Gartner Digital Automaker Index 2024 to ranking producentów samochodów, który analizuje jak producenci samochodów potrafią wykorzystać możliwości oprogramowania, by osiągać zyski. Na pierwszym miejscu znajduje się Tesla. Jak na tym tle wypadają grupa Renault i Stellantis?
Gartner Digital Automaker Index 2024 klasyfikuje globalnych producentów samochodów na podstawie ich transformacji cyfrowej oraz zdolności do zarabiania na funkcjach opartych na oprogramowaniu, co staje się kluczowe w branży motoryzacyjnej. Indeks ocenia producentów samochodów w kluczowych obszarach, takich jak kultura i przywództwo, łączność w samochodach, autonomiczna jazda, inteligentne kokpity, elektryfikacja oraz możliwości sprzedaży online.
W 2024 roku wygrywa Tesla z wynikiem 80,1%, a następnie Nio i XPeng, które przyjęły transformację cyfrową i monetyzację oprogramowania na zaawansowanym poziomie. Firmy te przodują szczególnie w kategoriach kultury i przywództwa, a wielu menedżerów posiada duże doświadczenie cyfrowe i ścisłą integrację między dyrektorami generalnymi i dyrektorami ds. informatyki w zakresie strategicznych decyzji związanych z oprogramowaniem.
Firmy takie jak Renault czy Stellantis starają się nadrobić zaległości, planując generować miliardowe przychody z produktów opartych na oprogramowaniu do 2030 roku, ale zajmują dopiero 14. miejsce na liście, co odzwierciedla wolniejsze tempo adaptacji cyfrowej w porównaniu z Teslą czy chińskimi start-upami EV.

Starsi producenci samochodów mają jednak trudności z nadążaniem. Jaguar Land Rover (JLR) i Mazda plasują się na dole indeksu, podobnie Toyota, co wskazuje na wyzwania związane z przejściem od tradycyjnej produkcji do strategii cyfrowej.
Opracowanie I.Schotte, edycja redakcja
Najnowsze komentarze