Ósmy raz w tym roku AUTO ŚWIAT ukazał się jako numer podwójny. Coraz częściej skłaniam się ku temu, że wkrótce zmieni się jego formuła i będzie się ukazywał jako dwutygodnik. Pismo znowu ma 84 licząc z dodatkiem i kosztuje niemal 5 złotych. Czy warto je kupić, gdy szuka się informacji o francuskiej motoryzacji?
AUTO ŚWIAT nr 21-22 (1263) z 18.V.2020
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 68 (z okładką) + 16 (dodatek „Auta używane”)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,9 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C5 Aircross, Xsara, 206, 406, Trafic, Twingo, Duster, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka X, Vivaro, sportowe
Na okładce AUTO ŚWIAT pokazał jedno auto francuskie. To malutkie zdjęcie Peugeota 206.
Ople Corsa, Grandland X oraz Mokkę X wspomniano w teście elektrycznej wersji Vivaro. Materiał ten znajdziecie na stronie 11. Elektryczny dostawczak Opla jest bliźniakiem innych aut PSA o takim napędzie. Okazuje się funkcjonalny i oszczędny, a do wyboru – jak w wersjach spalinowych, są różne długości auta.
Strona 18. przynosi króciutką notatkę o startach Gosi Rdest w Alpine Elf Europa Cup.
C5 Aircross i 3-cylindrowiec?
Test Citroëna C5 Aircross napędzanego 130-konnym silnikiem PureTech AUTO SWIAT opublikował na stronie 25. Wiele osób obawia się trzycylindrowej jednostki 1.2 pod maską niemałego w końcu auta. Czy słusznie? Redaktor Kamiński uznał ten silnik za dynamiczny – pozwala na rozpędzenie SUV-a do setki w 10,3 sekundy. Spalanie średnie z testu wyniosło wprawdzie 8,5 l/100 km, ale mogło to wynikać ze stylu jazdy. Chyba poproszę wkrótce importera o udostępnienie do testu analogicznej wersji.
Autor stwierdza też, że C5 Aircross jest atrakcyjnie wystylizowanym samochodem. Jest to przestronny SUV z wygodnymi fotelami, których jest pięć – z tyłu są trzy zamiast kanapy. To poprawia funkcjonalność. Potężny bagażnik (580 litrów) pozwala na zabranie ze sobą wielu walizek. Komfortowe zawieszenie pozwala się cieszyć nawet polskimi drogami, a samochód prowadzi się precyzyjnie. Cena jest dość wysoka, przekracza 120.000 zł, ale rywale wcale niekoniecznie są tańsi. Zresztą zerknijcie do niedawno opublikowanego testu Renault Kadjara – tam jest tabelka z cenami bogatych wersji kompaktowych SUV-ów. Tyle, że z mocniejszymi silnikami.
AUTO ŚWIAT uznał, że Citroën C5 Aircross zasługuje na 4,5 gwiazdki w pięciogwiazdkowej skali. Po stronie wad wymieniono chropawy dźwięk silnika i trochę za wysokie spalanie. Wśród wielu zalet – komfortowe zawieszenie.
A może raczej SUV z dieslem?
Kolejny francuski SUV zaprezentowany przez AUTO ŚWIAT pojawia się na stronie 41. Otrzymał cztery gwiazdki i został opisany przez tego samego Redaktora Kamińskiego. Tym razem pod maską Peugeota 3008 pracował 180-konny diesel. Tak, jak w C5 Aircrossie, współpracujący z automatyczną skrzynią. Opisano wersję Crossway, która w testowanej przez AUTO ŚWIAT konfiguracji kosztuje lekko ponad 190.000 zł. To dużo pieniędzy ale i wersja bardzo bogata i doposażona. Crossway z takim silnikiem kosztuje od 152.200 zł. Zdaniem Autora to przestronny samochód, choć ma drobne wady. Zaliczono do nich m.in. trochę skomplikowany system multimedialny oraz nieczytelne w słoneczne dni oznaczenia przycisków na kierownicy.
Zespół napędowy zapewnia dobrą dynamikę i dobrze współgra to z nieprzesadnie komfortowym (?) zawszeniem Precyzyjny układ kierowniczy powala cieszyć się jazdą także na krętych drogach. Jeśli opuścicie asfalt, to na podłożu o zmniejszonej przyczepności wspomoże Was system Grip Control. Nie zastąpi czterech napędzanych kół, ale okazuje się nadzwyczaj dzielnym kompanem w lekkim terenie.
Drobiazgi
Na stronie 60. w dziale Z naszego archiwum można się natknąć na wzmiankę o Renault Twingo I z półautomatyczną skrzynią biegów. Autko nie miało pedału sprzęgła, a rozłączało napęd po wyczuciu ruchu lewarka skrzyni. AUTO ŚWIAT przyznaje, że nie pochwalił tej odmiany. Nie dziwię się. Wiele lat temu miałem okazję przejechać się Mercedesem A-Klasse z analogicznym rozwiązaniem. To jakaś porażka była!
O załamaniu sprzedaży nowych samochodów AUTO ŚWIAT pisze na stronie 61. Spadki dotknęły praktycznie wszystkich, także Dacię Duster.
A co w dodatku?
Na stronie III pojawiła się informacja o akcjach serwisowych, w tym tej dotyczącej 44 egzemplarzy Renault Trafic’a.
Na te samej stronie natkniecie się też na notatkę o akcji serwisowej dotyczącej Opla Insigni.
Komunikacja zbiorowa w czasie pandemii, delikatnie mówiąc, kulała. Wiele osób nagle musiało zacząć jeździć samochodami. Nawet, jeśli ich nie miała. Na rynku używanych aut zaczął się ruch. Wiele osób było zainteresowanych samochodami tanimi. AUTO ŚWIAT w dodatku prezentuje grupę aut w cenie 3-5 tys. zł (strony IV-IX). Proponują m.in. Peugeoty 206 i 406, a także Citroëna Xsarę.
Koncern PSA wspomniano na stronach X-XI w materiale poświęconym dieslom z systemami SCR.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym, podwójnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze