w przypadku tak skomplikowanej i kosztownej adaptacji jak ta zaprezentowana przez Peugeot Polska, jest kluczowe, aby osoba dotknięta czterokończynowym porażeniem mogła się stać mobilna, a dzięki temu uniezależnić się i podjąć aktywność zawodową.

Według Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań  z 2011 roku, w Polsce żyje ponad 5 mln osób z niepełnosprawnością. Tylko niespełna 300 tys. z nich jest kierowcami. Dzięki rozwiązaniom takim jak to zaproponowane przez Peugeot Polska ta liczba może radykalnie wzrosnąć, potrzebne jest jednak wsparcie instytucji państwowych. Przedstawiony w czasie konferencji projekt powołania Krajowego Ośrodka Mobilności Osób Niepełnosprawnych (KOMON) jest odpowiedzią na to zapotrzebowanie.

Zaangażowanie Peugeot Polska w promowanie rozwiązań na rzecz mobilności osób z niepełnosprawnością zostało docenione: podczas gali inaugurującej konferencję Krzysztof Marciniak – Prezes Stowarzyszenia Pomocy Kierowcom Niepełnosprawnym SPiNKa wręczył Tomaszowi Chodkiewiczowi – Dyrektorowi Sprzedaży do Firm Peugeot Citroën DS Automobiles, statuetkę „Ambasador Mobilności”. Marka została już wcześniej doceniona na tym polu: w 2013 roku została wyróżniona Medalem Przyjaciela Integracji przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, które od ponad 20 lat wspiera środowisko osób z niepełnosprawnością, również w obszarze mobilności.

Ambasadorem rozwiązania zaprezentowanego przez Peugeot Polska będzie Mateusz Puszkarski, który zasiądzie w dostosowanym do jego potrzeb Peugeot Partnerze jako pierwszy w Polsce kierowca z czterokończynowym porażeniem.

Mateusz Puszkarski trenował łyżwiarstwo szybkie od 15 roku życia, był wielokrotnym medalistą Mistrzostw Polski, członkiem kadry olimpijskiej, marzył o starcie w Igrzyskach Olimpijskich w Turynie w 2006 roku. Jego błyskotliwą karierę sportową przerwał wypadek.

W wyniku nieszczęśliwego skoku do wody doznał urazu kręgosłupa i został częściowo sparaliżowany. Dziś Mateusz ma 33 lata, od 10 jeździ na wózku.

Dzięki wyjątkowej determinacji ukończył studia na wydziale prawa i uzyskał dyplom z oceną bardzo dobrą. Obecnie jest aplikantem radcowskim i realizuje pierwsze zlecenia – przystosowany do jego potrzeb samochód umożliwi mu podjęcie pracy na pełen etat.

W przyszłości chciałby pracować jako radca prawny lub adwokat, a także prowadzić warsztaty motywacyjne pomagające  innym  podejmować walkę o własne marzenia.

Na początku długiej drogi do realizacji projektu adaptacji samochodu, która pozwoli mu odzyskać niezależność, Mateusz opowiedział swoją historię:

Od dzieciństwa kochałem sport i brałem udział we wszystkich rozgrywkach międzyszkolnych, ale łyżwiarstwo szybkie zacząłem uprawiać w wieku 14 lat, wiec dosyć późno jak na tę dyscyplinę. Stopniowo zaczęły się też pojawiać (jak zawsze kiedy jest pasja do tego co się robi) pierwsze sukcesy, później zostałem powołany do kadry olimpijskiej, ale najpierw kontuzja, a później wypadek skutecznie zakończyły moją przygodę, po której obecnie zostały tylko wspomnienia i te kilka pamiątek.

Najważniejszą z nich jest dla mnie ten medal, który wisi pod telewizorem-nie dlatego, że odzwierciedla mój największy sukces sportowy, bo tak nie jest, miałem już lepsze miejsca na podobnych zawodach, ale dlatego, że żeby go zdobyć musiałem pokonać największe trudności-było zimno, dystans był najdłuższy z możliwych, padał śnieg z deszczem, a dwóch olimpijczyków było zdecydowanie poza zasięgiem. Jechałem z kolegą, który był wówczas rekordzistą Polski. Przez pierwsze 4 km bieg był bardzo wyrównany, ale później zacząłem słabnąć i po 7,5 km moja strata wynosiła jakieś 100 m, a więc bardzo dużo, jednak udało mi się odrobić różnicę i na mecie wygrałem o 4/10 sek.

Peugeot też nie słynie z tego, że jest najszybszy czy najdroższy, tylko z tego, że można na nim polegać, właśnie kiedy wystąpią trudności.

Ale tamte zawody były dla mnie ważne z jeszcze jednego powodu. Wydaje mi się, że wtedy, w trakcie wyścigu na 5-tym km, zrozumiałem, że nieważne jak jest źle czy jak ciężko będzie, musi mi się udać, dlatego teraz robię wszystko, żeby moje nowe cele się spełniły i żeby utrzymać kontrolę nad swoim życiem, a Peugeot mi w tym doskonale pomaga.

Gdybym miał teraz przekazać ludziom tylko jedną rzecz, powiedziałbym, że problem nie jest problemem, a ich marzenia się spełnią, jeśli tylko będą w nie nadal wierzyć i nie przestaną pracować, żeby je urzeczywistnić kiedy wystąpią trudności, bo to właśnie one są sprawdzianem czy naprawdę nam na czymś zależy.

Mateusz nie stracił sportowego ducha walki – zawalczył o siebie i innych. Dzięki jego determinacji jego marzenie o zostaniu kierowcą i odzyskaniu niezależności właśnie się spełnia. Dając przykład, że wszystko jest możliwe, pokazał drogę innym osobom z niepełnosprawnością, a także tym odpowiedzialnym za wprowadzenie odpowiednich procedur i udostępnienie środków, dzięki którym mobilność motoryzacyjna osób z niepełnosprawnością może stać się w Polsce powszechna.

 

 

źródło: Peugeot Polska


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: niepełnosprawniPartnerPeugeot
Udostepnij85Tweet53Udostepnij15
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.
Hydropneumatyka Citroëna bez tajemnic. Jedyne takie szkolenie dla mechaników i warsztatów: 24-26 marca 2023. Zgłoś się teraz
Learn more
This is default text for notification bar
Learn more