Od samego początku transformacja energetyczna była jednym z głównych celów DS Automobiles. Ambitna linia badań zaowocowała kilkoma samochodami koncepcyjnymi, a od 2015 roku udziałem marki w Formule E, najważniejszych na świecie zawodach jednomiejscowych samochodów elektrycznych. W tych zmaganiach DS Performance zdobyło dwa tytuły kierowców i konstruktorów, wyróżniając się jako idealny teren do rozwoju innowacji poprawiających osiągi i efektywność pojazdów zelektryfikowanych.
Praca ta ma kluczowe znaczenie dla rozwoju strategii elektryfikacji DS Automobiles. Kamienie milowe, takie jak 404 km zasięgu (wg cyklu WLTP) w 100% elektrycznego DS 3 E-Tense lub połączenie mocy 360 KM i napędu na wszystkie koła przy zużyciu 1 l/100 km, emisji 22 gramów CO2 na kilometr i 74 km „zeroemisyjnego” zasięgu w hybrydzie plug-in DS 9 E-Tense nie byłyby możliwe bez udziału marki w Formule E.
Dla DS Automobiles elektryfikacja oznacza nową perspektywę pod względem wydajności, designu, adrenaliny za kierownicą i zrównoważonego rozwoju. Marka z powodzeniem wykazała swoje zaangażowanie w badania i rozwój sportów motorowych.
DS 7 Crossback EAT8 180 KM po dwóch latach eksploatacji. Przejechaliśmy 50 tysięcy kilometrów
Mistrzostwa Formuły E ABB FIA to rygorystyczne i wysoce konkurencyjne zawody, w których nawet najmniejsza poprawa niezawodności, wydajności i szybkości może zadecydować o zwycięstwie lub porażce. W tej dziedzinie sportu DS Performance może poszczycić się byciem jedną z najczęściej nagradzanych marek, posiadającą dwa tytuły mistrzowskie dla kierowców i producentów.
Na pierwszy rzut oka spektakularne jednomiejscowe samochody rywalizujące na torach całego świata nie wydają się mieć wiele wspólnego ze zelektryfikowanymi SUV-ami takimi jak DS 3 czy DS 7, ani z kompaktowym hatchbackiem bądź sedanem klasy wyższej, takimi jak DS 4 czy DS 9. Ale jak to często w życiu bywa, najważniejsze jest niewidoczne dla oczu. Istotną rzeczą jest praca stojąca za osiągami pojazdu wyczynowego, takiego jak DS E-Tense FE 23 Gen 3, której postępy docierają do samochodów premium marki.
Pojazd, którym DS Automobiles rywalizuje o zwycięstwa w najwyższej kategorii elektrycznych sportów motorowych, dysponuje całkowitą mocą 800 KM (600 kW) dzięki dwóm silnikom elektrycznym: przedniemu silnikowi o mocy 250 kW służącemu do odzyskiwania energii i tylnemu o mocy 350 kW służącemu do napędzania bolidu.
DS E-Tense FE 23 Gen 3 osiąga maksymalną prędkość 284 km/h, dostosowaną do torów miejskich, na których odbywają się wyścigi ePrix, i odzyskuje około 40% swojej energii, regenerując akumulatory podczas hamowania i zwalniania. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h osiąga w 2,3 sekundy.
W zawodach tak zaciętych jak Formuła E wydajność jest niezbędna. W silnikach zastosowanych w DS E-Tense FE 23 Gen 3 osiągnięto sprawność na poziomie 98%, co oznacza, że wykorzystywany jest praktycznie cały ładunek i prawie nic nie traci się pomiędzy akumulatorem a silnikiem.
Aby osiągnąć te wartości, konieczne było osiągnięcie znacznych postępów w badaniach i rozwoju zupełnie nowych technologii. Część z nich, jak np. stacja ładowania o mocy 600 kW, która pozwala na naładowanie tego pojazdu w zaledwie 30 sekund, będzie dostępna na trasach w perspektywie średnioterminowej.
Doświadczenie zgromadzone przez dział DS Performance od pierwszego zwycięstwa w 2016 roku pozwoliło mu wybrać najlepsze opcje dla każdego ze swoich zelektryfikowanych modeli seryjnych pod względem prędkości, typów silników i równowagi pomiędzy momentem obrotowym a mocą. Chociaż elementy samochodu jednomiejscowego i samochodu drogowego są różne, ich architektura i proces projektowania są identyczne. Formuła E w dalszym ciągu odgrywa wiodącą rolę w rozwoju zelektryfikowanej gamy E-Tense firmy DS Automobiles.
Transfer technologii idący w parze z wyborem najlepszej architektury
Siła zespołu DS PENSKE polega na opracowaniu jednego z najlepszych programów do zarządzania energią spośród wszystkich zespołów Formuły E. Jeśli silnik i falownik elektroniczny są głównymi elementami systemu, różnica w porównaniu z konkurencją polega na oprogramowaniu które nimi steruje. Rozwiązania te, podlegające ciągłej ewolucji przez cały sezon sportowy, oferują doświadczenie, które można w pełni zastosować do zarządzania energią w standardowych zelektryfikowanych pojazdach drogowych, zarówno w pełni elektrycznych, jak i hybrydach typu plug-in.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: DS Automobiles, KG
Najnowsze komentarze