Dacia Duster odniosła światowy sukces. W ciągu niemal 15 lat chwalebnej kariery sprzedano ponad 2,4 miliona egzemplarzy. Model sprawił, że samochód o nadwoziu SUV stał się przystępny i pozwolił wielu klientom podróżować po drogach całego świata niezawodnym, solidnym pojazdem, charakteryzującym się niskimi kosztami użytkowania i bezkonkurencyjnym stosunkiem jakości do ceny.
Dacia Duster III generacji jest obecna na wielu rynkach europejskich, ale niektóre dopiero czekają na premierę. Na przykład we Włoszech oficjalny debiut odbędzie się we wrześniu tego roku. Z okazji zbliżającej się premiery włoski oddział Dacii opublikował informacje na temat miejsca produkcji modelu.
Test: Nowa Dacia Duster 1.2 TCe 130 Journey ma zadatki na hit! Jeździliśmy po polskich drogach
Nowy Duster produkowany jest w fabryce Dacii w Mioveni w Rumunii, około dwóch godzin jazdy od Bukaresztu. Jest to jeden z najnowocześniejszych i najbardziej wydajnych zakładów produkcyjnych Grupy Renault na świecie, który rozciąga się na obszar 288 hektarów.
Każdego dnia produkuje 1392 pojazdy, około 350 tysięcy rocznie i jeden co 55 sekund. Produkcja rozkłada się na trzy zmiany. Pojazdy, które tu powstają sprzedawane są w 44 krajach na całym świecie, na 4 kontynentach. Aby ułatwić i upłynnić transport, na miejscu działa kilku dostawców, w tym Valeo Euro APS/Faurecia i Horse.
Fabryka w Mioveni zatrudnia 7000 pracowników
W fabryce pracuje około 7000 osób (z czego prawie 50% to kobiety), które przy wsparciu najlepszych dostępnych dziś technologii pracują nad produkcją Joggera oraz nowego Dustera III, który zajął miejsce swojego poprzednika. Warto wspomnieć o wysokim stopniu automatyzacji zakładu, ale obecność człowieka pozostaje koniecznością we wszystkich fazach montażu. Pracownicy gwarantuje wysoką jakość i skrupulatność, aby osiągnąć pożądany „stosunek jakości do ceny”, który rozsławił firmę Dacia na rynku motoryzacyjnym.
Szczególną cechą zakładu produkcyjnego w Mioveni jest fakt, że posiada on własną tłocznię o wydajności kilkuset ton. Ten etap produkcji zwykle jest zlecany zewnętrznym firmom. Tłocznia produkuje 280.000 części dziennie, przetwarzając 700 ton stali. Grupa Renault zainwestowała w fabrykę ponad 35 milionów euro w celu zoptymalizowania rytmu produkcji zakładu, odpowiadając w ten sposób na wysokie wymagania klientów na całym świecie w zakresie jakości i dostępności produktów.
Dacia Duster, która udaje Renault. Rozmawiamy z Damianem Szablą, właścicielem łaciatego Dustera
Nic się nie marnuje
Produkt końcowy jest konkretny, inteligentny, praktyczny i oferowany w wyjątkowo konkurencyjnej cenie, bez rezygnacji z solidności, jakości i niezawodności. Dobry stosunek jakości do ceny wynikający z procesu produkcyjnego ma również na celu efektywność przetwarzania surowców. Na przykład w procesie formowania drzwi, maski czy dachu często powstają odpady. Normalnie zostałyby wyeliminowane, natomiast w Mioveni wykorzystuje się je do wykonywania mniejszych elementów, często uzupełniających większe.
Zakład karoserii jest w pełni zautomatyzowany: na powierzchni prawie 70 tysięcy metrów kwadratowych na różnych liniach pracuje tysiąc robotów. Również w tym przypadku, aby uniknąć marnotrawstwa oraz zmniejszyć wpływ na gospodarkę i środowisko, roboty pracują w ciemności, ponieważ nie potrzebują światła do wykonywania swojej pracy. Zupełnym przeciwieństwem są obszary, w których zwraca się uwagę na szczegóły, gdzie pracownicy muszą zapewnić czujną kontrolę jakości. Tam oświetlenie ma duże znaczenie. W rzeczywistości na liniach montażowych pracuje aż 1800 wysoko wyspecjalizowanych osób, aby zagwarantować końcową jakość produktu.
Dacia Duster nabiera kształtów
Na linii produkcyjnej Dustery stopniowo nabierają kształtów w towarzystwie wózków zawierających komponenty niezbędne do konstrukcji pojazdów. Wszystkie części muszą znaleźć się w odpowiednim miejscu na czas, aby nie tracić cennych sekund i zapewnić najwyższą efektywność produkcji. Ruch komponentów odbywa się za pomocą w pełni autonomicznych robotów, które poruszają się w doskonałej koordynacji w całym zakładzie produkcyjnym, najlepiej rozprowadzając komponenty wzdłuż linii produkcyjnych. Nowy Duster jest montowany na 468 stanowiskach roboczych.
Na koniec montażu, zanim każdy egzemplarz uzyska ostateczną akceptację i opuści zakład produkcyjny, musi przejść około godzinną kontrolę jakości, w tym kontrolę w tunelu wodnym, która w ciągu ośmiu minut ma na celu sprawdzenie szczelności wszystkich uszczelek. W końcowej fazie odbywa się również pierwsza jazda na wewnętrznej trasie testowej, która pozwala sprawdzić działanie każdego elementu samochodu, od układu kierowniczego, przez hamulce, po różne obecne urządzenia, w tym czujniki parkowania i automatyczne hamowanie. Wszystko po to, aby zagwarantować wysoki standard, którego oczekują klienci.
Jak jeździ nowa Dacia Duster 4×4 z hybrydą? Pierwszy test SUVa w terenie
Złożony proces produkcyjny składa się z wielu etapów, z których każdy ma zasadnicze znaczenie dla zaoferowania produktu, który odpowiada na różne potrzeby klientów z niemal całego świata, w celu zagwarantowania najlepszego na rynku stosunku jakości do ceny.
Nowa Dacia Duster: cena, silniki, wersje – ile kosztuje?
Chcesz przeczytać jeszcze więcej o Dacii Duster?
Kliknij tutaj i zobacz wszystkie artykuły o Dacii Duster – najpopularniejszym SUVie wśród klientów indywidualnych.
Najnowsze komentarze