MOTO SALON bardzo rzadko gości na naszych łamach. Powodem jest fakt, iż to pismo rzadko (a przeglądam je pobieżnie w punktach sprzedaży prasy) poświęca więcej miejsca samochodom francuskim. Dlatego z reguły go nie kupuję. Tym razem jednak okładka przyciągnęła mnie swoim pomarańczowym kolorem (na skanie wyszedł jakiś taki bladoróżowy) oraz obietnicą porównawczego testu Citroëna C5 Aircrossa z Oplem Grandlandem X.
MOTO SALON nr 5 (75) z 2020
Wydawca: Polska Press Sp. z o.o.
Stron: 100 (z okładką)
Cena: 6,95 zł
Koszt 1 strony: blisko 7 groszy
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C1, C3, C5, C5 Aircross, 7 Crossback, 107, 308, 3008, 508, 5008, Kangoo, Megane, Scenic, Logan, Sandero, Grandland X, Insignia, Mokka
Pierwsza wzmianka mogąca zainteresować nas, miłośników francuskiej motoryzacji, pojawia się dopiero na stronie 19. To notka okraszona jednym zdjęciem dotycząca nowych Dacii – Logana i Sandero. W tekście wspomniano też dwa modele Renault – Clio i Captura.
Ople Insignię i Mokkę wspomniano na stronie 22.
Większe zainteresowanie zapewne wzbudzi w Was test DS 7 Crossbacka E-Tense. Hybrydowy, napędzany na cztery koła SUV zdecydowanie może się podobać. Ma dość stonowaną stylistykę, ale nie brakuje w niej smaczków, które zachwycają. Moc systemowa tego samochodu, to 300 KM, za to spalania – znikome, ale tylko wtedy, gdy intensywnie korzysta się z akumulatorów trakcyjnych.
MOTO SALON stwierdza, że test DS 7 Crossback sprzedaje się całkiem nieźle – w roku 2019 w Europie nabywców znalazło blisko 30.000 egzemplarzy tego samochodu. To dobry wynik, jak na wciąż bardzo młodą markę o niskiej rozpoznawalności. I na niewielką liczbę salonów w wielu krajach, W Polsce spotkanie DS 7 Crossbacka nie jest łatwe, ale zdarza się. A propos ciekawych spotkań – w moim mieście widziałem przedwczoraj Nowego Peugeota 2008 i to na lokalnych numerach! Jest biały, ale i tak rzuca się w oczy.
DS 7 Crossback bazuje na płycie EMP2, która pozwala na stosowanie napędów hybrydowych. Na tej samej platformie powstaje Peugeot 508 ,o czym MOTO SALON zresztą wspomina. Wnętrze francuskiego SUV-a jest całkiem przestronne, zadbano też o pojemny bagażnik. Redakcja chwali przednie fotele, ale trochę marudzi na twarde plastiki w dolnej części kokpitu. A komu to przeszkadza i w czym???
Skrytykowano też szybkość reakcji dotykowego ekranu, choć już do jakości obrazu niemal nie było zastrzeżeń. Jedyne skierowano pod adresem przekazów z kamery cofania.
Nieźle oceniono układ napędowy. Składają się nań trzy silniki [i parę innych elementów ;-)], w tym dwa elektryczne. 200-konny benzyniak, to znana jednostka 1.6 PureTech. Silniki elektryczne mają 110 KM (przedni) i 112 KM (tylny). Akumulatory trakcyjne mają pojemność 13,2 kWh. W danych homologacyjnych wystarczy to na pokonanie na prądzie nawet 58 km. Redaktorzy pokonali ok. 45 km, ale w gorący letni dzień, gdy klimatyzacja pracowała na pełnych obrotach.
Dobrze wypadła płynność przełączania się między silnikami, a także praca skrzyni biegów. Zawieszenie strojono z myślą o komforcie, więc jeśli ktoś oczekuje sportowych doznań z jego strony, to się zawiedzie Również układ kierowniczy MOTO SALON uznał za mało bezpośredni i mocno wspomagany. Na pochwałę zasłużyło też znakomite wyciszenie i bogate wyposażenie seryjne. Ceny raczej nie skuszą mało zarabiających, ale w porównaniu z konkurencją jest całkiem nieźle.
Test DS 7 Crossbacka E-Tense znajdziecie na stronach 24-29.
Wspomniany na wstępie test porównawczy Citroëna C5 Aircross z Oplem Grandlandem X opublikowano na stronach 44-49. technicznie te auta są bardzo blisko spokrewnione, ale każdy ma odrębną stylistykę. Citroën, co nie dziwi, jest ekspresyjny, rzuca się w oczy. Opel prezentuje design bardziej stonowany, ale też może się podobać. Citroëna można kupić taniej, ale jeśli zależy Wam na gwiazdkach w testach EuroNCAP, to wybierzcie Opla – ma o jedną więcej. A jest przecież jeszcze Peugeot 3008… Ten model też wspomniano w tekście, podobnie, jak nieprodukowanego już (na razie) Citroëna C5.
Citroën okazuje się nieco większy – jest dłuższy i ma większy rozstaw osi. Mimo to lepsze noty za przestronność otrzymał Opel. Co ciekawe Grandlanda X wyżej oceniono także za zużycie paliwa, choć średnie spalanie testowe ma o pół litra wyższe. W efekcie Opel wygrał to starcie jedną gwiazdką (6:5).
Peugeot 208 pierwszej generacji można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronach 50-51. Ta ilustracja rozpoczyna publikację raportu awaryjności wg ADAC. Nieźle wypadły Dacia Sandero i Citroën C3, słabo zaś Renault Kangoo, Scenic i Megane oraz Peugeot 308. Innych interesujących nas aut w cytowanych fragmentach raportu nie znalazłem. Raport kończy się na stronie 54.
W dziale Używany MOTO SALON zaprezentował Toyotę Aygo II generacji (strony 56-61). Siłą rzeczy wspomniano też Citroëna C1 i (błędnie) Peugeota 107 (powinien być 108) – bliźniacze konstrukcje produkowane w tej samej fabryce w czeskim Kolinie.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w aktualnym numerze dwumiesięcznika MOTO SALON.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Moto Salon
Najnowsze komentarze