Czy mogę zadać to pytanie niezliczonym obrońcom samochodu elektrycznego, dokonując – jak najbardziej rzeczowo – małego porównania między starym dobrym Peugeotem 406 HDi z 2001 roku a Teslą 3 z 2025 roku? – pisze André Winterhoff, szef LM France.
Weźmy kogoś z Lille, który pojedzie na tydzień do Montpellier. Dystans w jedną stronę: 964,6 km. Porównanie jest uczciwe, przewozimy zarówno 5 osób, moc Peugeot 406: 80 kw w porównaniu do 60 kw dla Tesli 3, pojemność bagażnika różni się od 5l, oba samochody są piękne (jak na swoje czasy). Peugeot 406 hdi będzie zużywał 5,5 litra oleju napędowego na 100 do 130 km/h. Dzięki 70-litrowemu zbiornikowi, po przyjeździe do Montpellier w baku Peugeota pozostanie sporo paliwa. Z Teslą 3 przy prędkości 110 km/h (i w zależności od zastosowania ogrzewania / klimatyzacji) zatrzymasz się 4 razy po 30 minut, a zasięg wynosi maksymalnie 350 km
W Peugeot 406 korzystasz z ogrzewania, klimatyzacji. Ładujesz telefony komórkowe bez wpływu na zużycie. Klimatyzacja niech „kosztuje” CIę 0,3 l/100 km. W Tesli w zależności od tego, czego używasz/prędkość, tracisz od 20 do 80 km (do 20% zasięgu) przy małym naciśnięciu lub skorzystaniu z klimatyzacji. /ogrzewanie
Waga: Peugeot: 1404 kg / Tesla: 1847 kg zużycie + drogi/opony. Opony: Peugeot: 16 cali / Tesla 19 cali
Komfort? Peugeot: wyjątkowy (doskonałe zawieszenie), Tesla: Średni komfort (szczególnie z tyłu)
Przerwy? Peugeot: zatrzymamy się tam, gdzie będziemy chcieli zatankować i odpocząć.
Tesla, przystanek jest tylko na dedykowanej stacji.
Peugeot 406 ma bardzo mało elektroniki, nie obciąża żadnego serwera, jest łatwy w naprawie i bardzo dobrze nadaje się do recyklingu. Tesla 3 potrzebuje połączenia z serwerami, komponentów z całego świata (w tym rzadkimi zasobami, takimi jak lit, kobalt, ołów… wydobywane z gleby przez ludzi ubogich (w kontakcie z substancjami szkodliwymi dla zdrowia)). A Europa nie wie, jak poddać recyklingowi wszystkie akumulatory.
Ile CO2 jest uwalniane do powietrza do produkcji Peugeot 406 a ile do produkcji Tesli (i jej akumulatora)?
I tak mógłbym wymieniać dalej… Pozostaje więc pytanie: gdzie jest postęp?
autor: André Winterhoff, tłumaczenie redakcja.
Najnowsze komentarze